GaGe Creative Commons License 2003.11.21 0 0 157
Sziasztok!
Sikerült a fejemben lévő légüres térben rendszereznem a keddi MVP látogatásom során rám zúdított információ halmazt, így most a legejelentősebb információt megpróbálom veletek megosztani, mégpedig, hogy miért is lett a sorozat gépek turbója és befecskendező rendszere megváltoztatva.

Szóval,
mint gondolom tudjátok, a két protottípus gépben a Pielstick által gyárott eredeti, 2700 lóerős, 2 Hispano-Suiza turbófeltöltős, V befecskendezős motor volt.
Ezzel nem is volt semmi gond, csak az egységesítes jegyében kitalálták, hogy ha lehet, akkor 1 gyártótól legyenek az összes gépben a turbó feltöltők, és mivel a Szergejekben és 2 darab BBC turbina dolgozott/dolgozik, illeteve az akkor éppen gyártás alatt lévő M41 2101-2105 is BBC turbóval készült, illetve a Pielstick is szálította a motorjait BBC feltöltővel, ezért a MÁV és Ganz-MAVÁG közösen a BBC VTR 320 feltöltő melett döntött a sorozat gépek szereléséhez.
Igen ám, ez mind szép és jó, de a másfajta turbó miatt teljesen át kelett alakítani a már jól bevált kipufogó rendszert, mivel az új turbót valaminek tartania is kelett, illetve mindkét hengersor által kibocsátott gázra szükség volt a böhöm turbó 40.000-es fordulatra való pörgetéséhez, illetve a hideg hűtővíz kőr is modósítva lett, mert a turbót valamivel hűteni is kelett. A magas fordulatszám miatt a tartókonzolok megrepedtek, töbször el is törtek, próbálkoztak gumibakos rögzítéssel is, kevés sikerrel. Ez volt az első probléma.
A második, ami miatt a befecskendező rendszert cserélni kelett, az az volt, hogy a BBC turbó alatt nem fért el a V befecskendező rendszer, illetve a MÁV is kérte egy kevésbé speciális befecskendező rendszer használatát. A BOSCH ajánlott is egy bevált típust, ami nagy referenciákkal rendelkezett (pl a Tigris tankokban is ilyen üzemelt megbízhatóan). Miután az új befecskendező rendszerrel és turbóval szerlet motorokat beépítették, az üzem során pár hónap alatt kiderült, hogy a befecskendező rendszer nem bírja azt a hőterhelést, ami a motor és a turbó közé szórítva éri, ezért az eredetihez képest az olajkört is módosítani kelett, belefoglalava a befecskendező rendszert.
A következő probléma a BBC turbóval a Diesel-motor teljesítmény 3000Le-re való emelésével jelentkezett. Ugyanis nem csak öntöttvas hengerfejeket kapott a motor, hanem a turbónyomást is 1.60-ról 1.82-re kellett emelni a kivánt teljesítmény elérésehez. Ekkor jelentkeztek a hütőköri problémak, mivel légzsákok keletkeztek a vízkörben, így a turbó hütése nem volt egyenletes, ezért deformálódott illetve elrepedt. (mint később kiderült, a probléma légzsákokkal 2700Le motorteljesítmény melett is fenállt, de mivel a nem volt megemelve a turbónyomás, ezért nem melegedett túl a turbina)
A Hispano-Suiza feltöltők sem igazán kedvelték a megemelkedett nyomást, de ott csak 1.76-re kellet emelni a nyomást a hatékonyabb befecskendezés és feltöltő mechanizmus melett, és a két különálló turbót is egyszerűbb volt hűteni mint egy nagyott.
Mára ennyi tellett tőlem, a többit talán holnap este...
Gábor