Keresés

Részletes keresés

Platon Creative Commons License 1,5 órája 0 0 57683

Nem potyogott ott le.

 

Máshol talán igen.

 

Beleért a shock layerbe. Az nem jó hely. 2500-6000 fokos plazma. 

 

Oda durva cucc kell. Az a szerencse hogy mikor megtöri a shock layert kialakul egy másodlagos shock layer, de az már sokkal kevesebbet tud elvinni mert eleve plazma áramlik már ott. De így is 1500-2000 fok körül kaphatnak azok a csempék.

 

 

Előzmény: jee_c (57681)
Platon Creative Commons License 2 órája -1 0 57682

Menj máshova szalmabábozni trollocska ;) 

 

https://a.te.ervelesi.hibad.hu/szalmabab

Előzmény: szilvatövis (57679)
jee_c Creative Commons License 3 órája 0 1 57681

Itt egy fejtegetés a hőpajzzsal kapcsolatosan:

https://x.com/DrPhiltill/status/1799998149656011023

Hmm, a threadben lentebb azt találtam, hogy a csempék erősségéről van inkább szó, hogy ne potyogjanak le olyan könnyen. Mindenesetre érdekes, amit Dr Phill Metzger ír a hővezetéssel kapcsolatban. A Shuttle csempéit is említi.

Előzmény: Platon (57678)
atherton_ Creative Commons License 3 órája 0 2 57680

:D.. nem merülhet fel olyan megoldhatatlan probléma, amit Platon ne mondott volna meg előre már vagy x éve.

( amúgy rossz nyelvek szerint az amerikaiak mindig megtalálják a helyes megoldást.. épp csak előtte az összes rosszat végig próbálják.. :D )

Előzmény: szilvatövis (57679)
szilvatövis Creative Commons License 3 órája 0 3 57679

Úgy indultunk, hogy a kazánképlet miatt acéltartály megoldhatatlanul nehéz lesz, föl sem fog tudni szállni. Fölszállt, de előjöttek más megoldhatatlan hibák... minden tesztrepülés az előző megoldhatatlannak vélt hiba megoldásáról és egy újabb megoldhatatlan hiba felszínre kerüléséről szól... a megoldhatatlan hibák sora olyan hosszú, hogy végül egészen a Marsig fog érni.

Platon Creative Commons License 3 órája -1 0 57678

Persze lehetne egy aktívan hűtött wolfram hőpajzsot is tenni. Csak az "kicsit" nehéz

Előzmény: Platon (57677)
Platon Creative Commons License 3 órája 0 0 57677

Ja és minél jobban ki van hegyezve a motor stb. annál rosszabb a reusabilitije.

 

És hát... A hőpajzsnál nincs nagy játék. 1500 fok a vége ha nem ablative.

 

Persze aktív hűtést is lehet alkalmazni. Csak az megint jó sok súly.

Előzmény: jee_c (57674)
Platon Creative Commons License 3 órája 0 0 57676

Ez nem így megy. Nincs ingyen ebéd.

 

Ha megerősítesz valamit az növeli az önsúlyt ami eleve hurráoptimistán volt számolva. akkor több üzemanyag kell, nagyobb test erősebb  motor, de az már amúgy is túl van hajtva.

 

A 100T hoz gyakorlatilag teljesen új rendszer kéne. Sokkal nagyobb.

 

 

Előzmény: jee_c (57674)
Platon Creative Commons License 3 órája 0 0 57675

A kilépő élen volt két elevon, meg középen egy törzs flap, de azok alacsony hőterhelésű területek

Előzmény: jee_c (57673)
jee_c Creative Commons License 4 órája 0 1 57674

Nem fogják elengedni a kezdeti ReqSpec-et. Az pedig gyors és sokszori teljes újrahasználás.
Megoldják, ezek ilyenek. :)

Előzmény: Platon (57672)
jee_c Creative Commons License 4 órája 0 1 57673

Igen, kellenek.

Btw, a Shuttle-en volt mozgó rész, ami reentry-nél ténylegesen mozgattak is?

A szárnyak végén? Vagy csak simán stabil helyzetben jött vissza hassal előre?

