WooDoo Creative Commons License 2023.12.21 -1 0 50603

Úgy döntöttem eladom a Ligier Be Sun-t, bár ez a legjobb fagyiskocsim, de sajnos a Stellát nem tudom eladni, mert azt én alakítottam át elektromosra, ezért az nem megy át az eredetvizsgán. A Ligierem viszont gyári elektromos, azzal nincs ilyen probléma, amit átalakítottam rajta (lítium akku, légrugó) azzal nem foglalkoznak az eredetvizsgán. Meg is egyeztem már egy vevővel, de kb. 2 éve világít egy szervizkulcs ikon a műszerfalon, mert 30e km-nél nem volt lenullázva a szerviz intervallum. Tavaly meg elkezdett villogni egy belsőégésű motor ikon is a kijelzőn, amikor egy lejtőn próba képpen "üresbe" kapcsoltam az irányváltót, mert kíváncsi voltam hogy ki lehet-e kapcsolni a motorféket. A Ligier lejtőn se megy gyorsabban 45 km/h-nál, mert ha tövig nyomom a menetpedált, akkor is elkezd fékezni 45-nél (óra szerint 50). Szerintem nem korrekt dolog villogó hibakódokkal eladni egy autót, ezért megkértem a targonca szervizes barátomat, hogy törölje ki a hibakód tárolót.

Szerencsére a Ligierben Curtis vezérlő van és ahhoz van a barátomnak kézi programozója. Lebontottam a vezérlő védő burkolatát, de nagy meglepetésünkre hiányzik a 4 pólusú diagnosztikai csatlakozó. Némi kutakodás után, belül az utastérban, a műszerfal alatt megtaláltuk a diagnosztikai csatlakozót, és sikerült rácsatlakozni. Nincs semmi lekódolva, mint nagyon sok autónál, minden paramétert (feszültség szinteket, áram korlátokat, motor fordulatszámot, stb) lehet állítani. Hibakódból több is volt a tárolóban, sajnos időpontok nincsenek a hibakódok mellett, így nem lehet tudni, hogy az akku csere előtt, vagy már az új, lítiuma kku beépítése után jelentkeztek a hibák. Volt túlságosan alacsony és magas feszültség, túlmelegedés, túláram, kontaktor érintkezési hiba és az egyik fázis vezetéknél is kontakt hibát olvastunk ki. Így most szét kell szednem a kontaktort, hogy nincsenek-e megégve az érintkezők ezüst pogácsái, meg át kell néznem a motor fázis vezetékeit, hogy nem lazult-e meg valamelyik. Ezek nem olyan hibák, amik kifognának egy átlagos műszaki érzékkel rendelkező emberen, nagyságrendekkel egyszerűbbek ezek a problémák, mint amik egy diesel motornál, pláne egy common rail befecskendezősnél előfordulhatnak.

Ha egy Kubota vagy Lombardini motort kellene javítani, fogalmam sincs kit tudnék ajánlani, de villástagonca szervíz van minden nagyobb városban. Itt Debrecenben 3 szervízt is ismerek, ahol rutin feladat egy Curtis vezérlő hibakód olvasása és javítása. Ha meg a villanymotorral lenne gond, bármelyik motortekercselő tudja javítani. Ezekben a rövidrezárt forgórészes 3 fázisú motorokban a két golyóscsapágyon kívül nincs más kopó alkatrész, csapágyat cserélni meg nem nagy mutatvány. A túlmelegedés ellen védve van a motor, leégetni elég nehéz lenne.

Ha esetleg valakit az anyagiak érdekelnek, kb. annyival tudtam drágábban eladni a Ligiert, amennyi az infláció volt az elmúlt 3 évben. A lítium akku degradációja gyakorlatilag nem mérhető, ősszel ugyan úgy elment 70-80 km-t egy töltéssel, mint 3 évvel ezelőtt. Októberben vettem egy 9 személyes elektromos buszt, azóta a Ligier csak áll, mert még tudok ingyen tölteni, akkor meg mindegy, hogy egy mopedautóval, vagy egy 3 tonnás busszal furikázok. Mármint anyagilag mindegy, a környezetnek természetesen jobb lenne, ha mindenki mopedautóval járna. Bár ez sem teljesen igaz, mert a 2 személyes 600 kg tömegű Ligier 10 kWh körül fogyaszt 100 km-en, a 9 személyes 3 tonnás Maxus EV80 fogyasztása átlagban 25 kWh/100km, tehát 1 főre vetítve a busznak kedvezőbb a CO2 emissziója. De ez így van a diesel mopedautóknál is, ezen nem szoktunk meglepődni...