csíkos-háTTú Creative Commons License 2024.05.06 0 2 110703

Ezek a tipusú 12V-os villamymotorok feltűntek a modellvasút iparban is (sajnos). Van velük tapasztalatom a műhelyben bőven. A javítás esélye úgy "fifty-fifty", vagy sikerül, vagy nem.

Az autók esetében (mindegy, hogy milyen gyártmányú a kicsi!) nem kell hosszú percekig, órákig folyamatosan működniük. Mondjuk a zárak esetében csak arra pár másodpercre, amíg a zármechanikát ide-oda mozgatják. Ez előny. Ami viszont sajnos hátrány, hogy nem igazán konstans hőmérsékleti, és pára viszonyok között kell(ene) működniük.

 

Ezeknek a motoroknak az a közös jellemzőjük, hogy nagyon nagy darabszámban készülnek, és a lehető legolcsóbb gyártástechnológiával. A motor tengelyén a kommutátor lemezekhez nyomódó bronz keféket támasztó lemezrugók, ereje nincs kontrollálva. Ha túl erősen nyomnak, akkor extrém kopást okoz, a kefék is gyorsabban kopnak, és a kommutátor lemezbe is árkot tudnak vájni. Utóbbi esetben a motor kuka.

Az is baj az extrém kopással, hogy a kefepor nem tud kiszabadulni a motorból, benne marad, és idővel zárlatossá teszi a motort.

Ha kicsi a nyomóerő, akkor meg egyszerűen nem kap áramot a motor, vagy nem eleget az átmeneti ellenállás miatt, így nem tudja működtetni a mechanikát.

Ha kenőanyag - zsír, olaj, WD40, stb - kerül be a motorba, akkor a kefék természetes kopása okozta bronz por az olajjal keveredve beül a kommutátor lemezek közötti légrésbe. Ez szintén zárlatot okoz a motorban.

Találtam elég sok olyan motort is, ahol a gyártáskor a bronz rugólemezbe a bronzkefe 90°-kal elfordítva volt bepréselve. Ez csak azért baj, mert a kommutátor lemezek egy hengerpalástot alkotnak, és a kefék formázottak, vagyis az ide érintkező felületük is be van "homorítva". Ha ez 90°-kal el van fordulva, akkor a kommutátor hengerpalástjára nem az oda szánt kefe felület fog érintkezni, hanem a kefék két éle. Szintén extrém kopáshoz, porolódáshoz vezet.

 

Ha valakinek van kézügyesége, meg türelme, akkor belevághat, hogy megjavítja a motort. Vesztenivalója nincs. Vagy ki is lehet hozni hozzám, elég gyorsan eldől, hogy menthető-e még? Foltbenzinnek ki kell mosni a port összerakás előtt!

Előzmény: Fecorka (110701)