Törölt nick Creative Commons License 2006.01.31 0 0 1531

Sziasztok!

Elolvastam a topik elejét meg a végét is.
Sajnos elég szomorú esetekről lehet olvasni...

 

Néhány dolgot szeretnék a témához fűzni:

 

A btk. sajnos túl nagyvonalú a gondatlanságból elkövetett bűncselekményekkel szemben (3évig büntet)
Erre a bíróságok rátesznek egy lapáttal és az esetek túlnyomó részében csak felfüggesztett büntetést adnak. (ez végeredményben egy ejnyebejnye)

Az alábbi címen sokféle adatot találhattok az 1991-2000 közötti időszak baleseti és bírósági statisztikáiról.

www.jogiforum.hu/hirek/4885

A kilátások ráadásul tovább romlanak, hiszen még ezen a "büntetési" gyakorlaton is enyhíteni akarnak:

www.jogiforum.hu/hirek/13412

 

Vagypéldául:

2005-től már 8 általános sem kell a jogsihoz, és már meg is szerezték a jogsit az első ilyen "állampolgárok".
(Én túl nagy jelentőséget nem tulajdonítok a végzettségnek, de szerintem NEM ebbe az irányba kellene "fejlődnünk")

 

Egy másik dolog a képviselők mentelmi joga: állítólag megtagadhatja a szonda megfújását.
Könyörgöm: milyen alapon? milyen példát mutat ezzel?

 

A gyorshajtót hiába fotozzák le, elég azt mondania, hogy "nem én vezettem, nem vagyok kötelezhető családtagra terhelő vallomást tenni". A rendőrség máris tehetetlen. Évek óta kérik a jogszabály megváltoztatását és nem történik semmi.

 

Egyik ismerősöm részegen vezetett, szlalomozott az úton, végül az útpadkán állt meg. Szerencsére nem történt senkinek sem baja. Egy autós hívta ki a rendőröket. Bevitték, felvették a jegyzőkönyvet. Ezután simám elengedték!
Fogta magát visszament az autóhoz és hazavezetett. (Csak annyira volt részeg, hogy a történtekből nem emlékezett semmire)
Hogy a fenébe engedhetik el részegen? Kipihenhette volna magát az őrsön.
Ha akkor balesetet okoz a rendőrség nem felelelős?

 

Sajnos a probléma az, hogy a gépjármű vezetést szinte alapvető emberi jognak tekintik, amit nem szabad túlzottan korlátozni. Ennek ára a sok halott ill. egész életére testileg és lelkileg megnyomorodott ember.

 

Tekintve, hogy ismét választások előtt állunk és egyik párt programjában sem szerepel a btk. szigorítása, így sok esélyt nem látok ilyen irányú változásra.

Persze így sincs minden veszve: Jól szervezett és kitartó civil kezdeményezéssel talán lehetne szigorítást elérni, bár figyelembe véve az "uniós" tendenciát erre kicsi az esély.
A nyugati demokráciákban nagyon sok törvénymódosítás civil kezdeményezés eredményeként jött létre. Érdemes ezeket tanulmányozni.


Itt a fórumon a gondatlanságból elkövetett emberöléssel kapcsolatban a vélemények elég széles skálán mozognak:
A "szegénynek elég nehéz lehet ezzel a tudattal együttélni, és meg is hurcolták"-tól az "akasszuk fel a rohadékot"-ig.

 

Tegyük helyére a dolgokat:

A gondatlanságból elkövetett emberölés NEM szándékos gyilkosság.

DE: azért nagyon súlyos cselekmény, aminek következménye kell, hogy legyen. (egy ejnyebejnye nagyon kevés)
Mindenképpen letöltendő büntetés, legyen ideje gondolkozni mit rontott el.

 

Néhány javaslat a btk módosításhoz:

 

1. Kezdő jogsi (2-3évre). Ekkor a "tanonc" csak "végleges" jogosítvánnyal rendelkező személy társaságában vezethet.
Baleset esetén minkettő felelős. Ha nem tarja be kezdőjogsi bevon + komolyabb bírság. Azt hiszem Angliában így működik.
A fiatalok száguldozását és a "diszkóbaleseteket" ezzel jelentősen vissza lehetne szorítani. (Persze ehhez az is kell, hogy a rendőrök ne az 1 hete lejárt zöldkártya miatt cseszegessék az állampolgárt, hanem inkább a fent megjelölt csoportra koncentráljanak.)

 

2. Súlyos gondatlanságból (ittas vezetés, megengedett sebesség jelentős túllépése) bekövetkezett súlyos balesetnél  legalább 5-10 év letöltendő + a jogsi VÉGLEGES bevonása.
Volt egy lehetősége, eljátszotta. Lehet menni biciklivel, busszal, vonattal, taxival. Az autóvezetés nem alkotmányos jog.


Persze lehet vitatkozni, hogy ennek lenne-e visszatartó ereje, vagy sem.

Szerintem lenne.
Az áldozat hozzátartozóinak igazságérzetét mindenesetre jobban szolgálná, mint a jelenlegi "light"-os rendszer.

 

Addig is amíg ezen változásokat sikerül elérni nincs más lehetőség (a balesetek elkerülésére) mint a defenzív vezetés.
Nekem az oktatóm azt mondta anno: "Úgy vezess, mintha az összes többi vezető idióta lenne."
Tehát: tarts nagy követési távolságot (különösen, ha két kamion közt vagy)
Nem elég hogy elsőbbséged van, győződj meg róla, hogy meg is adják.
Ha a szembejövő előzésben van készülj fel hogy le kell húzodnod a padkára, de még az aszfalton fékezz le.

Ezekkel az óvintézkedésekkel már pár balesetet sikerült elkerülnöm.