bi-02 Creative Commons License 2003.09.19 0 0 99
Hi 1668 és a Többiek!

Természetesen bármilyen általam ismert infót megosztok Veletek,sőt örülök, hogy valakivel (valakiknek) beszélhetek erről az általam favorizált témáról. Sajnos az utóbbi időben parkolópályán volt nálam a téma, de hála Nektek "felmelegíthetem a töltött káposztát".

Mint előzőleg már említettem, adatbázisom az M63-003 és M63-008 tekintetében hiányos, tehát az összehasonlítás sem lehet teljes.

Az M63-001 és M63-002 esetében 1977 és 1982 között csak futásteljesítmény adataim vannak (a 002-ről az se) a többiről viszont minden infóval bírok.

Ezek ismeretében azt állíthatom, hogy a mozdonysorozat a 15-20 éves üzeme alatt SAJNOS nem tartozott a megbízható vontatójárművek közé.
Ilyen mélyrehatóan semmilyen más mozdonnyal nem foglalkoztam tehát nem tudom, hogy anno amikor bármely mozdonytípust üzembe állítottak, azok milyen paramétereket produkáltak.
Az M63 sorozatból mint tudjátok a világon ez a 10 db létezett, ráadásul teljesen új addig nem alkalmazott műszaki megoldásokkal amelyek az akkori hazai viszonylatban túl korszerűek voltak, és amihez az addigi egyéb mozdonyokkal szerzett tapasztalatok nem voltak használhatók. Itt ha a szabályozó berendezés a védelmek működése miatt letiltotta az üzemet, nem nagyon volt mit tenni, relé kiékeléssel nem lehetett túljárni az eszén, kész volt a fekvemaradás (ezt igazán azok tudnák megmondani akik jártak velük).
Talán, ha tovább gyártják a típust, és a MÁV még vett volna, akkor talán több tapasztalata lett volna az üzemeltetőknek és a karbantartók kénytelenek lettek volna érteni hozzá és ha a sorozatmozdonyokat (és azután a másik kettőt is) nem Ferencvárosba állomásították volna, akkor nem lett volna a típus eleve mostohagyermek és "halálraítélt sorozat". Ha ott Szombathelyen nem olyan szívvel-lélekkel törődtek volna Velük,mint ahogy tették, talán ennyit sem értek volna meg. EZÚTON IS KÖSZÖNET NEKIK!!

Üzemkészség:

A rendelkezésre álló adatok alapján az üzemnapok száma szerinti sorrend:
1. M63-005
2. M63-001
3. M63-004
4. M63-010
5. M63-002 (hiányos adathalmaz)
6. M63-009
7. M63-007
8. M63-006

Megtett km szerint:
1. M63-005
2. M63-010
3. M63-001 (hiányos adathalmaz)
4. M63-004
5. M63-002 (hiányos adathalmaz)
6. M63-009
7. M63-007
8. M63-006

A hiányzó M63-003 valahol az első öt között, az M63-008 pedig az utolsó öt között lehetett.

Negatív statisztika a javításban töltött napok szerint:
1. M63-002 (hiányos adathalmaz)
2. M63-010
3. M63-001 (hiányos adathalmaz)
4. M63-005
5. M63-009
6. M63-004
7. M63-006
8. M63-007

Végül az üzemben töltött napok és az üzembehelyezéstől a selejtezésig eltöltött napok aránya szerint:
1. M63-005 47%
2. M63-004 41%
3. M63-001 33% (hiányos adathalmaz)
4. M63-010 23%
5. M63-002 20% (hiányos adathalmaz)
6. M63-006 16%
7. M63-009 13%
8. M63-007 11%

Érzésem szerint a 003-as az első ötben, a 008-as az utolsó ötben lehet.

-M63-003 feltámasztása:

Nagyon szeretném, ha sikerülne, nyilván nagyon sok pénz kell hozzá. Az alkatrészeket innen-onnan össze lehetne bugászni, mert az M41, V63 és V43 sok hasonló elemet tartalmaz. A VESZ hiányzó kártyáiról én is azt hallottam, hogy Sm-en vannak a "fiókban". Mindenesetre kíváncsian várom a felmérés eredményét, és ha lesz az ügyből valami akár tevékenyen is közreműködnék, ha a közelbe engednének...

-Villamosfék

Ahogy GaGe mondja, valóban csak a 001 és 002 tartozéka volt, mivel a MÁV "költségkímélő szempontból" a sorozatmozdonyokon nem tartott rá igényt.

-Motor

Erről az a szubjektív véleményem, hogy ha nem itthon gyártották volna és nem alkalmaztak volna néhány jószándékú módosítást a licencvásárlás után, a teljesítmény fokozás miatt, hanem maradnak a jól bevált kétturbós eredeti változatnál akkor nem lett volna ennyi motormeghibásodás...(dehát a költségek)

Már megint két és fél órája gépelek (hiába, nem vagyok egy "gyors-és fénymásoló"), úgyhogy mára ennyi. Ez az iromány már tartalmaz a tényeken kívül saját gondolatokat is amivel vitatkozni is lehet, mindenesetre én így látom a dolgokat.
Jó éjt!