Bakancs4 Creative Commons License 2023.12.06 0 0 50571

Pár hete egy érdekes hibával hozta egyik ismerősöm a Microcarját . Elmondása szerint a jelenség : a jármű emelkedőn teljesen belassul , jószerivel megáll , ha fel is megy szinte csak lépésben . Olyan tüneteket produkál , mintha csúszna a szíj -- vagy valami a variátorban . Benézve a motortérbe úgy látszott minden rendben van , a variátorokat pár éve cserélték újakra .

      A próbaúton a kocsi rendesen viselkedett amíg sík területen mozogtunk ( én vezettem ) , úgy-ahogy gyorsult , a végsebessége is megfelelt , gázelvételre visszalassult , majd újra neki lehetett lódulni . Aztán kiléptünk a körforgalomból és nekiugrottunk a kissé markánsan emelkedő Flórián utcának , 100 métert megtéve jó ha a feléig felértünk -- a kocsi lassult , megállt , a motor bőgött . A tulaj magyarázta : ha teljesen leveszi a gázt és nagyon kicsit nyomja neki akkor csigatempóban fel tud evickélni . Hát én nem tudtam , akárhogy játszottam a pedállal csak bőgött a motor , de a kocsi nem indult meg . Mintha kis égett gumiszag is lett volna . Mivel az autók győztek kerülgetni minket Laci kiszállt és megtolta a verdát így feljutottam a Béla térre , ott Laci is beugrott és akkor már gond nélkül haza tudtunk robogni . 

      Szétszedtem a variátorokat . A szekunder az alábbiak szerint nézett ki -- teszem hozzá a köröm ép volt , bár kopott , nem az alumíniumok ették egymást , a szép profilt a köröm csiszolta a menesztő pályájába : 

 

 

Hasonló kopást hat éve egy Bellierben tapasztaltam , az is utángyártott variátor volt :

 

 

 

Fogalmam sincs mi hoz létre ilyen kopást , de a hegyfóbia magyarázata a következő lehet : amikor a kocsi elindult a variátor normál módon viselkedik , a köröm a fordulatszám növekedésével elkezd végigcsúszni a menesztőn , majd eléri a kopási gödröt és beleül . A járgány megy , a fordulattal együtt változik a sebesség . Ha levesszük a gázt akkor a motorfékhatás segít kiemelni a kopási gödrökből a körmöket , a variátor zárni tud és beáll alacsonyabb áttételre . Ha megállunk akkor visszakerül alaphelyzetbe , visszagyorsítunk akkor pedig újra nyit a variátor .

A gubanc akkor lesz , ha a folyamatos haladás (és nyomatékátvitel ) közepette szaladunk neki az emelkedőnek -- ekkor ugyanis nem tud kilépni a köröm a gödörből ( mert a szíj által átvitt nyomaték beleszorítja ) és az egész variátorrendszer magas áttételben marad . Olyan , mintha a normál váltós kocsival nem nem kapcsolnánk vissza ötödikből a meredek emelkedőn . Amikor tovább erőltetjük akkor olyan , mintha magas fokozatban , hosszas kuplungcsúsztatással próbálnánk elindulni . 

 

Bár a tulajdonos végigkajtatta a környék esztergályosait és marósait egyik se vállalta , hogy újramarja -- úgy tűnik a forgó-csavaró mozgás meghaladta a képességeiket . S merthogy körmös menesztőt külön nem árulnak Laci kénytelen volt venni egy új szekundert .