Törölt nick Creative Commons License 2009.01.02 0 0 317

Carpy írta az anyában de nem oda való, legalábbis elindított ot egy lavinát, ami talán a domb közepén talán megállítódott.

 

"Én megmaradnék a régi szabadnap, hét utolsó munkanapja, hét első munkanapját megelőző nap, stb megnevezéseknél, és ezek mellé zárójelben odaraknám, hogy átlalában szombat, péntek, vasárnap kivétel ezek és ezek a napok, vagy naptárban jelölni."

Az én logikám szerint is ez a legjobb megoldás. De hát mindenkinek más a logikája.

A hagyományos és a jelenlegi MÁV-os jelrendszer közül egyikre se lehet rámondani, hogy egyértelműen jobb lenne a másiknál. Így aztán különösen gáz, hogy váltott a MÁV, s közben a Volán meg a többiek maradtak a réginél. Egységesíteni kell, lehetőleg nemzetközi szinttel is harmonizálva.

A két jelrendszer struktúrája szinte ugyanaz, közöttük két lényegi különbség van: az egyik az elnevezések terén, a másik a piktogramoknál.

Elnevezés-ügyben:
A hagyományos (ex-MÁV-os és jelenlegi Volános) ugyebár módszeresen kerüli a naptári napok neveinek alkalmazását, helyette ismert és megszokott, de kicsit megkopott logikai fogalmakat használ, - és mivel ezek némelyike kissé elavult, ebből lehet a félreértés. Hogy mennyi van, az passz. (Szerintem nem sok, de ezek elkerülésére kiváló megoldás a zárójelbe tett naptári napnév)
A vasútinál meg pont abból lehet félreértés, hogy a naptári napok neveit használja, logikai fogalmakkal kombinálva, és ebből az jön ki, hogy szombattól hétfőig szombati és ünnepnapi, kedden pedig vasárnapi közlekedési rend van, az utas meg néz, hogy most mi is van...

Piktogram-ügyben:
A hagyományos jelrendszer pitkogramjai sem teljesen logikusak (pl. inkább az "x"-nek kellene lennie a "munkanap"-nak), de legalább egységesek, és mutatnak valamit. Az inverz számok terén viszont kaotikus a helyzet, azok nem rímelnek a naptári napok sorszámaira - aztán hogy ez baj-e, vagy nem, azt nem tudom.
A vasútnál az inverz számok szépen rímelnek a naptári napok sorszámaira, de ennek sem hibátlan a logikája, az (A), (B) és (C) viszont nem rímel igazán semmire, viszont ez szépen nemzetközi :)

Összefoglalva: Az új vasúti jelrendszer kb. ugyanolyan minőségi szinten van, mint a régi hagyományos, de az biztos, hogy jobb, mint az az káosz, ami a kialakulásának 3 éve alatt volt. Kialakulása úgy volt, hogy valaki jobbat akart, mint a mai Volános, de rosszabbat csinált, aztán pofozták egy kicsit, és még mindig rosszabb volt, aztán jött Gyuri és rendbetette. 3 év alatt visszajutott ugyanolyan magasra, mint volt, csak egy másik csúcsra.