Infós Creative Commons License 2007.02.24 0 0 12676

Az a baj, hogy kéne egy pontrendszer, ami tartalmazza a személyi kompetenciákat, a tanfolyam elkezdéséhez egyáltalán szükséges általános műveltségi és műszaki ismereteket, valamint a tanfolyam (vagy bármilyen kiképzés) esetén átadandó tudásanyag mennyiségét, és persze színvonalát. Ezen kívül ebben a pontrendszerben kéne súlyozni, hogy a dolgozók munkavégzése, a munkavégzés körülménye mennyire nehézkes, mennyire ergonómikus, mennyire egészségromboló. Például utóbbi alapján nyilván többet keresne egy gőzmozdonyvezető, mint egy tipp-topp új villamos motorvonat motorkocsivezetője.

Azonkívül — mivel a bérben óhatatlanul megjelenik — fontos lenne figyelembe venni azt, hogy az adott ágazatra (vagy akár csak az adott dolgozóra) mekkora szükség van, mennyire fontos ő a társaság életében (ez alapján keres sokat egy menedzser), mekkora hasznot hoz.

Persze megjenne óhatatlanul is a fluktuáció valamilyen formában benne, mert ugye a nagy mozgás a cégnek sem tesz jót egy értéken felül (meg egy érték alatt sem, de az inkább az ökonómia asztala).

Ha van egy abszolút pontrendszered, akkor a cégen belüli munkaviszonyok értékelhetőek, összemérhető, hogy pl. hányszor fontosabb egy művezető, mint egy vállalati jogász.

(Egyébként ennek a pontrendszernek neve is van, és alapvetően nem hülyeség, a MÁV HR-e alkalmazza is, de ez itt OFF.)

Ha ki tudod deríteni, hogy miért hány pontot adnak, akkor azt is meg fogod tudni, hogy ki miért annyit kap, amennyit. :-)

(Persze ehhez hozzájön a cég adott gazdasági helyzete, és persze a Mt. és a többi vonatkozó jogszabályelőírásai a bérek megállapítására.)

 

Tartok tőle, hogy egy trolival nehéz manőverezni, a kiképzésük viszonylag bonyolult, meg merem kockáztatni, hogy több stressz éri őket, mint egy autóbuszvezetőt (nyilván fajlagosan, és azért több, mert egy trolis nem tud úgy kikerülni valakit/valamit, mint egy buszos. Meg a buszosnak nincs váltója), kicsit olyan, mint a villamosvezető és a buszvezető egyben. :)

Egyébként érdekes, hogy a trolikat a Közlekedési Főfelügyelet Vasúti Felügyelete (vagy valami hasonló) vizsgáztatja. - mert kötöttpályás jármű. :)))

A fogasnál pedig el tudom képzelni, hogy — mivel nyáron komoly kirakatvonalként üzemel —, a túljelentkezésből adódó válogatási lehetőségek miatt ilyen magas a bér.

Metrónál a pszichológiai alkalmasság kemény, hiszen csak egy csőben kell egész nap (egész életben?) rohangálni, alagúti pótlékot is kapnak (bár azt kap a Batthyány téri forgalmi szolgálattevő is), de csak megviselheti az embert hosszú távon..

 

Persze ezek csak tippek, jogosítványom egyik felsorolt járműre sincsen. :)

Sajnos nagyon sok érvet lehetne felhozni mellette és ellene, bármelyik ágazatról is beszélünk, lehet, hogy itt is egy szép kis vita fog kialakulni megint...

 

 

Előzmény: andand (12673)