attus germanicus Creative Commons License 2024.05.20 -1 3 348476

Tipikus magyar újsgáírás. A Pénzcentrum cikke szó szerint hivatkozza az RTL cikkét. Az RTL cikke szó szerint hivatkozza az Új Szó c. szlovák lapp cikkét, ami pedig a TASR szlovák hírügynökégre hivatkozik. 

Az eredeti szlovák cikk tegnapelőtt jelent meg, a Pénzcentrum szerkesztője még arra is lusta volt, hogy átírja "múlt hétfőn"-re a cikket, így aztán azt a a hatást kelti a mai dátumú cikkel, mintha ma fogadták volna el az új szabályozást. 

Azt már a szlovák újságíró se értette, hogy a dízel meg a széndioxid hogy függ össze, de ez most másodlagos, mert nagy teherautók és buszok évtizedek óta nem készülnek benzines motorral. 

 

Akkor a tartalmi részhez. Semmilyen rendelet nem érvényes 2025-től. Elég humoros is lenne lényegében azonnali hatállyal betiltani a dízelt, összeomlana a piac. Ezt a 2025-öt csak te találtad ki, ilyesmire a cikkben sincs utalás. 

Az új szabályozás a személygépkocsiknál már érvényeshez hasonló logikát követ. 2030-tól egy adott gyártó összes forgalomba helyezett 7,5t feletti járművénél (csak az EU-n belül vizsgálva) a járművek átlagos(!) CO2-kibocsátásának a 2019-es szinthez képest 45%-kal alacsonyabbnak kell lennie. Tehát nem járműszinten, hanem a gyártó összes eladott járművének átlagát kell nézni. ezt aztán két lépésben tovább szigorítják, 2035-től 65%, 2040-től 90%. A CO2-kibocsátás egyenesen függ a fogyasztástól, a CO2 járművön belüli feldolgozására nincsenek tömeggyártásra alkalmas módszerek (ellentétben pl. azzal, ahogy az NO2-t feldolgozzák járművön belül), így a CO2-kibocsátás radikális csökkentése kizárólag úgy érhető el, ha a dízeljárművek aránya az összes eladott buszon és teherautón belül jelentősen csökken. 

 

Ami ebbe a topicba tartozik: a városi buszokra van egy külön tétel: 2030-tól a forgalomba helyezett buszok CO2-kibocsátása a 2019-es szinthez képest 90, 2035-től 100%-kal alacsonyabb kell, hogy legyen. Ez azt jelenti, hogy valóban járhatnak még akár 2060-ig dízelbuszok városi forgalomban is, de 2030-tól már csak kivételként fognak dízelbuszok elférni az új buszok közt. 

 

A kettő össze is függ. Azok a cégek, amik csak távolsági busz és/vagy kamiont gyártanak, azoknak reszeltek, az EU-s kibocsátási normák betartása számukra teljes képtelenség lesz. A nagy koncentrált gyártók, amik többi piaci szegmensben érdekeltek, városi buszban átállnak teljesen elektromosra már 2030-tól, akár kedvezményekkel is, mert ez segít lehúzni a flottaátlagukat, hogy kamiont és távolsági buszt tovább gyárthassanak dízellel. 

Előzmény: trizs77 (348474)