johannes Creative Commons License 2000.06.29 0 0 202
Egy lehetoseg azoknak a koltsegcsinalasra akik geppel keresik a kenyerkesjuktet a sokat idezett idiota eu min rendelet.

50/1999. (XI. 3.) EüM rendelet
a képernyô elôtti munkavégzés minimális egészségügyi és biztonsági követelményeirôl
A munkavédelemrôl szóló 1993. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Mvt.) 88. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - a szociális és családügyi miniszterrel egyetértésben - a következôket rendelem el:
1. § (1) E rendelet hatálya kiterjed - a (2) bekezdésben foglalt kivételekkel -
a) minden olyan, az Mvt. 87. §-ának 9. pontja szerinti szervezett munkavégzés keretében foglalkoztatott munkavállalóra, aki napi munkaidejébôl legalább 4 órán keresztül rendszeresen képernyôs eszközt használ, továbbá
b) az a) pont szerinti munkavállalót foglalkoztató minden munkáltatóra.
(2) E rendelet hatálya nem terjed ki a következô gépeket, illetôleg eszközöket működtetô (használó) munkáltatóra és munkavállalóra:
a) a járművek vagy munkagépek vezetô-, illetve kezelôfülkéi,
b) a szállítóeszközökön lévô számítógépes rendszerek,
c) az elsôsorban közhasználatra szánt számítógépes rendszerek,
d) hordozható rendszerek, amelyeket a munkahelyen nem tartósan használnak,
e) számológépek, pénztárgépek és olyan egyéb készülékek, amelyek - azok közvetlen használatát biztosító - kisméretű, adatokat vagy mérési eredményeket mutató képernyôvel vannak ellátva, továbbá
f) az "ablakos írógépek" elnevezésű, hagyományos típusú elektromos, elektronikus írógépek.
2. § E rendelet alkalmazásában
a) képernyôs eszköz: számjegy-, betű-, grafikus képsorokat képernyôn megjelenítô készülék, függetlenül az alkalmazott megjelenítési folyamattól,
b) képernyôs munkahely: olyan munkaeszközök együttese, amelyhez a képernyôs eszközön kívül csatlakozhat adatbeviteli eszköz (billentyűzet, scanner, kamera, egyéb adatbeviteli eszköz), egyéb perifériák (mutatóeszköz, nyomtató, plotter, lemezegység, modem stb.), esetleges tartozékok, ember-gép kapcsolatot meghatározó szoftver, irattartó, munkaszék, munkaasztal vagy munkafelület, telefon, valamint a közvetlen munkakörnyezet.
3. § A munkáltató az Mvt. 54. §-ának (2) bekezdése szerinti kockázatbecslés, értékelés során, valamint a képernyôs munkahelyen történô munkavégzés egészségi és biztonsági feltételeinek rendszeres ellenôrzése alkalmával folyamatosan vizsgálja az alábbi kockázatok elôfordulását:
a) látásromlást elôidézô tényezôk,
b) pszichés (mentális) megterhelés,
c) fizikai állapotromlást elôidézô tényezôk.
4. § A munkáltató a munkafolyamatokat úgy szervezi meg, hogy a folyamatos képernyô elôtti munkavégzést óránként legalább tízperces - össze nem vonható - szünetek szakítsák meg, továbbá a képernyô elôtti tényleges munkavégzés összes ideje a napi hat órát ne haladja meg.
5. § A munkáltató köteles a munkavállaló látásának vizsgálatát biztosítani, ôt látásvizsgálatra elküldeni. A munkavállaló - a külön jogszabály1 szerinti idôszakos alkalmassági vizsgálatokon túlmenôen - köteles e vizsgálaton részt venni. A vizsgálatot a foglalkozás-egészségügyi szolgáltatást nyújtó orvos végzi el, aki indokolt esetben a munkavállalót szemészeti szakvizsgálatra utalja be.
6. § Ha szemészeti szakvizsgálat eredményeként indokolt, illetve a munkavállaló által használt szemüveg vagy kontaktlencse a képernyô elôtti munkavégzéshez nem megfelelô, a munkáltató a munkavállalót - a külön jogszabályban meghatározott költségtérítési szabályoknak megfelelôen - ellátja a szükséges, a képernyô elôtti munkavégzéshez éleslátást biztosító szemüveggel.
