Újlaki Creative Commons License 1999.11.05 0 0 57
Fabicikli...

Az ős-kerékpár természetesen fából volt: faváz, fakerék. Egyebe nem volt neki, hiszen szaladni kellett vele. Vagy rajta. Vagy hogy is.

Aztán gyerekkoromban mindenki tudta, hogy az igazi versenykerékpár kereke fából van. Persze, azzal nem lehetett buckás úton menni vagy villamossínen átmenni, mert rögtön eltört volna.

"...Mert egy új autómodell is többé, kevésbé fából van, de mégsem működik..."

Hát az nem egészen úgy van, ez félreértés.

A modell lehet kicsinyített, lehet más elven működő, de működik. Lásd repülőmodell, vasútmodell, a Naprendszer acélkaros-rézgolyós modellje, egy utca forgalmának számítógépes modellje, egy dinamikus rendszer matematikaimodellje, sőr, még a a Bohr-féle atommodell is "működik" a maga szempontjából.

Ami pont olyan, mint az igazi, csak nem működik, az a makett.

Az autóknál is biztos hasonlóan csinálják; repülőgépeknél a tervezés egyik stádiumában elkészítik a makettet (engineering mockup), amely pont olyan, mitn az igazi lesz, csak éppen nem repül. Ezen lehet kipróbálni azokat az elképzeléseket, amelyeket papíron nem lehet kiókumlálni; pl., hogy elfér-e alefelé görbülő orr alatt, a műszerfal sarkában egy adott műszer, vagy hogy pontosan milyen alakú legyen egy válaszfal, hogy illeszkedjen a síkban nehezen elképzelhető térbeli formákhoz. Gondolom, a zsámítógépes tervezés azért jócskán leegyszerűsítette ezt az eljárást is.