f_k Creative Commons License 2024.01.07 0 2 12017

 

40 éve történt:

 

„Az áremelés után 38 százalékkal csökkent a távolsági járatok száma" Két Volánközt elvész az utas 1984

. január 1-től megszűnik a Volán Tröszt. Önálló gazdálkodó egységek lesznek a Volánvállalatok. Az átszervezés bejelentése óta több fórumon elhangzott: mindez nem érinti töretlenül együttműködésüket, ami nélkül - ahogy a volános vezetők fogalmaztak - el sem képzelhető a kulturált, jól szervezett közúti utasszállítás. Riportunk remélhetőleg az„utóvédharcokról" szól, amit a teljes megbékélés állapota követ... Utaspánik tört ki a gyöngyösi autóbusz pályaudvaron két hete, vasárnap délután. Több mint 30 előreváltott helyjegyes utas maradt le a 17 órás budapesti járatról. A forgalmi irodát megostromolva azt a választ kapták, hogy a budapesti 20-as Volán egyik járata kimaradt és ezért nem tudják elszállítani őket. Az egyik forgalmista fiatalember kelletlenül megjegyezte: „Ez a járata 20-as Voláné. Nekünk semmi közünk hozzájuk, jogunk sincs ahhoz, hogy az ügyeikbe avatkozzunk. Én pedig tőlünk, a 4-es Volántól előzetes megbeszélés nélkül nem küldök fel buszt Pestre, mert üresen jönne vissza, ami kész ráfizetés.” A történtek után a 20-as Volán Népstadion úti állomásán Kapa Erzsébettől kértünk felvilágosítást. Közölte, hogy a gyöngyösiek a 20-as Volánhatározott kérése ellenére sem küldtek járatot, mondván, hogy anyagilag nem éri meg nekik. A 4-es Volán gyöngyösi üzemegységének személyszállítási és kereskedelmi osztályvezetője, Tóth Béla merőben más véleményen van. - Úgy tudom, hogy forgalmistánk időben megkérdezte: kér-e Budapest a helyjegyeseinek mentesítő buszt. A Népstadion úti állomásról azt felelték, hogy az utasok menjenek el a későbbi járatokkal. Egyébként a 20-as Volán ragaszkodik ahhoz, hogy azokra a járatokra, amelyeket ők indítanak, maguk biztosítsanak buszt. Ez a Volánvállalatok közös szerződésében is benne foglaltatik. Mindezek ellenére adott esetben szívesen indítanánk pótjáratot, hogy segítsünk a bajba jutott utasokon. De ha nem igénylik, sőt tiltakoznak ellene... Félreértés ne essék: mi a két vállalat közti kapcsolatot többre tartjuk annál, semhogy holmi vádaskodásba kezdjünk. Felajánlottuk például, hogy péntekenként, a csúcsidőben, amikor a Népstadion állomásról a Gyöngyösre induló járatokon állóhely is alig van, kisegítő járatot küldünk. Nem fogadták el. - Annyi bizonyos, hogy közelebb vagyunk a tűzhöz, azaz a Volánközponthoz, mint a többi vállalat - mondja a 20-as Volán Népstadion úti állomásának vezetője- Ami a konkrét esetet illeti, kötve hiszem, hogy a gyöngyösiek felajánlott segítségét a mieink nem fogadták el. Vállalatunkat ott az autóbusz vezetője képviselte, aki úgy tájékoztatott, hogy hiába fordult a gyöngyösiekhez. Nem tartom megalapozottnak azt a célozgatást, hogy mi nem vesszük néven a felajánlott segítséget. Az viszont igaz, hogy a 4-es vállalattal lazább a kapcsolatunk, mint a többiekkel. Sohár István, a 20-as Volán forgalomirányító osztályvezetője: - Nem hiszem, hogy ez az eset - bármennyire kellemetlen volt sok utasunknak - lehetőséget adna általánosításokra - mondta. - Bár az ügy kivizsgálása még tart, úgy vélem, a gyöngyösiek követték el a hibát. Hogy előjogaink lennének?... Nézze, az áremelés után kénytelenek voltunk 38 százalékkal csökkenteni távolsági járatainkat, s 30 százalékkal esett vissza az utasszámunk. A távolsági ratok egyébként sem kifizetődőek. Általában 30 százalékkal csökkent a járat és 20 százalékkal az utasszám. - Bizonyos esetek előtt mégis értetlenül állunk. A Veszprém-Szombathely közötti járatot miért szüntették meg hétköznapokon? - Az ügyben egyeztettünk a szombathelyi társvállalattal, a 17- es Volánnal. Ahol a forgalom úgy kívánta, új járatot állítottak be... Megértjük a kisebb községek és városok gondjait, de a mostani gazdasági helyzet miatt 8600 ratunkból 500-at kénytelenek voltunk leállítani. - Nem gondolja, hogy a felgyülemlő gondokat csakis a társvállalatok szorosabb együttműködésével lehetne enyhíteni? - Nem idealizálom a helyzetet, néhány társvállalattal a kapcsolatunk, másokkal kevésbé, és olyan is akad, amelyikkel egyáltalán nincs. A gyöngyösi autóbusz pályaudvaron a balsikerű eset óta annyi változás történt, hogy elővételben lehet menetjegyet váltani a helyközi járatokra is. Ottjártunkkor hosszú sorokban álltak az utasok a pénztár előtt, és mindenki bizton számíthatott arra, hogy helyet kap a buszon. Az új rend - különösen csúcs időszakokban - megkönnyíti a gépkocsivezető munkáját. Igaz, részben a zsebére is megy, mert elesik a jegyeladás százaléktól.