Törölt nick Creative Commons License 2023.08.09 0 0 9256

Beleolvastam a topikba, meg persze itt-ott olvastam erről a mozdonyról, többek között az Indóház extrából is. 

 

Nemrég arról a bizonyos generátor forgórészről - és repülésről - olvastam vissza, jó sokat, és az egyik ilyen forgórészes visszaemlékezésből el is indult egy vita a mozdony tervezése körüli viszonyokra (túlbonyolítottság - vagy csak nem megfelelő üzemeltetés, anyaghibák stb) reflektálva.

 

Felmerült bennem a kérdés: tulajdonképpen miért kellett ezt a mozdonyt "túlbonyolítani"? Nem lehetett volna "szergejesen" egyszerűre csinálni? Laikus vagyok, szóval max. a korábban olvasottakra tudok - mint másodkörös vélemények - támaszkodni + a saját, átlagos szintű ismereteimre a gépezetekről. Sok helyen láttam bírálni a vezérlés megoldását, amely ugyan jól átgondolt ötlet volt, de nem illett a magyar valóságba, az üzemeltetési - karbantartási körülmények közé. És akkor adott a kérdés, hogy a kabátot gomboljuk a nagymamához, vagy a nagymamát a kabáthoz, ha van egy igény-szint, akkor miért erőltetem a sokkal komplikáltabb dolgokat, amihez az alkalmazkodás egyáltalán nem triviális (ez ugye szándék, képzés, idő, energia, pénz, kérdése).

 

A tőkés exportból származó alkatrészek magyar ÉS nem megfelelő minőségű pótlása is gócpont, itt is sok a hibalehetőség, ez nem csak itt volt jellemző.

 

Nekem a leginkább furcsa dolog a turbófeltötlős rész átalakítása, mert ezt áttervezték a magyar mérnökök, az eredeti motorhoz kialakított duplaturbós, normálisan megszerkesztett elrendezésbe "szóltak bele", újabb, szükségtelen gócpontot nyitva, mindezt a két turbó helyett egy alkalmazásáért.  

 

A mozdony motorjának egyik rokona, mint a típuscsalád tagja évtizedek óta üzemel a Csörgőkben, gondolom a motorok nem rosszak, csak a körítést komplikálták túl, de vajon nem kellett volna egyszerűbben csinálni? 

 

Az ilyesmi mögött vajon mi állt?