aral Creative Commons License 2000.08.31 0 0 164

Kedves Hölgyek és Urak!

Igazán élvezetes és tanulságos az eddigi olajvita és eszmecsere! Engedjétek meg
hogy, nem „nagyokosként ” nem is valamiféle zsüriként, hanem mint aki mögött
közel 20 éves tapasztalat meg egy jónevu cég szakmai csapata áll magam
is hozzászóljak a témához. Lehet, hogy egy kicsit hosszúra sikeredik, de kérlek Benneteket,
olvassátok teljesen végig, érdemes. Megpróbálok tárgyilagos és nem reklám ízu lenni , remélem soraim így nem fogják az Index moderálási alapelveit sérteni.

o Eltekintve egy-két badarságtól és tévhittol, a topicok összehozták az igazságot
a motorolajokról. Aki Macimedvét, Asszemet, JP Mastert, PTZ-t meg Pitbullt
még egyszer alaposan átolvassa, szinte mindent tud. a témában.

o Mint mondottam, jó ez a vita, ugyanakkor hadd javasoljam, ha igazán profi akarsz
lenni a témában, egyszeruen hívd fel valamelyik neves olajcég központját, vevoszolgálatát
és ott a kenoanyagosok biztos kimeríto és szakmailag korrekt választ adnak kérdéseidre,
esetleg még írásos anyagot is küldenek. Mi biztosan!
A benzinkutaknál is kérhetsz írásos anyagokat a motorolajokról, sajnos még mindig
inkább ezt javaslom. mint hogy a kutast kérdezd meg. A kutakon találsz egy táblázatot
mely pontosan megadja, hogy a Te kocsidba mely olajok a legjobbak.

o Néhány kiegészítés azért:

- Alapvetoen igaz, hogy miután a motorolajok egyrészt a viszkozitási osztályok
(0W-,5W- stb.) másrészt a teljesítményszint (API, ACEA )
szerint minoségileg „be vannak love” , elvileg nincs különbség a márkák között.
Ha megfigyeltétek, nem is írnak, nem is írhatnak elo a gépkocsi gyártók a szervizkönyvben egy adott olajat, hisz ez sértené a tisztességes versenyt.
Az élet perszer bonyolultabb. Muszakilag is igaz, hogy bizony az egyik olaj
jobban SJ-s (API szerint) vagy jobban A3-as (ACEA szerint) mint a másik,
hisz a teljesítményszinteknek is van egy adott toleranciájuk.
De bizony a márkák között is lehet különbség azonos minoségi osztály és
szint esetében is. Lehet, hogy az olaj adalékolása matematikailag elvágóan
azonos, de lehet valamennyi különbség az alapolajban A mai kor és technika
mellett is megtörténhet, hogy ugyanaz az olaj a gyártási idotol függoen is
esetleg enyhén megváltozhat.

A mi olajaink folyamatosan egyetlen helyen készülnek, az Aral németországi
kenoanyag gyárában, úgy érzem ez bizonyos garanciát jelent.

- Az olajcsere alapvetoen nem olajoldali, hanem gépjármu oldali kérdés.
Lehet, hogy az olaj akár a 30 ezer km-t is tudná, dönto szava azonban a motorgyártónak van: ha az 10 ezret ír elo, minden esetben 10 ezernél cserélj.

- A külön adalékokról mi nem szólunk egy rossz szót sem, viszont a saját
termékeinkbe nem javasoljuk, hisz egyrészt mi - tudásunk szerint - mindent
beletettünk a flakonba és hordóba, másrészt nem tudjuk garantálni az utó- adalékolás következményeit.

- Szakmailag is sajnos igaz, hogy régi, keleti típusú kocsiba nem érdemes teljesen
szintetikus terméket önteni, hisz egyrészt valóban igen drága, másrészt
a modern motorolajok fejlesztésénél nem foglalkoztak az ilyen járgányok
tömítéseivel való megfelelosségével. Bizony kifolyhat.

- Az autósport olajával hadd ne foglalkozzak itt és most, hely hiányában, meg aztán az valóban más lapra tartozik. Esetleg külön…

- Egy valami azért kimaradt a sok hozzászólásból, vagy csak érintették, pedig
nagyon fontos: az üzemanyag megtakarítás. A 0W-s, 5W-s, de még a 10W-s
olajoknak, mint ún. könnyufutást biztosító olajoknak alapveto elonye a gazda-
ságosság, hogy benzint vagy gázolajat takarítasz meg vele. „Smafu…” mondod,
nem!, csak nem minden körülmény között jelentos. De ha télen sokat utazol a
városban, indítasz, megállsz, indítasz , vánszorogsz (stop go üzem), mérd csak
az üzemanyag fogyasztást egy 15W-40-el, majd egy 0W-40-el. A megtakarításod
felét kérem a „Wernersgrünerbe…” (ha még megvan).

- A saját egyéni tapasztalat értéket azonban nem kívánom kisebbíteni.
Ha több megfelelo olaj után – úgy érzed – megtaláltad a kocsidnak a legjobbat,
használd azt. Ha a szervizben esetleg mást használnak , persze, hogy morognak, mert nekik más olajmárkával van valószínuleg nem egy hátrányos szerzodésük.,
de azért beteszik a Te olajadat is.

- Végül egy saját példa: én télen persze, hogy 0W40-es SuperTroniccal járok, és ha nem is hiszed, 10,0-10,2 literen van a benzinfogyasztásom (A6, 2,4 , 6 henger),
az elszámolási normám meg 12 liter. 100 kilométeren majd 2 liter ára megtakarítás… gondolj bele. Ugyanakkor nyáron hosszabb és nagy sebességu autópályás használaton, csekély mértékben de érezhetoen fogyott a 0-s nedu, így nyáron 5W-50-es High Tronicot használok, annak minimális a fogyása. (Apropó: az olajfogyás adott kereteken belül természetes dolog.)

Köszönöm Mindenki szíves társaságát. Ha nem számít etikátlan reklámnak, és meg nem
sértek vele valakit, fejenként

4 liter Aral Super Tronic 0W40-re (jó 16 ezer magyar Ft egyébként)

vendégül látom Dobcsit, mint vitaindítót, Macimedvét, Asszemet, JP Mastert, PTZ, Pitbullt
mint okos hozzászólókat. Ha a kocsidba nem ez való, adunk belevalót.

Látom a többiek zúgolódnak, na jó, jöhet Mindenki, aki a tegnapi napig minimum kétszer hozzászól az olajhoz ebben a topicban! Jön a tél, próbáld ki ezt a nemes kenoanyagot, mérjed, elemezd, aztán a következot majd megveszed saját pénzbol.

Megtalálsz bennünket a központban (Budapest, 11.ker. Ménesi u.22.), keressd Zana
Gábor osztályvezetot, Verebes István munkatársat, vagy akár engem is. A Benned
maradt kérdést is hozd magaddal. Elotte azért telefonálj, mikor jössz (2099-448).

A vitát azért nem lezárva, üdvözlök Mindenkit

Hegedus Zoltán
igazgató, kenoanyag üzletág
Aral Hungária