WooDoo Creative Commons License 2006.09.07 0 0 41

Bocs, kicsit sokat beszéltem....

 

A motorokról még néhány sor: a mopedautókba épített ipari diesel motorok nem autókhoz lettek kifejlesztve, ezért kissé hangosabbak mint a korszerű személygépkocsik motorjai, de nekem nagyon tetszik az "igazi" diesel hang. Ezekkel a motorokkal legtöbbször szivattyúkat, agregátorokat, hajókat, traktorokat, erőgépeket, takarítógépet, stb hajtanak. Megfelelő szervizelés mellett szinte elnyűhetetlenek, láttam már 180e km-t futott mopedautót, aminek még szépen ketyegett a motorja. Egy ismerősöm Kubota motorja 2 éven át hajtott egy agregátort éjjel nappal.

 

A Yanmar és a Mitsubishi motorokkal nincs tapasztalatom, de biztosan nagyon jók. A Kubota is legendásan megbízható, bár ez a leghangosabb, de az én 8 éves motoromon még sehol sincs egy csepp olajfolyás sem, és úgy ketyeg mint egy svájci óra. A legtöbb járgányba a Lombardini LDW502 van beépítve. Ez korszerűbb mint a Kubota, pl. a hengerfejbe van integrálva az adagoló, a generátor pedig a lendkerékbe van beépítve, és csendesebb is. A hátránya, hogy olasz, és mint minden digó motornál, állandóan szivárog valahol az olaj. Nem tócsákra kell gondolni, max 1-2 csepp naponta, de nagyon koszos tud lenni tőle a motor. A Lombardini alapból jobban megy, de a Kubotát könnyebb tuningolni, mert nem kell megbontani a hengerfejet az adagoló faricskálása miatt.

 

A motorok szervizigénye nagyobb mint amit a személyautóknál megszoktunk, az olajat illik 5000 km-enként cserélni. Én 5W-50-es fullszintetikus olajat használok, ezzel el szoktam menni 7-8e km-t is. A szűrőket min. minden második olajcserénél cserélni kell, de felesleges megvenni a drága gyári szűrőt, pl. a kubotához jó az utángyártott clio szűrő.

 

Vásárlásnál meg kell nézni a kartergázt, semennyi sem lehet, nem szabad elhinni ha az eladó azt állítja, hogy ezeknek a motoroknak új korukban is van kartergáza. A motornak hidegen és melegen is pöccre kell indulni, füstölés csak beindulásnál, és hirtelen gázadásnál lehet egy kicsi. Néhány percig járatni kell a motort, és figyelni hogy a kipufogó mögött a földön nincsennek-e olajcseppek. Egy tiszta papírzsebkendő is jó erre a célra. Ha egy cseppet is látsz nem szabad megvenni a kocsit, akár milyen jól néz ki. Hacsak nem engedi el a piaci árból egy bontott motor árát (kb. 120e Ft) Gyanús a tisztára suvickolt motor, a plomba hiánya, a megbontott hengerfejcsavarok, és az is ha már meleg a motor, amikor ki akarod próbálni.

Nekem szerencsém van, mert apósom 40 éve szerel diesel motorokat, és azonnal hallja a motor hangján ha valami gáz van. Sajnos ez telefonon keresztül nem működik, pedig jó sok bosszúságtól megkímélt volna. 

 

Ha még nem unjátok, a következő fejezetben írhatok pár sort a mopedautók gyenge pontjáról, a váltótóról):