7. § Az 5-6. §-ban foglalt rendelkezések végrehajtásából eredô költségek a munkavállalóval szemben nem érvényesíthetôk.
8. § A képernyôs munkahely kialakításának követelményeit e rendelet melléklete tartalmazza.
9. § A jelen jogszabályban foglaltak végrehajtásának ellenôrzésérôl az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat gondoskodik.
10. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követô 60. napon lép hatályba, egyidejűleg az egyes egészségkárosító kockázatok között foglalkoztatott munkavállalók (napi, heti) expozíciós idejének korlátozásáról szóló 26/1996. (VIII. 28.) NM rendelet mellékletének 8. pontja hatályát veszti.
(2) A 6. § szerinti rendelkezéseket 2001. december 31-tôl kell alkalmazni. A 6. § szerinti külön jogszabály 2001. január 1-jéig kerül közzétételre.
(3) A 2001. január 1. napját követôen létesített új képernyôs munkahelynek meg kell felelnie a mellékletben meghatározott egészségügyi és biztonsági követelményeknek.
(4) A 2001. január 1. napját megelôzôen létesített képernyôs munkahelynek 2001. december 31. napjától kell megfelelnie a mellékletben meghatározott egészségügyi és biztonsági követelményeknek. A magyar helyesírásnak megfelelô betűkészletet alkalmazó programok esetén e rendelet hatálybalépését követô tizenharmadik hónap elsô napjától kell biztosítani, hogy ezen betűkészlet a képernyôn, illetve a nyomtatásban megjelenjen.
(5) Ez a rendelet a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai közötti társulás létesítésérôl szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodás tárgykörében, az azt kihirdetô 1994. évi I. törvény 3. §-ával összhangban összeegyeztethetô szabályozást tartalmaz a Tanácsnak a biztonsági és egészségvédelmi követelmények legalacsonyabb szintjérôl a képernyô elôtt végzett munka esetén című, 90/270/EGK irányelvének rendelkezéseivel.
Melléklet az 50/1999. (XI. 3.) EüM rendelethez
A képernyôs munkahely kialakításának minimális követelményei
1. BERENDEZÉSEK
1.1. Általános rendelkezés
A képernyôs berendezést úgy kell kialakítani, üzembe helyezni, illetve üzemben tartani, hogy rendeltetésszerű használat esetén ne jelentsen egészségi kockázatot vagy balesetveszélyt a munkavállalók számára.
1.2. Képernyô
a) A képernyôn megjelenô jelek jól definiáltak és világos formájúak, megfelelô méretűek legyenek, a jelek és a sorok közötti megfelelô térközzel.
b) A képernyôn megjelenô kép legyen stabil, villódzásnak vagy az instabilitás más formájának nem szabad elôfordulnia.
c) A fényesség, illetve a jelek és a háttér közötti kontraszt legyen a használó által könnyen állítható és a környezeti feltételekhez könnyen hozzáigazítható.
d) A képernyô a használó igényeinek megfelelôen legyen könnyen és szabadon elfordítható, dönthetô.
e) Biztosítani kell külön monitorpolc vagy állítható asztal használatát.
f) A képernyô legyen mentes olyan tükrözôdéstôl és fényvisszaverôdéstôl, amely a használónak kényelmetlenséget, látási nehézséget okozhat.
1.3. Billentyűzet
a) A billentyűzet legyen dönthetô és a monitortól különálló annak érdekében, hogy a használó kényelmes munkatesttartást vehessen fel, karja és keze ne fáradjon el.
b) A billentyűzet elôtt legyen elég hely ahhoz, hogy a számítógép-kezelô kezét és csuklóját megtámaszthassa.
c) A billentyűzet felszíne legyen fénytelen, a fényvisszaverôdés elkerülése érdekében.
d) A billentyűkön lévô jelek egymástól könnyen megkülönböztethetôek és a munkahelyzetbôl jól olvashatóak legyenek.
