AKF996 Creative Commons License 2024.03.29 -1 0 108976

"A te logikáddal - ami azt mondja, hogy egy húszezres város nem érdemel IC kapcsolatot - Nagykanizsára."

Most akkor Nagykanizsáról vagy Keszthelyről beszélünk? A kettő két külön vonalon fekszik 'Szentgyörgy után.

 

"Két-három ténylegesen kiszolgálandó város egyik vonalon sem tart el egy önálló és sűrű közvetlen vonatot."

Akkor tehát visszatérve a 140-hez: a 120/150 menti település-adottságok szerinted összehasonlíthatók vele?

 

"Szatymaz pl. pont jó ellenpélda az általános tendenciára:"

Ahogy pont ezelőtt említettem: "Az olyan egyéb nagyvárosok mint Debrecen, Szeged vagy Győr esetében csak kismértékben figyelhető meg ez a tendencia". Az általad belinkelt vonaldiagram is épp ezt támasztja alá, Szatymaz esetében sincsen semmiféle kiugró adatsor, hanem csak minimális növekedés. Deszken is valami hasonlót láthatsz. Ettől még nem ezek a nagyon szolid szuburbanizációs falunövekedések fogják megfordítani a vidéki fogyatkozó népességi trendeket.

 

"Most akkor a Balkán, és Görögország szerinted nem a kontinens része?"

De, a kontinens része, csak én azt gondoltam hogy logikus módon egy, a magyar viszonyokhoz sokkal inkább közelítő, hasonló helyzetből kiinduló társvasúthoz mérjük. Te magad mondtad egyébként, hogy a görögöknél még bizt.ber sem volt kiépítve, akkor tehát eleve sokkal hátrábbról és rosszabb pozícióból indultak. 

 

"De akkor maradjunk csak kelet-közép európai országoknál:"

Vegyük például Szlovákiát: https://www.mindop.sk/uploads/extfilesnew/doprava/zeleznica/NIP/NIP_CCS_EN.PDF Ebben a 2020-as közl.minisztériumi jelentésben már eleve több mint 200km-nyi vonalról van szó, ahol kiépült az ETCS. Ha az arányokat nézzük - a szlovák és magyar hálózat nagyságának összehasonlításában - ez kedvezőbb adat volt akkor. 

A cseheknél viszonylag előrehaladott helyzetben vannak a projektek: https://transport.ec.europa.eu/system/files/2018-03/nip-ccs-tsi-czech-rep-en.pdf

Itt 2030-ig az összes nemzetközi fővonalon kiépítik nemhogy az ETCS-t, hanem a komplett ERTMS rendszert (GSM-R + ETCS), valamint néhány fővonalon (Brno-Prerov, Plzen-Rokycancy, Prága-Ceské Budejovice) a 160km/h feletti sebesség feltételeit is megteremtik. 

https://www.mdcr.cz/getattachment/7388d0f7-6b35-4e5d-b6a2-5acd403eb789/3_PLAN_moderniho_zabezpeceni_ceske_zeleznice__Implementace_ETCS_EN.pdf.aspx?lang=cs-CZ

 

Idehaza mikor is jutnánk el idáig?

 

"Akkor tehát megint ott tartunk, hogy a 120-as forgalma sem a felújítástól lett nagyobb, hanem a fennálló igényektől."

Mint mondtam, is-is. A 120-as teherforgalma eleve nagyobb volt mint a 150-esé, igen, de a felújítás óta külön is tudtak volumen-növekedések történni, például a kürtösi terminál miatt, aminek jót tett a gyorsabb haladás lehetővé tétele. Semmiféle ellentmondás nincs ebben, nem tudom mi nem érthető ezen. 

 

"a másikban pedig tagadod, hogy egy infrastruktúrafejlesztéstől nőni tud egy vonal forgalma."

Két teljesen eltérő területeket összekapcsoló vonaról beszélünk, nem értem hogy jön ide egyáltalán ez az összehasonlítás a nem EU-tag szerb és román átmenet kapcsán. Én nem állítottam, hogy a 150-esen nem nőhet a teherforgalom akár radikálisan is az átépítés befejezte után, csak azt, hogy ezt semmi nem garantálja (főleg a kínai selyem-utas lufi látszólagos kipukkanásával, merthogy elvileg erre alapult volna a 150-es nagy teherforgalma, és ezáltal a teljes átépítés létjogosultsága is, nem?). Fölösleges ezt kifogatni. Felsoroltam egy rakás tényezőt, amik akadályozhatják vagy meggátolhatják ezt, ennyi. Ettől még nőhet a forgalom intenzitása - boldog leszek, mert legalább nem tűnik majd annyira kihajított vagyonnak ez a csaknem ezermilliárd forintos hitelkeret - ez még úgyis jövő zenéje.

De tudod mit? Akkor majd erre visszatérünk mondjuk 2030 körül - amikorra már jó eséllyel mindenhol kész lesz a teljes Bp-Belgrád távon - és megnézzük hogy nőtt-e kiugróan a forgalom; vagy meg tudta-e közelíteni egyáltalán a 120-as forgalmát. Ki fog derülni. Addig is még egyszer: semmiféle ellentmondás nincs abban hogy a 120-as eleve nagyobb forgalommal indult, és hogy a felújítás után a 2010-es évek második felében ez csak még tovább nőtt. Nézz rá a VPE-adatokra.

Előzmény: Fizolti (108975)