sr1 Creative Commons License 2024.05.04 0 0 110693

És az kinek fájt, hogy D-ben kiírta a sebességfokozatokat? Mert már csak S-ben írja ki..."

 

 

Nekem, panaszkodjunk.:)

Van a seggem alatt egy V6-os dízel, egy ZF 8-as váltóval. A nyomaték VAN, egy nagy tudású mérnök újságíró szerint.:)

Mivel a hidrodinamikus nyomatékváltó az olajat hajtja, csak teljes terhelésen jó a hatásfoka, részterhelésen alacsony és az olaj melegedik.

Az olaj átmegy a bolygóműves váltóba, ahol néhány többtárcsás tengelykapcsoló (hidro-elektromos vezérléssel) kapcsolgatja a fogaskerekeket. 

Utána átmegy egy olajütőbe és vissza a nyomatékváltóba. Ezért ezt a hajtóegységet úgy kell vezetni, hogy max. 6-7 másodpercet lehet talpalni, 

másképp nagyon felmelegedik az olaj. A citromba be van építve erős hidro-elektromos többtárcsás tengelykapcsoló- - lock up clutch, ami átveszi a hajtást a nyomatváltótól - ami már majdnem szabadon fut- és az olaj lehűl. 

A letáplálásnál a váltó D8-ból visszaváltott D5-be, de az előzés után le kell lépni a gázról, érződik, hogy a hajtást átvette a citromba levő tengelykapcsoló és a sebesség tartásával, a váltó felvált vissza D8-ba és a fordulatszám leesik 2000-re. Vagyis az utazás 98%-ban a tengelykapcsoló veszi át a motor nyomatékát, nem a nyomatékváltó. 

Aztán szép lassan a sebesség is visszaáll az előzés előttire. Nagyon kényelmes részlet. Csak gáz finom kezeléséből egy kigyorsítás és előzés megoldható. 

 

De pl. egy előzésnél hegymenetben, amikor 3800-4000 fordulatra pörög a motor, néha figyelni kell a fordulatszámot és a műszerfalon a váltó sebességfokozatát.  

A 2018-ban mutatta a műszerfalon a sebességfokozatot D-ben, az új csak S-ben. 

Az újba 10e km után a motor még nyers és sokkal később esik le a fordulatszám, miután lelépek a gázról, lehet, hogy nem kapcsol azonnal a tengelykapcsoló a citromba. Val. később kap majd egy frissítést (a régi 100e km-ben kapott egy olyan frissítést, ami rendbetette a hajtásláncot), a régi nagyon gyorsan leejti a fordulatot és így ugyanazzal a tempóval 1.5 literrel kevesebbet fogyaszt mind a új. 

A régi futása majdnem 300e km és kétszer cseréltem a váltóba és az osztóházba olajat, másodszor ki volt cserélve a dekli is, mert ott van szűrő és a mágnes.  De a kocsi hajtáslánca gyári állapotban van.   

Ha digitális a gázpedál használat, a váltó odapiszkol, ezért van annyi baj ezekkel a váltókkal.

A ZF weboldalán írja, hogy 80-120e km után olajat kell cserélni a váltóba, ha városba is járunk és néha lépjük is, a VW szerint life-time, ami 250e km jelent.