AKF996 Creative Commons License 2024.03.18 0 1 108890

"Mikor szerezték meg a  területet?Mikor kezdtek a tereprendezésbe?Mióta nem történik semmi ott?"

 

És ebből az jött le, hogy nem is lesz semmi? Az én tudomásom szerint továbbra is 2025-től terveznek a Metrans-nál. 

 

 

"A hálózat nem Szabadkán ér véget"

 

De, a hálózat érdemi -belföldi- része ott véget ér. És a hangsúly azon van a szerbeknél, hogy a belföldi részt csinálják meg mindenekelőtt, de leginkább azért mert az Újvidék-Zombor-Szabadka run-ok konkrétan fenntarthatatlanok a teherszállítás számára (is). Olyan kiváló állapotú tipikus vajdasági pályák vannak arra mindenfele (meg egyébként is mindenhol ahol letérsz bármilyen nemzetközi fővonalról a szerbeknél), amikhez eleve egymillió éve hozzá sem nyúltak. 

A prioritás tehát ettől még továbbra sem a Szabadka-oh. szakasz lesz náluk.

 

"és a mindenfele ácsorgó tehervonatok is akadályok"

Amik akkor is lesznek, ha Szabadka illetve az országhatár újra lesz nyitva. Nem látom ezt mi csökkentené annyira radikálisan attól még. A 136-ost nyilván csinálják már meg végre rendesen - bizt.berestül meg felsővezetékestül - illetve ha ekkora gondot okoz, hogy marhára nem férnek be a teherek még az egyébkénti szabad kapacitásokban sem a személyvonatoktól, akkor pedig vágják vissza a személyforgalmat, és kész. Nem véletlenül mondtam többek között már jóval a beindítás előtt is, hogy rohadtul fölösleges egy ilyen félkész terepen beröffenteni a teljesen rossz menetidejű személyvonatokat, kizárólag az áruszállítás kárára, amiért voltaképpen hozzányúltak egyáltalán a vonalhoz eredetileg...

 

 

"a placcra nem fér be az egyébként alkalmazható legnagyobb vonathossznyi vasútijármű"

 

Ennek kapcsán gondolom leginkább az államvasúttal, mint az állomás vágányhálózatának fenntartójával kell egyeztetni, minekután ők csinálták anno a ROLA-nál ekkorára. Nem tudom, hogy van-e bővítési lehetőség a vágányhosszokat tekintve, de nyilván ez már nem saját hatáskör lenne, akárhogy is nézem. Feltételezem, hogy ez fel is merült a PSP-nél is, csak lehet hogy süket fülekre találtak, vagy csak simán nem kaptak engedélyt. (Lehet ott már a vágánygeometriába is bele kellene nyúlni a szatymaz felőli oldalon, ami esetében érthető is, hogy miért nem.)

 

"nincs elég tárolóterület,nincs területi fejlesztési lehetőség az nem normális"

 

Ez mind-mind fejleszthető az 502-es elkerülő irányába, hiszen arra pont nincsen semmi az egyszerű szántóföldeket leszámítva. Sőt, még egy plusz lejárót is csinálhatnának közvetlenül onnan a jövőben, hogy ne a Dorozsmai út felől kelljen megközelítenie minden kamionnak a terminált. Szóval továbbra sem értem az ezen irányú aggodalmaidat...

 

Feltűnően sokat aggódsz az ilyen - egyébként - nyilvánvalóan eleve profitorientált cégek irányába, láthatóan nagyon szereted megkérdőjelezni a menedzsmentjeik esetleges környéket érintő döntéseit. Én viszont azt mondom, hogy ezek a vállalatok nagyon-nagyon jó eséllyel pontosan tudják hogy mit csinálnak, és hogy továbbra is tök fölöslegesen aggódsz miattuk. Mert én meg nagyjából tudom hogy milyen mechanizmusok alapján tudnak meghozni egyes ilyen - adott esetben nagyon is komoly - beruházási döntéseket. Hidd el, hogy kellő mélységű kockázatelemzések, hatástanulmánykészítések, üzleti tervek, régiós felmérések, SWOT- és Stakeholder-analízisek, STEEPLE vagy akár Porter-féle versenyelemzések stb stb stb., és persze kontrolling nélkül nem hoznak meg semmilyen döntést. És ezek még leginkább csak a külső környezeti értékelésekkel kapcsolatos módszerek, ezeken kívül van még egy rakás rendszeresen lefuttatott belső környzetelemzési módszer is, amik kellhetnek egy projektez.

Mindezt csak azért írom, mert láthatod hogy rengeteg féle method van arra, hogy egy cég csináljon mondjuk egy megfelelő költség-haszon elemzést egy ráfordítási és belső megtérülési ráta segítségével, vagy akár egy jövedelmezőségi indexet vagy nettó jelenérték számítást, és ha a beruházás értékelésénél a nettó jelenérték<0, vagy a kockázat>1, akkor már nyilvánvalóan bele sem fognak vágni. 

Előzmény: 1047 005-2 (108872)