ezek nem közlekedés politikai ügyek.
ezekből ide az tartozik, hogy a ma mellékvonala gyűjtő névvel nevezett vasútvonalak döntő többsége HÉV-nek épült, ami helyi érdekűt jelent.
Szó szerint.
A Helyi Érdeknél meg teljesen mindegy egy vasúti ív sugara.
Ott - helyi Érdeknél - az volt a döntő, hogy :
- olcsó legyen,
- a helyi árút olcsón elvigye a felvevő piachoz ami az esetek 905-ban a legközelebbi nagyvárost, vagy közép várost jelentette.
Ha mellette még személyt is szállított akkor az már csak hab volt a tortán.
A szekér fuvarozással szemben minden gőzvasút a maga 20-40 km/h-s sebességével maga volt a közlekedés politikai ugrás.
A szekér fuvarozással (5-8 mázsa) szemben minden gőzvasút a maga 200-300 tonna ! hasznos terhelésével maga volt a közlekedés politikai ugrás.