Ezt ma kaptam. Mit szóltok hozzá!
Ikt.sz.:
2202/1/2006
Tárgy:
tájékoztatás
Előadó:
Gál István
Kapitány Rihárd
részére
kapitany@gokt.sulinet.hu
Tisztelt Kapitány Úr!
Az Aixam gyártmányú négykerekű járműre vonatkozóan az alábbiakban tájékoztatjuk.
Az Ön által azonosított jármű a 4kW-os, egyéb motor kategóriába sorolt dízel motorjával megfelel a segédmotoros kerékpár ismérveinek.
Az idézett KRESZ előírás esetleg félreérthető lehet azonban, a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (továbbiakban: MR.), és a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet is meghatározza a segédmotoros kerékpár fogalmát. E rendeletek meghatározásaiban alkalmazott („szikragyújtású motor”, illetve „egyéb belsőégésű motor”, vagy „külső gyújtású motor”, illetve „más motortípus”) kifejezések egyértelműen meghatározók.
A járművel kapcsolatosan további tudnivalókkal kell szolgálnunk.
Az Európai Közösségben a nevezett négykerekű járműre az EU 92/61/EK irányelve alapján kapható jóváhagyás, amit az MR. módosításáról szóló 34/2004. (III.30.) GKM rendelet B. Függelékében honosított 2002/24/EK irányelv alapján hazánk is elfogad.
Tekintve azonban a kialakítását (2 személy szállítására kialakított gépkocsi jellegű zárt felépítmény, továbbá raktér) a kezelőszerveket (áttételes kormányberendezés, pedálok, kapcsolható hátrameneti fokozat) Magyarországon e jármű a közúti forgalomban nem segédmotoros kerékpárként, hanem személygépkocsiként közlekedhet. Azaz csak személygépkocsiként helyezhető forgalomba, "B" járműkategóriára érvényes vezetői engedéllyel vezethető és utast is csak így szállíthat mivel a KRESZ vonatkozó előírása (54.§ (8) bek. b) pont) — a kétszemélyes kialakítástól függetlenül — segédmotoros kerékpáron nem engedélyezi az utas szállítást.
A járműnek rendelkeznie kell rendszámmal és forgalmi engedéllyel.
Tájékoztatjuk, hogy a nevezett jármű egyedi forgalomba helyezése jogszabályilag a területi közlekedési felügyeletek hatáskörébe tartozik. Ezért a továbbiakban — minden — az adott jármű forgalomba helyezésének feltételeivel, és az eljárással kapcsolatos kérdéseivel szíveskedjék a lakóhelye szerint illetékes területi közlekedési felügyelethez fordulni.
A forgalomba helyezés tárgyában a Közlekedési Főfelügyelet nem rendelkezik hatáskörrel.
Kérjük tájékoztatásunk szíves tudomásulvételét.
Budapest, 2006. szeptember 8.
Dévai Pál sk.
osztályvezető