Gahanre kattintva csak hallgatós oldalak listája jön fel.
Gore-ra kattintva nem töltődik be az oldal több böngésző alatt sem.
DM-re kattintva feljön az album diszkográfia, és ha rámész bármelyik albumra, akkor visszajön a régi Mute-üzlet az összes kapható DM-vinyllel meg hóbelevanccal.
A Mute webmester nagyon "érthet" a weblap-migrációhoz. :)
Ebben az Alan témában miért nem képesek a DM rajongók (tisztelet a kivételnek) egy normális, középértékű álláspontra, te érted ezt?
Pl. a DM redditen is, volt egy Alan-el kapcsolatos poszt és kétféle válasz érkezett rá:
a., Jaj, hagyjuk már, felejtsük el ezt az embert, kit érdekel hogy mi van vele, kibukott és ennyi. Nem érdekel a véleménye semmiről, nem adott ő sokat a DM-hoz, túlértékelt egy figura.
b., Minden amit a DM Alan nélkül csinált értéktelen, hallgathatatlan hulladék mocsok, Alannel minden daluk tökéletes volt, ezt a hőst kitúrták ezek a szemetek, pedig a Dede - Calling the Clock featuring Alan Wilder is jobb mint az összes DM dal együttvéve 1995 óta, a mostani DM-ot meg sem hallgatom, vér folyna a fülemből.
Igazán hálás vagyok, amiért időt szakítottál arra, hogy enyhítsd a tudatlanságomat.
*
Van egy aránylag népszerű tévhit (majdnem annyira népszerű, mint a "a Depeche Mode-ban Alan csinált mindent 1983-tól 1995-ig" elmélet), miszerint a producer szónak nincs egyszerű és pontos magyar megfelelője. A zenei produkcióknál talán a zenei rendező a leginkább használatban lévő verzió, de jellemzően a filmkészítésben már rég ott van a megfejtés: gyártásvezető. Ő a produkció gazdája, az ő feladata leszállítani a produktumot (pl lemez/film) a megrendelőnek (pl lemezkiadó/filmstúdió) a megadott keretek között (pl határidő, költségvetés). Ha a művészek részéről igény van erre, akkor hol kisebb (lásd: Dave Bascombe, Music For The Masses), hol nagyobb (lásd: Flood, Violator) mértékben veszi ki a részét az illető a kreatív munkából. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy mindezt nem kell egy magamfajta kívülállótól elfogadni, itt van nekünk minden idők legproducerebb producere, Alan Wilder. Amikor megkérdezték tőle, miért nem vállalt az Ebbhead után produceri munkát más előadó(k)nak, a válasza szerint ez túl sok olyan, zenekészítésen kívül eső feladattal járt, amihez nem volt kedve.
*
Gyengébbek kedvéért: tisztában vagyok vele, hogy a producer személye egy zenei produkcióban a kreatív munkában is nagyon meghatározó lehet, egy Trevor Horn vagy egy Jim Steinman nem annak köszönheti a hírnevét, hogy olcsón bérelt 70 tagú kórust, ami 3 másodpercig hallható egy kislemez b-oldal intrójában. Viszont nem ártana észrevenni, hogy a produceri szerepkör nem azonos a hangszerelővel; a részvétel nem csak arra a személyre vonatkozik, aki adott esetben a kétkezi munka nagyrészét ellátja, hanem arra is, aki a döntéshozatalból kiveszi a részét; és 2 példa említése nem igazán bizonyítja, hogy egy évtizedes együttműködés során mi volt a jellemző.
*
Életkoromból adódóan megadatott nekem, hogy még 1995. június 1. előtt lettem Depeche Mode-rajongó, és ahogy az némiképp az itteni hozzászólásokból is kitűnhet, egy magamfajta control freak-hez az akkori tagok közül talán Alan személyisége állt a legközelebb (amennyire ez személyes ismeretség nélkül megítélhető). Erős kétségeim voltak, mennyire lesz életképes nélküle a zenekar, de az azóta elkészült albumok engem arról győztek meg, hogy - ugyanúgy, mint 1995 előtt - mindig változnak, de a lényeg megmarad. Ha rangsorolnom kéne, nálam is a BC-MFTM-Violator-SOFAD időszak lenne elöl, ha rajtam múlna, sokmindent másképp csinálnék, mint ők, nem tetszik minden pusztán attól, hogy rá van írva, hogy Depeche Mode, de szerintem néhányan itt nagyon méltatlanul kezelik azt, amit a zenekar az elmúlt 30 évben tett. Nevetséges lenne olyasmit állítani, hogy a népszerűségük nem az első 15 év alatt lefektetett alapokon nyugszik, de talán oka van, hogy nem az összes, hozzájuk hasonló korú és folyamatosan aktív előadónak adatott meg szinten maradni. Azt mindenkinek szíve joga eldönteni, hogy a produktum mennyire tetszik neki, és ha csak ennyiről lett volna szó, nem is kifogásolnám.
