YERICO Creative Commons License 2001.06.19 0 0 29
JAK-9
1 db 1260 LE-s Klimov VK-105PF 12 hengeres folyadékhűtésű V-motor, vagy 1 db 1650 LE-s VK-107K. Ugyanígy áll a folyadékhűtésű V-motor a Me-109-re is. Soros motor nem nagyon volt vadászgépben, mint valamelyik fórumban már megegyeztünk erről.

A Jak-3-től már nem alkalmaztak olajhűtőt.

Mi értelme plyan gépeket gyártani, amire nincs szükség? (lsd nagy magasságú elfogóvadász, MIGek)

A Rata hasonlat kissé sántít, mert a háború elején ugyebár abszolút szovjet légifölény volt (kb 3-5:1), mégis a 109-esek bedarálták őket. A Ratat később nem javították, a 109-est viszont igen. Ha viszont fenntartod az állításod, akkor

Me-109 = I-16 és
Me-109 kb 1942-ig = Spitfire a IX. széria bevezetéséig, mint az mindkét korabeli fél egyértelmű véleménye
akkor ebből logikusan kijön, hogy a Rata volt olyan jó, mint a Spitfire, ha nem jobb. Biztos vagy te ebben?

A németeknek igenis volt stratégiai bombázójuk, a He-177 Greif, bár nem volt egy sikeres konstrukció. A Condor viszont egy haditengerészeti járőr volt - "az Atlanti-óceán istencsapása" Churchill szerint - amit a hajókonvojok ellen vetettek be.Később 1944-től hasnálták teherszállításra.

A 109-est sohasem szorította ki a 190-es, a Messzer gyártása sokkal nagyobb volumenű volt. (44000 a 20000-rel szemben). A Messzert mindenhol gyártották Európában, és sokkal olcsóbban volt gyártható emiatt.

A Magyar Légierőt a háború után Jak-9-esekkel szerelték fel. Rengeteg volt Puma pilóta is repülte őket. A szerelők utálták, mert kb 100 óránként kidobhatták a motorját, a "karosszéria" ennyi idő alatt elöregedett, és rengeteg volt vele a repülőesemény, azaz a repülés közbeni vészhelyzet.

Előzmény: Vgyuri (28)