A PAR-ÁZS és a PIR-OS szavak közös FŐ jelentése a TÜZES. Mindkét szó pontosan ugyanezt jelenti, ez kapcsolja őket össze. P_R hangváz TŰZ. Utána a melléknévképző toldalékolás jön, csak 2 ruhában bújva meg. A PER-EZS is pont ugyanez. Amiből a PERZSelés van, csak már nem perezselésnek mondjuk a voltaképpen parázsolást. Ezek itt ugyanazok fő értelmét tekintve. De PÖRzsölés is van.
Ja hogy más a hangalak?... Persze hogy más, tudatosan térnek el kissé, hiszen a PONTOS hangalakok a fő értelmen felül már egy konkrét dolgot neveznek meg. De azért jelzi hogy mind tüzes jelentésű szó szerint, de hogy tudjunk észszerűen kommunikálni egymással, egész egyszerűen muszáj egy kicsit változtatni a hangalakokon, mert azok nem csak már fő értelmet közvetítenek, hanem egy KONKRÉT dolgot jelölnek meg, amire valóságosan is gondolunk a szavak hallatán.
PÖRKÖL szó: Van PER-EG, PÖR-ÖG, stb... itt gyakorítóképző toldalékolás az--EG és az --ÖG . A PÖRKÖL szó K-ja nem ez ! Ez nem PÖRGÖL, és PÖRÖGÖL ! Itt szándékos lehet az eltérés. Szerintem direkt került a szóba a KŐ is, mert a pörKŐ-lés valódi köveken történt meg. PIR--TŰZ + a KŐ + L igeképző, mint a SZÓ és a SZÓ-L mintájára. A forró tüzes köveken történt ez meg egykor ! A kínaik még időszámításunk előtt leírták hogy a hunok anno hogy készítették például a PÖRKÖL-Tet, amit persze átforrósított KÖveken készítettek el. Azt már nem pergeltég, pörgették, mint a nyársat. Azt kövesztették. Amúgy a KOVÁSZOS kenyér is KÖVES liszt (köveses, duplán melléknévképző !), kövek közt őrölték meg hozzá a lisztet, és ráadásul kövön is sütötték meg a kenyereket.
Ez a "TÜZES" része, még folytatom a többivel...