Vgyuri Creative Commons License 2001.06.19 0 0 28
Yerico:

De azt ne mondjátok már nekem, hogy a Jak9-es jobb volt, mint egy Me-109.

Kénytelen vagyok azt mondani, hogy igen. Nem számszerű paraméterek alapján, hanem a használhatóság és az eredmény alapján. A 109-est már a háború közepétől fokozatosan kiszorította a FW-190, mert ha nem 3 db 109-es hajkurászott 1 db I-16 Ratát, hanem 1-1-ben harcoltak, akkor kb. döntetlen volt az eredmény, habár inkább a pilóták tudása döntött. De ehhez a németek nem voltak hozzászokva, ők jobb gépet akartak. Ezzel szemben a Jak-9 végigharcolta a háborút, a soros motoros kategóriában nem is rendszeresitettek jobbat, inkább a Jak-9-et varialtak. De meg a Jak-3 is megfelelt a háború végéig az igényeknek, és ez a lényeg. Az igényeknek megfelelés és nem a gépkönyvi adatok.

A MIG-1 és -3 korszerübb és jobb volt a Jak-oknál - nagy magasságban, de nem volt nekik ellenfél, mert a németeknek nem nagyon volt stratégiai bombázójuk, (a párszáz Condort nem említve.)Le is áltak a gyártással, a meglevők pedig rövid úton elpusztultak a kis- és középmagas légiharcokban.

Más aspektusa a fejlodesnek viszont az, hogy a komplikált és sérülékenyebb olajhütös soros motoros gépek helyett mindkét oldalon előtérbe kerültek a strapabiróbb léghütésű csillagmotoros típusok. (FW-190 és La-5,7)

Előzmény: YERICO (12)