Fizolti Creative Commons License 2024.01.14 0 0 50727

De, pont hogy rövid távon (5-10 év) elég jól lehet kezelni.  - Rövid táv ebben a kontextusban 1-2 év. Ez jelenleg arra is szűken lenne elég, hogy a jelenlegi tulajdonosi struktúra változzon. Emlékeztető: BKV->MÁV átmenet a politikai csatározástól a tényleges átvételig kb. ennyi ideig tartott, miközben egy a mainál némileg jobb alkupozícióban lévő főpolgármester volt, és épp nem voltak választások sem, az infrastruktúrához nem igazán nyúltak, és amennyire én tudom, ekkoriban a szervezethez is minimálisan. Tehát: rövid távon járműhiányt ezzel kezelni nem lehet. 

 

Ellenben ennyi idő alatt el lehet kezdeni a meglévő járműállomány rendbetételét, és az új járművek beszerzésének első lépéseit is meg lehet - és kell - tenni. 

 

Amiről te beszélsz (5-10 év) az ebben a kontextusban inkább középtáv. Ha túllendülünk a lehetséges buktatókon, kormányoldali zsarolási lehetőségeken (pl. mi van akkor, ha egy esetleges vonalátadásba csak akkor mennek bele, ha azonnal vihetik az összes ottani járművet máshová, önmagában hogy számolnák el a vonal átadását - mennyibe kerülne a fővárosnak, hogy hozzájuk tartozzon a vonal, és azon, hogy pusztán az üzemeltetési költségek - beleértve a személyzet fizetését - visszakerülése mennyibe kerülne a fővárosnak, mennyire van ennek ma forrása), akkor jön az, hogy maga az üzem átalakítás mennyibe kerül és mivel jár - a jelenlegi városvezetés még az előző kettőnél is gyengébb villamosépítési projektekben. Mára kijelenthető, hogy az 5 éves ciklusuk egyetlen új villamoshálózati eleme egy deltavágány volt (az is alapvetően korábbi tervek alapján). 

Jelenleg elhatározás, szándék és némi forrás rendelkezésreállása esetén több éves előkészítés lenne csak az, hogy az általad javasolt dolgokat (áramellátásba való belenyúlás, összekötővágány-építés) meg lehessen csinálni. És akkor még lehet téma az, hogy akkor maradjon-e a jelenlegi vasúti jelleg csak villamos járművekkel pl. Csepel felé - ennek lehet meghatározó szerepe az üzemeltetésben - kihat a lehetséges menetrendre, menetidőre, létszámigényre, stb. 

 

És akkor járművek: a BKV-nak nyilván van koncepciója arra, hogy a jelenleg várható fejlemények alapján hány és milyen járműve legyen 5-10 év múlva, milyen járműfenntartási, telephelyi kapacitásokkal - azzal, hogy most jönnek még új járművek, és átmenetileg épp több lesz, mint a jelenlegi állomány, még egyáltalán nem biztos - mondhatni, valószínűtlenebb - hogy a ma meglévő járművekkel 5-10 év múlva is számolnak. 

 

Tehát amit felvázoltál:

- rövid távon irreális, ha most nincs HÉV jármű, és nem történik lépés ennek a megoldására, akkor az általad javasolt átvételre ez a probléma még komolyabb lesz.

- középtávon tele van buktatóval, és nem egyértelműen olcsóbb mint a jelenlegi HÉV járművekkel való foglalkozás,

- hosszú távon pedig a jelenlegi elképzelésekkel ellentétes irányban megy.

 

Tehát azt a jelenleg nem fennálló esetet leszámítva, hogy a politikai környezet is kedvező, és a hosszútávú célok irányával is egyezik, ez egy rossz ár-érték aránnyal megvalósítható zsákutca. 

Alapvetően nem arról van szó, hogy mindenképp rossz irány lenne a villamosos irányba elindulni, hanem arról, hogy nagyon rossz ötlet jelenlegi - vélt, vagy valós - járműállományi feltételek alapján pármilliárdos, de rossz esetben évtizedekre kiható infrastrukturális változtatásokat elindítani. 

 

Amire szükség van: jelenlegi járművek felújítása és új járműbeszerzés megindítása - akkor is, ha végül egyes szakaszokon a villamossá alakítás mellett lenne egyszer döntés. Átmeneti megoldás lehet az, de ez már a HÉV szervezetén felül áll, ha a Start ténylegesen beszerez használt dízeljárműveket, és ezzel úgy tud gazdálkodni, hogy a abból néhány a HÉV hálózatra is jut. Ez kevésbé infrastruktúraigényes - tehát alapesetben gyorsabb, mint egy átvétellel megbonyolított átállás villamoskocsik közlekedtetésére - és új járművek és a nagyprojektek megindulása esetén nem lesz az a probléma, hogy kiépült valami, amit rövid használat után lehet cserélni. 

 

És még mindig számolni kell azzal a másfél hónapja bedobott elképzeléssel, hogy jövőre valamilyen infrastruktúrafelújítási projektek indulnának, nagy eséllyel olyan vágányzárakkal, amik átmenetileg csökkenthetik a járműkiadást. 

Előzmény: John Howard (50716)