AKF996 Creative Commons License 2024.03.29 -1 1 108974

"Csak akkor be kell vállalni, hogy egyes helyekre ilyen, máshova olyan vonatnem lesz."

Ezt támogatnám én is.

 

"Itt a szezonon kívüli időszak, alapütemes vonatairól van szó."

Itt mindössze arról van szó, hogy a korábbi gyorsvonatra ráraktak 1-2 IC-minőségű kocsit, és akkor abból lett az "IC".

 

"Ennek nincs jelentősége."

Hogyne lenne. Mivel vinnéd tovább a vonatokat, a Dunántúlon lassan nem is létező műfajú dízelmozdonnyal? Meg főleg hová, Keszthely vonali és utas szempontból is végállomás, hiába nem ott kezdődik a 26-os, ha utána csak senkiföldje. 

"Ebben az irányban tovább Szombathely előtt egyetlen olyan város sincs, ami szerinted IC megállást indokol."

Így van pontosan, nyilván Tapolca sem játszik. A nyugat-dunántúli régió ezen részét egyébként is hiányos és rossz vezetésű vonalak alkotják. 

 

"Megintcsak ott tartunk, hogy ha egy húszezres város a környék legnagyobb települése, akkor induljon onnan távolsági vonat, de ha nem, akkor meg se álljon."

Szerintem meg továbbra is csak ott, hogy ez valójában nem egy IC-színvonalú szolgáltatás, amit szó ami szó, nem is igényelne a vonal (ahogyan a 20-as sem). Csak rádobtak egy abba a kategóriába tartozó személykocsit az egyébkénti gyorsvonatra, ami szerintem - ellentétben Kelet-Magyarországgal - ott valóban minőségi javulást jelent, mert mint mondtam, oda fölösleges is a tisztán ic eljutási idővel rendelkező vonat, egyszerűen nem élne meg. 

 

"Lásd még egyszer a 120-as vonalat, ahol kétvágány, alakuló ETCS mellett is esélytelen több szintű szolgáltatás, mert három tizenezres település van csak, meg elnéptelenedő párszáz fős kistelepülések."

Csakhogy a 140-es teljesen más helyzetben van: két 100+ ezres és két 30 ezres várossal (meg akkor még vegyük ide a kb húszezres Nagykőröst, ha már ennyire forszírozva van úgyis). Nem is értem hogy lehet összehasonlítani. A 120-as (Sl alatt) ebből a szempontból - kis túlzással - inkább hasonlít a 150-esre mintsem a 140-re: van egy (jó, mondjuk Halasnál jóval nagyobb) kb 60 ezres város, meg akkor ez a három kb tízezres. Ez azért messze van a 140 menti adottságoktól, és sokkal közelebb a 150-eshez (eggyel kevesebb kb tízezres településsel). Így itt valóban sokkal inkább jogos az, hogy nem élne meg egy kétszintű személyszállítási rendszer. 

 

"Ez sem annyira egységes."

Immáron több mint 40 éve ez az általános tendencia a vidéki Magyarországon, a keleti régiókban pedig különösen szignifikáns mértékben csökken a kistelepülések populációja. 

"Valahol még nőhet is a lakosság, ha az más települések elővárosaként tud fejlődni."

Ezek a dezurbanizációs folyamatok szinte kizárólag a fővárosi agglomerációban és Pest megyében számottevőek jelentősen. Az olyan egyéb nagyvárosok mint Debrecen, Szeged vagy Győr esetében kismértékű, míg Miskolc és Pécs esetében meg a teljes régiók olyan drámai mértékben fogyatkoznak, hogy szinte nem is figyelhetőek meg ilyen jellegű tendenciák.

 

"pl. Görögországban"

Mondjuk én általában a környező kelet-közép európai országokkal szoktam összehasonlítani, nem a Balkán legalsó részével, ami már egyébként is szinte teljesen más világ vasúti szempontból.

 

"Ami megint azt támasztja alá, hogy a 150-es esetében is nőhet a forgalom"

Semmi, de szó szerint semmi nem garantálja ezt. Különösen ezek után, hogy ez a kínai selyemút-projekt épp most pukkadt ki (az olaszok is kiléptek pl). Az EU meg szintén eztán fogja mindenképpen büntetővámokkal védeni a saját piacát a kínai dömping ellen, mert egyszerűen nem lesz más választása. Az első lépések már meg is történtek az elmúlt pár hónapban.

+ a már korábban említett páneurópai X.-es folyosóval való potenciális rivalizálás, mint egyre inkább alternatív útvonal, amit a osztrákok és a szlovének az utóbbi időkben igen csak erőltetnek, és amit egyébként a horvátok és a szerbek szintén egyaránt gőzerővel fejlesztenek.

+ itt még annyi előnye sincs a 150-esnek a környéken, mint amit a 120-asnál legalább a kürtösi terminál jelent (mármint az európai belpiacot nézve, nem a dél felől érkező ázsiait). Van ugyan a Metransnak immár az indijai kis terminálja, tisztán konténeres forgalomra szortírozva, dehát ez össze sem hasonlítható a kürtösivel, különösen hogy nem uniós terület.

 

"amúgy ha már EU tagság: Szerbia is tagjelölt"

Igen, immáron 12 éve, de aligha fognak tudni mostanában csatlakozni. (A törökök is már több mint 2 évtizede azok, és mégis minden korábbinál távolabb állnak tőle - ezt csak azért mondom, mert ez bizonyítja hogy önmagában a tagjelölti státusz nem jelent semmiféle időbeli garanciát.)

Ez már színtiszta politika ugyan, de amíg a szerbek ilyen szinten viszik továbbra is az orosz-barát vonalat a főáramukban, addig egész biztos hogy nem álmodhatnak csatlakozásról. Úgyhogy akárhogy nézem, ez még nagyon-nagyon hosszú idő lesz - ha lesz egyáltalán - és én biztos vagyok benne hogy pl Montenegró is hamarabb lesz tag. Mindenesetre jó darabig biztosan nem kell attól "félnünk", hogy itt a déli szomszédságban egyszerre csak 'le fog omlani a kerítés', mert a szerbek integrálva lettek akár Schengenbe...

Előzmény: Fizolti (108972)