A magyar honvédség megkezdte, újra kezdte a hadiflotta megteremtését.
......".....A vitéz...........dandár.........két felújított SOC-R jelzésű folyami naszádot vehetnek használatba. A páncélozott, aluminium testű, 10 tonna tömegű, 10,5 méter hosszú, 3 méter széles hajó meghajtásáról egy 440 LE-s dízel motor gondoskodik. A naszád személyzete 4-6 fő, és 10-12 katonát szállíthat. Kivételes tűzerővel rendelkezik..."
(nekem mai hír )
Mivel a flottillát feloszlattuk pár éve így kicsiben kezdjük újra.
Miután tettél egy meggondolatlan állítást("...ne erőltesd az általános iskolai fizikát...") a következő kijelentésemre:
"A 40km/h egyébként 5m magasról való vízbeugrást jelent - nem dráma, sok fürdőző megcsinálja a horvát tengerparton - én is, pedig nem vegyok műugró, s ruhában, cipőben még biztonságosabb."
...ami valószínüleg azt akarta jelenteni, hogy hasonlatomnak köze nincsen a valósághoz, mert akkora különbség van a két sebesség között, mint a "hang és a fény sebessége között" (kissé szarkasztikusan kiemelem, hogy mennyire nincsen fogalmam...:) a dolog fizikai hátteréről), utána szépen levezetted ugyanazt az értéket.
Nos egy uriember ezek után elmegy meaculpába. Neked ez nehezedre esett, ez már a te dolgod...
5 méterről beugorva a vízbe 36 km/h a sebességed (10 m/s^2-tel számolva, amúgy kevesebb egy picivel). Bocsika, a mea culpa elmarad.
(v = g(2s/g)^0,5) ([SI; m/s]
Azonban:
Ha te egy 40-nel menő hajóból oldalra kiugrasz, akkor a sebességed növekszik még, ugyanis lesz egy, a motorcsónak haladási irányával párhuzamos sebességedhez képest egy arra ~ merőleges sebességed is, egy 15 km/h-s "végsebességű" elugrást feltételezve (36^2+15^2)^0,5 = az már ~40 km/h.
Ha te ezzel a sebességgel oldalasan csapódsz be a vízbe, az kifejezetten nem tesz jót sem a gernincoszlopodnak, sem a végtagjaidnak, szemben az általad vázolt, közel függőleges beérkezésű és nagyjából a sebességvektorral párhuzamos testhelyzetű vízbeérkezéssel.
Azonban a hírekben előkerült teljesítményadatok alapján ez a motorcsónak csuklás nélkül tudott ettől jóval nagyobb tempót, akár 60-70 km/h-t is.
Hogy mennyivel csapódtak be, azt majd a szakértő meghatározza, bár a felkenődésekből származó halálesetek alapján több, mint valószínű, hogy nem 40-nel haladtak.
(Tekintettel arra, hogy nem mindenki azonos időben dobódott fel, kizárható, hogy mindenki megfulladt, volt aki hamarabb szörnyethalt. Az 1/2m×v^2 sosem hazudik)
"Szerintem" a seprűs motor kifejlesztésével együtt kellett. Mi a fenére rakták volna? Robosztus, nehéz, használatához is hely kellett. Még akkor a feladata végrehajtására anyagot is kellett szállítania. Rőzse, zsák, kéziszerszámok.
A fene sem tudja! Nekem csak az anyag és a benzin, valamint a személyzet biztosítása volt a feladatom. (ABKSZ, KÖTIVIZIG)
A székesfehérvári Vizignél gyártották őket A Kovács motor után Trabant, majd Wartburg motorral. 3 és 4 levelű hajócsavarral, bronz és alumínium anyagból. Acélra nem emlékszem, de ki sem zárom.