Uhhh, hát enyhén szólva nagyon furcsa véleménnyel vagy Alan munkásságával kapcsolatban...
"Tényszerűen dolgozott rajta Ő is, meg még a többiek is. Kb. mindenki tette a dolgát," - Szerinted azzá a kultikus zenekarrá vált volna-e a DM, ha nem olyan a hangzása, mint amilyen volt azokban a termékeny, meghatározó években? Persze ez nem csak és kizárólag Alan érdeme, de a vele készült utolsó három albumon azért igen vastagon rajta hagyta a kézjegyét. És persze, mindenki tette a dolgát, és a tagok közti kapcsolati dinamika is nagyon fontos volt, de azért Fletch (a kezdeti "basszusgatázástól" eltekintve nem létező) zenei tevékenységét ne említsük már egy lapon Alannek, a DM ikonikus hangázáshoz való masszív hozzájárulásával. Mégis csak a zene a legfontosabb egy zenekar működésében, nem?
„le kellett volna menni hídba, amiért elvégezte amire szerződött” – Mér tolod túl? Ő csak annyit szeretett volna, h. néha napján valamilyen formában kifejezzék felé a többiek, h. értékelik azt, h. míg ők mondjuk a kocsmában vagy épp már a nyaraláson érzik qrva jól magukat, addig ő a stúdióban reggelig pepecselve csiszolja gyémántfényesre az aktuális anyagot, h. az úgy szóljon, h. mondjuk a mai napig ha meghallom a Never let me down again, a Halo vagy a Walking in my shoes ikonikus hangjait, akkor csettintsek, h. baszki, ez milyen kikúrt jó!
„ez az „én vagyok itt az egyetlen, akinek létezik munkamorálja és zenei tudása” dolog elég pökhendi hozzáállás” – Teljes félreérés, amit itt megfogalmaztál! Ő csak annyit mondott, h. ha csinál valamit, akkor azt nem tudja, akarja félgőzzel csinálni, belead mindent, és maximálisan arra fókuszál, amit csinál, méghozzá azért, h. minőségi munkát adjon ki a kezei közül! Az meg szimpla tény, h. ő volt az egyetlen, akinek klasszikus zenei képzettsége volt, de ezzel soha nem kérkedett! Szóval ezeket ellene fordítani, hát hallod, nem vagy te politikus?! :D
„miért kellett volna neki kapni az összes elsimerést?” – Ki állította, h. neki kellett volna kapnia az ÖSSZES elismerést??? Csak ismételni tudom magam, csak azt szerette volna, h. egyszer-egyszer kapjon néhány elismerő reakciót azzal kapcsolatban, amit csinált. Ami nem volt kevés. Ezért is értelmezhetetlen az a szöveg, h. „pont ezt az „együttesért” dolgot nem érzem vele kapcsolatban soha”. Szerinted nem az együttesért b@szakodott annyit a stúdióban éjt nappallá téve minden egyes album elkészítésekor meg programozta újra szintén éjjel-nappal ’93-ban, pár héttel a turné kezdete előtt a Devotional backing tape-et (vagy a szintiket, már nem emlékszem pontosan), mikor valamelyik kütyü behalt és két hónapnyi munka szállt el?
„Az időzítés, amikor kilépett szintén arról tanúskodik nekem, hogy pont az együttesért nem óhajtott tenni semmit, a helyzet javításáért, megmentéséért mondjuk... az egyik tag az együttesből a szemük előtt döglődik, az ő tudását meg nem ismerik el eléggé.. bázzz...” – Ha ismered ennek a korszaknak a történetét, akkor nem értem, hogy írhatsz ilyeneket?! Ha viszont nem ismered, akkor olvass utána, mert nonszensz, amit írsz!
„Tényleg csak Ő vitte volna a hátán a melót?” – Én biztos, h. nem állítottam, h. CSAK ő vitte a hátán a melót, de tény, h. a stúdióban a banda tagok közül ő vitte a legtöbb melót.
