sbojan Creative Commons License 2024.04.11 0 1 2702

Nekem általánosságban (értsd: a másokéval) nincs vele tapasztalatom, csak a saját kocsimmal és annak motorjával.


156 lóerejével igen dinamikusan lehet vele haladni, visszakapcsolva ugrik rendesen (persze nem villany- vagy sportautós agilitással.)


Fogyasztása nagyop függ attól, hogy hol s hogyan jársz vele: szigorúan városban, a téli hidegben, 3-5 kilométeres távokon (tehát még bemelegedni sincs volt ideje) a 11 litert is megeszi.
Országúti tempóval 6-7 litert eszik, autópályán 8-9-et (klímával).
Tavaly Franciaországi nyaralásból hazafelé (2 fő+csomagok, biciklik a csomagtartóban) autópályán 1089 kilométer tettem meg vele két tankolás között, majd a teli tankolás alapján kb. 5,5 literes fogyasztás jött ki 100 kilométerre. Igaz, közel egyenletes, ráérős 110-es tempóval jöttem végig azon a szakaszon.

De 5 fővel és fullra (tetőig) pakolt csomagtartóval is meg szokott lenni nyaranta a 8-900 kilométer közti táv egy tankkal, ha megelégszem a 110-es tempóval hazafelé. Odafelé mindig többet eszik (8 körül), mert gyorsabban megyünk - olyankor még, ugye, időre kell odaérnünk :-).

Az elmúlt 10 (és nem "nyóc" :-P ) év átlagfogyasztása (mivel minden tankolást feljegyeztem) 8,2 liter.


Saját problémá(i)m:
A láncfeszítő elromlása (ami azt jelentette, hogy beindítás után nem aktiválódott azonnal, hanem kellett neki 5-15 másodperc is) nem a turbós motor hibája, hanem a láncfeszítő konstrukciójáé. Ha nem feszít amilyen hamar csak lehet, akkor a lánc előbb-utóbb megnyúlhat, ami előbb (minimális megnyúlás esetén) csak
csúnya hangban jelentkezik (onnan vettem én is észre, hogy indítás után pár másodpercig enyhe zakatoló hang hallatszott a motortérben, ami korábban nem volt jelen), de később igen komoly fizikai problémákat is okozhat a jobban megnyúló lánc, pl. "átugrik" a szelepvezérés (profik jobban meg tudják fogalmazni).
Persze én ezt nem vártam meg, gariban cserélték a láncfeszítőt, s mint írtam, a láncot és a bizbaszait is.


Gyakori probléma (nálam még nem jelentkezett):
A legtöbb direkt befecskendezős, turbós benzinesnek - tehát nem csak a THP-nak - egyik nagy ellensége a koksz (ráégett égéstermék) megjelenése a szelepfejeken.
Én ezt úgy próbálonm elkerülni, hogy csak 100-as (lehetőleg MOL) benzint tankolok. Eddig nem tapasztaltam teljesítményproblémát a kocsival.
Elvileg szakavatott szakik bele tudnak nézni a hengerfejekbe s meg tudják kamerával nézni, hogyan állnak koksszal a szelepfejek. Aztán ha szükséges, javasolnak ezt-azt: dióhéjjal tisztítást (de tényleg), vagy rosszabb esetben szelepcseréket.

Úgy sejtem, a koksz jelenlétét már a motor teljesítményesésén át is érezni lehet. Persze ha használt kocsit veszel, akkor nem tudod azt annak a konkrét autónak a korábbi állapotához hasonlítani, de esetleg más, ugyanolyan motorúéval még meg tudod tenni. Vagy közösen megnézetitek a szelepeket egy szerelőnél, de ez nyilván nem egy ingyenes és rövid, de legfőképpen nem olcsó akció.

 

Előzmény: norbi.sz_80 (2701)