kannibál Kovács Creative Commons License 2005.07.08 0 0 251
Kedves engedelmeddel én is lábjegyzetelnék egy kicsit:
1. A giccses zárókép speciel az a dolog, amiben teljes közöttünk az egyetértés.
2. Nem az a lényeg, hogy egy film giga produkció vagy nem az. A lényeg, hogy jó film-e vagy sem. A Világok harca közepesen gyenge film, ami igazából semmi újat nem hozott, legfeljebb az lehet vigasztaló, hogy a bombasztikusan nagy nevek miatt jól szerepel a kasszáknál.
3. A filmmel épp az a baj, hogy kiszámítható és közhelyes. Miért is? Tom Cruise a főszereplő, márpedig ő eleve nem halhat meg (a kis nyálas imázsába ez nem férne bele). Gyakorlatilag nincs miért izgulni, hogy ki marad életben és ki nem? Szemben a Deep Impacttal vagy az ID4-gyel, ahol a szupersztárokat nélkülöző szereposztás miatt eleve kérdőjeles a dolog. (Deep Impact: Tea Leoni meghal, Elijah Wood nem, ID4: Russel Case - nem tudom a színész nevét - "hősi halált" hal, a többiek megmaradnak.) Ami a káoszt és a halálfélelemet illeti, az minden rendes katasztrófafilmben megvan, ha normális rendező készíti a filmet. Amennyiben azonban nagy sztár játszik a filmben, ez a félelem kevésbé van meg, mert ugye Hollywoodnak vannak törvényei. Az ellenpélda ritka: Leonardo Di Caprio (Titanic), Gene Hackman (Poszeidon-katasztrófa) - ők sztárok és meghalnak. Spielberg akkor lett volna f@sza gyerek, ha meg meri "ölni" Tomot...
A Szabadság-szobor/Eiffel-torony elpusztulása nem klisé, hanem fontos műfaji kellék. A nézőt az rendíti meg igazából, ha ISMERŐS helyszínek pusztulnak el.
4. A Párbaj lélegzetelállítóan jó film, a Világok harca viszont nem jó. Miért? Talán azért mert Dennis Weaver hiteles hős, valóban átlagember, szemben Tom Cruise-szal. Arról nem beszélve, hogy a Párbajban mégiscsak legyőzi a főhős a kamiont. Ha Spielberg azzal a logikával készíti el azt a filmet, mint ezt, akkor úgy végződött volna a történet, hogy a sokadik menekülés után az alagútból előtántorgó Dennis Weaver meglátja a kamiont egy szakadék mélyén, majd bemondja a narrátor komor hangon, hogy mennyire veszélyesek az U-szögek egy lejtős hegyi úton, és mi történhet, ha kidurran a bal hátsó kerék.
A hatásvadász kameramozgatás még nem feltétlenül művészet. Lásd a Hegylakót (Highlander rend.: Russel Mulcahy), aminek remek beállításai vannak...
Előzmény: Cooper ügynök (247)