„Ha annyira túlcsordult volna benne a zsenialitás és a kreativitás, akkor szólóban kellett volna látnunk valami fenomenálisat, de tényleg ne haragudjatok a véleményért, nekem a szóló tevékenykedése iszonyú harmatos. Elsősorban kevés, másodsorban koncepció nélküli, semmi felépítés, ív. Valóban olyan sokat dolgozott régen? Akkor ezen meg miért nem? Hová tűnt a pótolhatatlan? Itt aztán tehette, amit akart, de ha valamibe, hát a Recoilba nem tett semmiféle, az ő feltételezett szintjéhez méltó mennyiségű és minőségű melót.” Na ez az igazi badarság hallod! Nézz utána, h. mennyit dolgozott a kilépése utáni szólólemezein! Az Unsound Methods pl. egy mestermű! (Persze ettől neked még lehet az a véleményed, h. harmatos, hisz ízlések és pofonok, de ez enyhén szólva is egy nagyon furcsa egy vélemény…) Arról meg már beszéltünk, h. szerintünk miért tűnt el, és én is kifejtettem a csalódottságomat ennek okán.
„És ugyanezt a tiszteletet kevéssé szoktam itt látni azokkal szemben, akik az elmúlt 30 évben is kidolgozták a belüket az együttesért” – Én soha nem vitattam el Martin dalszerzői őstehetségét, Dave fantasztikus hangját és egyedi frontemberi tevékenységét (legalábbis 1984 és 1994 között, amit előtte csinált a színpadon az inkább vicces volt, amit utána, az meg az idő előrehaladtával egyre felejthetőbb, ma már inkább hagyjuk), Fletch szerepét az együttes létrejöttében és fenntartásában, de azért azt látni kell, h. Alan kilépésével egy új DM jött létre, ami 2001-től számomra zeneileg már messze nem tudta azt nyújtani, amit előtte. Ami meg a koncerteket illeti, szerintem az elmúlt sok évben rendesen kiveséztük, h. mi bennük a jó és mi nem, számomra a tavaly nyári budapesti volt a búcsú, mert sokkal több az, ami már nagyon nem tetszik. Én akkor elköszöntem tőlük. Természetesen ha lesz egy hivatalosan bejelentett búcsúturné, akkor a budapesti helyszínre még elmegyek valószínűleg, de nekem nagyjából ennyi volt.
Ha Alan távozása előtt a Depeche Mode, azaz Andy, Martin, Dave, Alan volt a producer, meg a külsős arc, akkor Alan távozása után miért csak a külsős producer dolgozott, a maradék három tag miért nem producerkedett?
Alan távozása után elment a kedv, képesség a melóhoz? Vagy lehet, hogy korábban sem csinálták ezt, csak rátapadtak Alan barátunkra?
Martin: - Gyertek srácok, menjük producerelni!
Andy: - Oké, gyere Dave te is!
Dave: - Jövök! Alan hol van?
Andy: - Őőőőő, tényleg, hol van?
Martin: - Őőőőő, izé, hát akkor, talán majd máskor...
Hát hogy az eggyüttes producerelte volna az albumokat lehet hogy az első 2-3 albumnál igen. De hogy a többi albumnál a DM=Alan Wilder nevével/személyével az eggyértelmű.
Az, hogy egy adott helyen a belem kidolgozom, mert mondjuk jó a meló, jó a fizu, van értelme a melónak, jók a társak, a közeg, stb., nem jelenti azt, hogy ugyanezt más körülmények között is elő tudom vagy akarom adni. Olyan is van, aki jó alkalmazottnak, de nem jó vállalkozónak, és fordítva.
Nem akarom sem Dave sem Martin érdemeit csökkenteni, de az éneklés és dalszerzés egy picit túl van misztifikálva, a zene "készítés" meg le van sajnálva. Egy jó énekes egy dalt adott esetben két-három nekifutásra fel tud énekelni, a dalszerzés is megoldható percek alatt, miközben a dal elkészítése napokra, hetekre lekötheti az embert.
Arról nem is beszélve, hogy az adott szerzeményt baromira nem mindegy, hogy ki és hogyan hangszereli meg. DM példa az egy dal, több verzió esetére a To Have And To Hold. Meghallgatható az Alan féle elgondolás, és a Martin féle elgondolás, ég és föld, miközben elvileg ugyanaz a dal. De még jobb példa az Enjoy The Silence. Ott is elkészült a Martin féle változat, nem túlzás azt mondani, hogy ma nem lenne a koncertlátogatók kedvence, ha az a verzió kerül fel a kis- és nagylemezre. Ellenben remekül el lehetne kilipírozni az akusztikus blokkban.
