Minek tulajdonítod a "túlfogyasztást"?
Mai csuklósok tömege nőtt?
Légkondi?
Rába 2156HM6U ennyire "takarékos"?
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ugye az 1968-as MAN licensz vásárlásnál Magyarország nem a kicsi 192 LE-s motort (2156) akarta megvenni hanem egy kb. 250 LE-s de inkább 280 LE motort.
De az katonai okok miatt a NATO nem engedélyezte a németeknek azt eladni.
Így egy elég gyenge motorral futottunk neki az Ik-200-as család világsikeréhez vezető útnak.
Százszor jobb volt a 2156-os MAN motor mint előtte a Csepel vagy a JÁFI próbálkozásai.
Egyszerű volt mint a faék és takarékos.
Egy 2156-ossal szerelt Ik-260-as símán eljárt (városban) 30-40 literrel. Helyköziben meg még ennél is kevesebbel.
Egy 2156-ossal szerelt Ik-280-as símán eljárt (városban) 35-50 literrel. Helyköziben meg még ennél is kevesebbel.
Hatalmasak voltak a különbségek.
Egy Mátraháza-Kékestető fordán ugyanaz az Ik-266 kb. 1,8-szor fogyasztott többet mint Kistelek és Szeged között.
----------------------------------------
Új korszak.
egy Ik-280 üresen kb. 13 tonna, terhelten (kipúpozva) kb. 23 tonna.
Egy Volvo 7700A üresen kb 18 tonna, terhelten kb. 28 tonna.
Itt már van egy 5 tonna túlsúly.
Azután jön a légkondi.
Azon felül millió más amihez teljesítményt kell szolgáltatni.
Ma már egyáltalán nem ritka helyközi vagy városi csuklósban a közel 300 LE, míg ugye a 2156-os motor (elméletileg) 192 LE-t adott le.
Vagy annyit se.
Tehát a fogyasztás megnövekedése részben érthető.
De nehezen fogadható el a mértéke.