Fizolti Creative Commons License 2024.02.11 0 2 50778

Járműhiány, ritkítás, vonalbezárás, használt/új járművek beszerzésének témakörében tettem fel pár kérdést, amikre ezt a választ kaptam: 

 

 

"Mindenekelőtt köszönjük levelét, és külön köszönjük azt, hogy „találgatások és terjedő információk” helyett hozzánk fordult kérdéseivel!

 

Ahogy azt valószínűleg Ön is tudja, a H5-ös HÉV vonal Magyarország legnagyobb utasforgalmú vasútvonala. Itt a legsűrűbb a követés, itt teljesít szolgálatot a legtöbb, adott elővárosi vonalra dedikált motorvonat. Ez ráadásul flottánk legfiatalabb tagja is, bár kétségtelen, hogy ez is mintegy 43 éves átlagéletkornak felel meg, ugyanakkor az üzemkészség szempontjából mégis fontos tény. A H5-ös HÉV vonalán jellemzően csak csatolt, azaz 6 kocsiból álló motorvonatok (nagyegységek) közlekednek, ezek teljes befogadóképessége kb. 700 fő, amelyből 344 az ülőhelyek száma. A 3 kocsis vonatoké értelemszerűen ennek a fele, ami más, modern motorvonat típusok férőhelykapacitásával összehasonlítva egyébként még mindig nem kevés. Ilyen vonatok jellemzően csak kora hajnalban és késő este közlekednek, továbbá hétvégén a Békásmegyerig közlekedő betétjáratok szerelvényei járnak még tervezetten 3 kocsival. Ez egyébként szintén így volt már a korábbi menetrendekben is, és ezen nem kívánunk változtatni a jövőben sem. Hétköznapokon reggel a hivatásforgalmi csúcsidőszakban valamennyi vonat eddig és ezután is tervezetten 6 kocsival fog közlekedni, nincs változás a férőhelykapacitásban a H5-ön. Amennyiben csúcsidőben kisegység érkezik, annak minden esetben műszaki meghibásodás, havaria vagy baleset az oka. Ön az „utóbbi hetekben néhány alkalommal” időszakot említi – az elmúlt két hónapban a H5-ös vonal menetrendszerűsége továbbra is és folyamatosan 99% feletti, mely nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedő eredménynek számít, az előfordult műszaki hibák pedig a normál üzemeltetési folyamatba illeszkednek, eltérő alkatrésztípusokat érintenek, és nem vezethetők vissza a motorvonat flottánk életkorára. Bármilyen életkorú motorvonatnál bekövetkezhettek volna, és előfordulásukban sem térnek el szignifikánsan az elmúlt 40 évben tapasztalt – és kollégáink által milliószor megjavított – esetektől.

Mindazonáltal tény, hogy az elmúlt év során Társaságunktól független körülmények miatt jelentősen lelassult és megdrágult a karbantartáshoz nélkülözhetetlen alkatrészek utánpótlása, ami valóban megnehezíti a járműtelepek munkáját. Azonban azt is ki kell emelni, hogy a HÉV alkatrészellátása és a HÉV-üzem működése a nehézségek ellenére is biztosított maradt, kollégáink folyamatosan azon dolgoznak, hogy minden adott legyen a gyors és szakszerű karbantartási folyamatokhoz úgy, mint a korábbi években is. A járművek karbantartási rendszere kötött szabályrendszer alapján technológiai előírások alapján történik. Szerelvényeink rendelkezésre állásának javítására vannak olyan tervezett, és már korábban is bevezetett intézkedések, melyekkel 1-1 javításon álló szerelvény javítási ideje kismértékben csökkenthető, azonban a technológiai kötöttségekből adódóan - melyek betartása a közlekedés-, futás-, valamint a forgalombiztonság szempontjából elengedhetetlen -, jelentős mértékű átfutási időnyeremény nem érhető el. Mindemellett a vasúti járművek karbantartásához szükséges összes szakanyag rendelkezésre állása létfontosságú tényező, mert egy-egy technológiai folyamat elvégzése ezek nélkül nem lehetséges. Amennyiben az anyagellátás, Társaságunktól független tényezők ellenére is akadálymentesen biztosított lesz, a jelenlegi ismereteink szerint nem tervezzük a menetrendi kínálat további csökkentését.

 

Egy másik kérdése a felkészülésre vonatkozott. Az elkövetkező években számos esemény valóban kardinálisan befolyásolhatja a HÉV-üzem működését, amelyekre szükséges felkészülni, az egyik ilyen például a HÉV-hálózat kapacitásnövelésére irányuló H5-H6-H7 beruházás. A Kormány kiemelt jelentőségű fejlesztései közé tartozik a HÉV pálya és járműflotta fejlesztése, ahogy ez a sajtóban is többször megjelent. A problémák orvoslására az utazóközönség számára végleges megelégedettséget jelentő megoldást az új járművek beszerzése jelenti, erre a tulajdonos általi jóváhagyás esetén kerülhet majd sor.

 

Üdvözlettel

MÁV-HÉV Helyiérdekű Vasút Zrt." 

 

 

(mav-hev@mav-hev.hu)