1.4. Munkaasztal vagy munkafelület
a) A munkaasztal vagy munkafelület legyen olyan nem fényvisszaverô felületű és nagyságú, hogy biztosítsa a monitor, a billentyűzet, az iratok és a csatlakozó eszközök rugalmas elrendezését.
b) A laptartó legyen állítható, és a használó számára kényelmes olvashatóságot biztosító helyzetben rögzíthetô.
1.5. Munkaszék
a) A munkaszék legyen stabil, továbbá biztosítsa a használó könnyű, szabad mozgását és kényelmes testhelyzetét.
b) A szék magassága legyen könnyen állítható.
c) A szék támlája legyen magasságában állítható és dönthetô.
d) Igény esetén lábtámaszt vagy saroktámaszt kell biztosítani.
2. KÖRNYEZET
2.1. Térkövetelmények
A munkahelyet úgy kell megtervezni és méretezni, hogy a használónak legyen elegendô tere testhelyzete és mozgásai változtatásához.
2.2. Megvilágítás
a) Az általános, illetve helyi világítás (munkalámpa) biztosítson kielégítô megvilágítást és megfelelô kontrasztot a képernyô és a háttérkörnyezet között, tekintetbe véve a munka jellegét és a használó látási követelményeit.
b) A képernyôre és más munkaeszközökre vetôdô, zavaró tükrözôdést és fényvisszaverôdést oly módon kell megelôzni, hogy a képernyôs munkahely telepítésekor a munkaterem és a munkahely megtervezését összehangolják a mesterséges fényforrások elhelyezésével és műszaki jellemzôivel.
2.3. Tükrözôdés és fényvisszaverôdés
a) A képernyôs munkahelyeket úgy kell megtervezni, hogy a fényforrások (ablakok és más nyílások, átlátszó vagy áttetszô falak), világosra festett berendezési tárgyak vagy falak ne okozzanak közvetlen fényvisszaverôdést, és amennyire csak lehetséges, ne idézzenek elô tükrözôdést a képernyôn.
b) Az ablakokat igazítható takaróeszközök megfelelô rendszerével kell ellátni, hogy a képernyôs munkahelyre esô nappali megvilágítást csökkenteni lehessen.
2.4. Zaj
A munkahelyhez tartozó berendezések okozta zajt figyelembe kell venni a munkahely berendezésekor, különös tekintettel arra, hogy ne zavarja a figyelmet és a beszédmegértést.
2.5. Klíma
a) A munkahelyhez tartozó berendezések nem fejleszthetnek olyan mennyiségű hôt, hogy az a munkavállalónak diszkomfort-érzést okozzon.
b) A használó legyen védve a sugárzó és áramló hôhatásoktól és az asztal alatt hôt termelô berendezésektôl.
2.6. Sugárzás
Minden sugárzást a látható fénysugárzás kivételével, a használó egészsége és biztonsága szempontjából elhanyagolható szintre kell korlátozni.
3. EMBER-GÉP KAPCSOLAT
A szoftver tervezése, kiválasztása, bevezetése és módosítása, a képernyôs munkafeladatok megtervezése során a munkáltató az alábbi elveket vegye figyelembe:
a) a szoftver feleljen meg a feladatnak,
b) a szoftver minden betűt a magyar helyesírásnak megfelelô formában jelenítsen meg a képernyôn és a nyomtatásban,
c) a szoftver legyen könnyen használható és szükség esetén a számítógép-kezelô ismeret- és tapasztalatszintjéhez igazítható, rendelkezzen magyar nyelvű súgóval, semmilyen a munkavállaló teljesítményére vonatkozó mennyiségi vagy minôségi ellenôrzési lehetôséget nem szabad igénybe venni a dolgozók tudomása nélkül,
d) a rendszerek a képernyô elôtt dolgozóhoz alkalmazkodó formátumban és ütemben jelezzék ki az információkat,
e) alkalmazni kell a szoftver-ergonómia elveit, különösen az ember által végzett adatbeviteli és adatfeldolgozási feladatokban,
f) a rendszerek biztosítsanak visszajelzést a munkavállalóknak a teljesítményükrôl.

1
A munkaköri, szakmai, illetve személyi higiénés alkalmasság orvosi vizsgálatáról és véleményezésérôl szóló 33/1998. (VI. 24.) NM rendelet.

Előzmény: Robin (200)