rrr4r Creative Commons License 2006.09.08 0 0 51
 Ezt ma kaptam. Mit szóltok hozzá!

 

Ikt.sz.:

2202/1/2006

Tárgy:

tájékoztatás

Előadó:

Gál István

 

 

 

Kapitány Rihárd

részére

 

kapitany@gokt.sulinet.hu

 

Tisztelt Kapitány Úr!

 

Az Aixam gyártmányú négykerekű járműre vonatkozóan az alábbiakban tájékoztatjuk.

 

Az Ön által azonosított jármű a 4kW-os, egyéb motor kategóriába sorolt dízel motorjával megfelel a segédmotoros kerékpár ismérveinek.

Az idézett KRESZ előírás esetleg félreérthető lehet azonban, a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (továbbiakban: MR.), és a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet is meghatározza a segédmotoros kerékpár fogalmát. E rendeletek meghatározásaiban alkalmazott („szikragyújtású motor”, illetve „egyéb belsőégésű motor”, vagy „külső gyújtású motor”, illetve „más motortípus”) kifejezések egyértelműen meghatározók.

 

A járművel kapcsolatosan további tudnivalókkal kell szolgálnunk.

 

Az Európai Közösségben a nevezett négykerekű járműre az EU 92/61/EK irányelve alapján kapható jóváhagyás, amit az MR. módosításáról szóló 34/2004. (III.30.) GKM rendelet B. Függelékében honosított 2002/24/EK irányelv alapján hazánk is elfogad.

 

Tekintve azonban a kialakítását (2 személy szállítására kialakított gépkocsi jellegű zárt felépítmény, továbbá raktér) a kezelőszerveket (áttételes kormányberendezés, pedálok, kapcsolható hátrameneti fokozat) Magyarországon e jármű a közúti forgalomban nem segédmotoros kerékpárként, hanem személygépkocsiként közlekedhet. Azaz csak személygépkocsiként helyezhető forgalomba, "B" járműkategóriára érvényes vezetői engedéllyel vezethető és utast is csak így szállíthat mivel a KRESZ vonatkozó előírása (54.§ (8) bek. b) pont) — a kétszemélyes kialakítástól függetlenül — segédmotoros kerékpáron nem engedélyezi az utas szállítást.

 

A járműnek rendelkeznie kell rendszámmal és forgalmi engedéllyel.

 

Tájékoztatjuk, hogy a nevezett jármű egyedi forgalomba helyezése jogszabályilag a területi közlekedési felügyeletek hatáskörébe tartozik. Ezért a  továbbiakban — minden — az adott jármű forgalomba helyezésének feltételeivel, és az eljárással kapcsolatos kérdéseivel szíveskedjék a lakóhelye szerint illetékes területi közlekedési felügyelethez fordulni.

A forgalomba helyezés tárgyában a Közlekedési Főfelügyelet nem rendelkezik hatáskörrel. 

 

Kérjük tájékoztatásunk szíves tudomásulvételét.

 

 

Budapest, 2006. szeptember 8. 

 

 

 

 

                                                                                                             Dévai Pál sk.

                                                                                                             osztályvezető