Pont a DM-en keresztül értettem meg, mennyire sánta lehet külsős szemmel a kép arról, hogy adott bandában szinte minden dal egy ember szerzeménye, és ezért képesek az emberek azt gondolni, hogy ő a zenekar géniusza, agya, nélküle nem lenne semmi.
A kilépés kapcsán is érdekeseket írsz, mert hát ha valaki menni akar az addigi negatív élmények miatt, akkor miért is kellene továbbra is tennie bármit is a cég, együttes, sportklub, bármi érdekében, amit pont elhagyni készül. Addig megtette, amit meg kellett tennie, ebből miért vonna le bármit az, hogy utána már nem akar tenni semmit az ügy érdekében?
Végülis akkor mindenki jól szórakozik, már ezért megérte összehozni ezt a kis évfordulós partit! Szívesen segítek máskor is a szervezésben, csak szóljatok! :))
Nem szent tehén, ám legyen, de mindig körbeveszi Alant ez a ködfátyolos merengés, hogy addig volt Mode a Mode, amíg ő kidolgozta a belét ezért, bezzeg mostmeg a minőség a béka segge alatt, a maradók meg mind kutyaütő pojácák.......
„Ezzel azt akarod sugallni, h. azért, mert az elmúlt évtizedekben sokkal kevesebbet melózott, akkor ebből az következik, h. azalatt a 13 év alatt, amit a bandában töltött szintén nem dolgozott túl sokat? (Vagy legalábbis nem annyit, amennyit neki tulajdonítanak?) Ha igen, akkor ez tényszerűen nem igaz, de sztem ezzel te is tisztában vagy. Kidolgozta a belét az együttesért és valahol érthető, h. az évek alatt elege lett abból, h. ezért nem kap semmilyen elismerést. (És nagyon szúrta a szemét ennek az anyagi vetülete is, tegyük hozzá.)"
Tényszerűen dolgozott rajta Ő is, meg még a többiek is. Kb. mindenki tette a dolgát, az övé a hangzás volt, de bocs, le kellett volna menni hídba, amiért elvégezte amire szerződött? Pont ezt az „együttesért” dolgot nem érzem vele kapcsolatban soha, az elismerést szerette volna, ezt aláírom, de ez az „én vagyok itt az egyetlen, akinek létezik munkamorálja és zenei tudása” dolog elég pökhendi hozzáállás. ezeket a dalokat nem Ő írta, nem Ő énekelte, miért kellett volna neki kapni az összes elsimerést? Az időzítés, amikor kilépett szintén arról tanúskodik nekem, hogy pont az együttesért nem óhajtott tenni semmit, a helyzet javításáért, megmentéséért mondjuk... az egyik tag az együttesből a szemük előtt döglődik, az ő tudását meg nem ismerik el eléggé.. bázzz...
Tényleg csak Ő vitte volna a hátán a melót? Badarság. Ha valami, akkor ez sarkos. Martin írt, Dave énekelt, Andyt szerettük csak úgy, megmég volt köröttük egy irdatlan stáb is. Dolgozott, megfizették érte. Ha annyira túlcsordult volna benne a zsenialitás és a kreativitás, akkor szólóban kellett volna látnunk valami fenomenálisat, de tényleg ne haragudjatok a véleményért, nekem a szóló tevékenykedése iszonyú harmatos. Elsősorban kevés, másodsorban koncepció nélküli, semmi felépítés, ív. Valóban olyan sokat dolgozott régen? Akkor ezen meg miért nem? Hová tűnt a pótolhatatlan? Itt aztán tehette, amit akart, de ha valamibe, hát a Recoilba nem tett semmiféle, az ő feltételezett szintjéhez méltó mennyiségű és minőségű melót. Szóval nekem itt sem jön az alázatos munka hőse figura, sokkal inkább a meg nem értett zseni póz.
"És nem gondolom, h. Alan itt szent tehén lenne, egyszerűen csak tiszteljük és nagyra értkeljük azt, amivel hozzájárult a DM fent említett kultikus státuszba való emeléséhez."
Ami nem volt több, mint amit az egyéb tagok hozzátettek, csak más, az egész egy része. És ugyanezt a tiszteletet kevéssé szoktam itt látni azokkal szemben, akik az elmúlt 30 évben is kidolgozták a belüket az együttesért meg azért, hogy itt mi tudjunk jókat vitázni :)