Sintér Creative Commons License 2000.07.12 0 0 58
Sziasztok !

Először is nagyon sajnálom, hogy nem láttam a Szuhojokról készült filmet, remélem ismétlik.
Néhány gondolat, csak úgy össze-vissza:

"Nagyon tetszett az anyahajóról való felszállás megoldásának kifinomultsága. Semmi katapult, semmi helyből felszállás, egyszerűen a hajtómű brutális erejével felszállt. Kecsesen!"
Szerintem nem kifinomult, hanem egyszerűen szükségmegoldás. Az orosz gép anyahajóról tudtommal csak minimális légiharcfegyverzettel és félig feltöltött üzemanyagtartályokkal szállhat fel. De ezen ne csodálkozz, az orosz anyahajó végül is inkább próbapad lett volna, mivel ez volt az exszovjetúnió első ilyen próbálkozása. Vesd össze mindezt azzal, hogy az amerikai F-14 Tomcat felszállhat olyan mennyiségü függesztett fegyverzettel is, amivel utánna nem tud leszállni anyahajóra, csak szárazföldi bázisra.

"Esetleg azok a gépek, amin már tolóerővektor-kormányzás van. Merthogy azoknál fordulékonyabb nincs semmilyen sugárhajtású vadász. És
műrepülésnél ez számít igazán. "

Műrepülésnél, egyáltalán a gép repülőrulajdonságainál márpedig számít a nyers erő - de persze nem elsődleges. Hiába kiváló egy gép aerodinamikája, jók a fly-by-wire rendszerek, ha nincs erő, könnyedén elveszti a mozgási energiáját, sebesség nélkül pedig nehéz manőverezni.
1995-ben Kecskeméten volt szerencsém végignézni néhány felszállást olyan időpontban, amikor a holland légierő F-16-osai ott vendégeskedtek. A Mig-29UB uánégető nélkül alig néhány %-kal többet gurult nekifutáskor, mint utánégetéssel az F-16A.

"" nem tudom mit kezd egy kobrával.
A légiharcokat álltalában csoportosan vívják, és bizony ilyenkor a sebességét vesztett Szuhoj álló célpont. Különösen ha figyelembe veszed, hogy az amerikaiak kínosan ügyelnek a számbeli fölényükre.

A lopakodásról és a helyi háborúkról pedig csak annyit, hogy Vietnam óta az amerikaiaknak nem volt dolguk egy normálisan kiépített és vezetett légvédelmi rendszerrel(ott se nagyon...), úgyhogy ez alapján nehéz megítélni a dolgot, az orosz gépeket pedig előszeretettel alkalmazzák olyan körülmények között, ami számukra megoldhatatlan. Egy légvédelmi elfogóvadász ugyanis a légvédelem RÉSZE, önmagában nem csúcsfegyver.