Luvasutas Creative Commons License 2003.02.13 0 0 308
verseny és az árak

NSZ • 2003. február 13. • Szerző: R. Hahn Veronika

A tíz új tagország felvétele az Európai Unióba lényegesen olcsóbbá teszi majd a Kelet-Közép-Európába irányuló légi közlekedést. A The Times beszámolója szerint hamarosan megszűnik a térség „aviatikai mélyhűtése”, és ezek az országok is felkerülnek az alacsony költségű repülés térképére. A csatlakozás után a légitársaságoknak nem kell többé különleges engedélyt kérniük, ami ma még hosszadalmas, költséges és bonyolult folyamat.

Tim Jeans, az Egyesült Királyság legújabb fapados társasága, a MyTravelLite igazgatójának nyilatkozata szerint jelenleg valamennyi alacsony költséggel üzemelő társaságnál a földrajzi atlaszokat bújják, új úti célokat keresve. Várhatóan a Ryanair és az easyJet indul el leghamarabb Kelet felé, és Budapest, valamint Varsó az első tervek között szerepel. Alex McWhirter, a Business Traveller című szakmai lap munkatársa szerint a tíz új tagországba irányuló repülőutak költsége akár hetven százalékkal is csökkenhet. Erre a Nagy-Britanniával már 1998-ben külön szerződést kötött Cseh Köztársaság példája szolgál bizonyságul: Prágába korábban akár háromszáz fontba is belekerült egy jegy, ma viszont a cseh főváros 76 fontért oda-vissza megjárható.

Egyelőre az easyJet és a Ryanair sem hajlandó konkrét tervekről nyilatkozni, de utóbbi legalább annyit elárult, hogy több mint ötven európai repülőtérrel áll tárgyalásban. Az ír fapados társaságot – amely e kategóriában Európában a második legnagyobb – nem elégíti ki, hogy a légi közlekedésben az egyik leggyorsabban növekvő szereplő. A Ryanair a héten bevezette saját hitelkártyáját. A kártyatulajdonosok az első tranzakció után a társaság bármely járatára kaphatnak ingyenjegyet, és egy éven belül a plasztiklappal vásárolt minden tizedik Ryanair-utazás után újabb ajándékrepülés jár. A fogyasztókat azonban elkedvetlenítheti a hitelkártya borsos, 15,9 százalékos éves kamata, amely a jelenlegi meghatározó kamat négyszerese, s emiatt használata közel kétszer olyan drága lesz, mint a rivális kártyáké.