attus germanicus Creative Commons License 2024.05.19 0 11 348470

Két megjegyzés egy korábbi témához.

 

A minap hallottam egy politikai műsorban, hogy Németország Észak-Rajna-Vesztfália tartományában kivétel nélkül minden megyei önkormányzat és a 100 ezernél nagyobb városok fele évenként szanlására szorul, mert az adóbevételeik a törvényileg előírt minimális kiadásokat se fedezik. Ez nyilván egy teljesen abszurd helyzet, de ami ebből ide tartozik, hogy ilyen feltételek mellett a tömegközlekedés nyilvánvalóan folyamatos leépülésre van ítélve. 

 

Azt írtam itt, hogy Köln nincs kiugróan rossz helyzetben. A városi közlekedésre ez igaz is, de van egy kategória, ahol Köln tényleg az ország legalja, az pedig a vasút. Én nem vállalkoznék arra, hogy a Rajna-Ruhr városszövetben (Pest megye területe, 10 millió lakos, húsz 100 ezer feletti város) eldöntsem, mi regionális és mi elővárosi vasút (szóval hol az off- és az ontopic határa). De Kölnön elég sok minden átmegy, és az infrastruktúra harminc évnyi folyamatos elhanyagolás után nem bírja ezt lekezelni. Ráadásul az S-Bahn nem, de a többi vonat mind együtt megy az Intercity-vonatokkal. Ez utóbbiak itt offtopic, de ha Berlin felől negyven perc késéssel jön az ICE, akkor az elől félredobálnak mindent, amit lehet, így aztán ott minden késni fog, szóval kihat bőven az elővárosi forgalomra. És 40 perc késés teljesen mindennapos. 

Köln Hahuptbahnhofon 11 vágány van. Ez igazából két állomás közvetlen egymás mellett, az S-Bahn a többitől teljesen le van szeparálva, szóval vegyük a maradékot, 9 vágány. Az állomásfőnök itt minden nap kora hajnaltól késő estig küzd, hogy minden vonatot fogadjon valahová, amikor minden vonat késik, és nem is mind ugyanannyit. Simán van, hogy 11 vonatot kellene fogadnia 9 vágányra (megoldható, de ügyesnek kell lenni). És akkor még az olyanokról nem is beszélünk, mint ami múltkor velem esett meg, amikor a frankfurti ICE pontosan beállt Kölnbe, majd állt az 5-ös vágányon 40 percet, mert nem volt személyzet (a személyzet vonattal jött, és késett a vonatuk). Ez nem csak azt jelenti, hogy az ebben az időben menetrend szerint az 5-ösre érkezőket kitérőztetni kell, de azt is, hogy az 5-ös nem áll rendelkezésre, hogy oda kitérőztess mást. 

A helyzet kaotikus. Ha papíron 60 percenként járó gyorsított vonat random késik 5 és 40 perc közt, az azt jelenti, hogy a menetrend értéktelen, a vonat majd jön, amikor akar. Ez munkába járásra, ilyesmire, nem alkalmas. És láttam már olyat is, hogy egy járat kimaradt, a következő késett 75 percet. Az átszállásokra gyakorlatilag nem lehet számolni. 

Statisztikailag igazoltan Köln Hbf. az ország legrosszabb mutatókkal rendelkező nagy vasútállomása. Én kimondottan szeretek vonattal utazni, de kétszer is meggondolom. Ha nem időre megyek (pl. az állatkertbe, legutóbb), akkor mindegy, ha időre, akkor inkább autóval, ha meg mégis vonattal, akkor egy órával előbb. 

 

Köln Hbf-on napi 300 ezer utas megy (ebben az S-Bahn is benne van), ami viszonylag sok. A vonatok a sok késés ellenére tele vannak. A vasút mostanában inkább a mennyiségre feküdt rá, és tulajdonképpen, amíg a hálózatot a menetrend túlterheli és így is minden vonat tele van, akkor jó ez így is. Amikor a gyorsított Bonnban és Brühlben is azért szed össze még pár perc késést, mert a nyolckocsis emeletes annyira ki van tömve, hogy nem tud ajtót zárni, akkor tulajdonképpen azon kell elgondolkodni, mi lenne itt, ha még vonzó is lenne a vasút? 

 

Szóval városiban nem, de ebben Köln tényleg extrém rosszul teljesít. De ez nem a város hatásköre.