 

A repülés (siklás) fázisnál kellett valahogy vezérelni, függő vezérsíkon volt rá felület, de más?

Előzmény: Platon (57670)
Platon Creative Commons License 4 órája -2 0 57672

Nem temetem én, és én két éve megmondtam hogy át fog ott égni. Azaz előtte.

 

És az egész csukó be volt csempézve.

 

Ha megnézed Elon sem azt mondja hogy jobban kell ott csempézni, hanem azt hogy erősebb csempe kell.

 

Az csak egy van, az RCC, de ezt már írtam. Nem az a baj hogy nem lehet megoldani, hanem hogy előrre látható problémákat hegesztenek utólag.

 

És biztos vagyok benne hogy nem azért mert a SpaceX mérnökei nem tudták kiszámolni hogy ott át fog égni.

 

Hanem azért mert Elon nem hitte el nekik. "Próbáljuk ki." Mert ugye a kisebb hasznos teher nem tetszett neki.

Csak ugye ezzel a fejlesztési metódussal az a baj hogy nincs benne redundancia. 

 

Pedig 100x felhasználáshoz az nagyon kéne

 

 

A lényeg hogy RCC fog megjellni ezeken a részeken erre teszek fel egy sört, és alátesznek egy ablatív réteget is. Így működni fog.

 

De. Landolás után... Hát jön a Space Shuttlénél megszokott hosszú hosszú csempézgetés majd.

 

És persze megint kicsit csökken a hasznos teher

 

 

 

 

Előzmény: jee_c (57668)
jee_c Creative Commons License 4 órája 0 0 57671

Igen, aztán láttam a 2x erősebb dolgot én is.

Izgalmas mérnöki probléma, mindenképpen.

Előzmény: atherton_ (57666)
Platon Creative Commons License 4 órája 0 0 57670

Igen, még pár éve én is erről értekeztem.

 

Az van hogy ezekkel stabilizálja magát a visszatérés közben, mivel nem repülőtestet alkalmaztak.

 

Úgyhogy sajnos kell.

Előzmény: Biga Cubensis (57669)
Biga Cubensis Creative Commons License 4 órája 0 0 57669

Kellenek egyáltalán az első flap-ek, hiszen így is visszajött hogy nem tudta őket teljesen használni?

Vagy az hülyeség lenne, hogy kitolható lenne a két első és a plazma fázis után nyitná ki? Persze ez is bonyolítaná/drágítaná/nehezítené... :(

Előzmény: jee_c (57668)
jee_c Creative Commons License 4 órája 0 1 57668

Platon, kicsit elhamarkodottnak érzem az egész megoldás temetését az első reentry teszt után.

 

Amiről szó volt: a szárny tengelye mentén jutott át/ a csempék alá/ a nem védett területre a forró plazma. Ez egy kritikus terület, hiszen a szárnynak mozognia kell, tehát itt ezt a részt fixen nem lehet lecsempézni telibe.

 

Más: Elon szerint a másik elülső flap is komolyan melegedett, de nem sérült annyira, mint a videón látszó. A hátulsó szárnyak rendben voltak - amennyire az adatokból látszott.

 

Előzmény: Platon (57667)
Platon Creative Commons License 4 órája -1 0 57667

Ugye az van hogy a csempék átégtek.

 

Ez azt jelenti hogy a hőmérséklet 1200 fok fölé ment. Kérdés mennyivel?

 

Mik a lehetőségek.

 

Létezik egy 1500 fokot is kibíró megoldás az un. RCC Ez volt a space shuttle belépő élein. 

 

De ez nagyon törékeny, emiatt veszett oda a Columbia. És mivel ez egy PF gyantás megoldás sokkal nehezebb mint a csempék

 

A másodlagos ablatív  layerrel meg az a baj hogy akkor ennyit a rapid reusabilityről.

 

Deja Vu

 

Megint a Space Shuttle tervezési hibái köszönnek vissza.

 

Az egész egyre nehezebb, egyre több karbantartást igényel két felszállás között és egyre csökken a hasznos teher. Amire a válasz a felskálázás, de a motor már amúgy is túl van hajtva de már 350-400 baros kamranyomású motorokról beszélnek.

Ide már rettentően egzotikus anyagok kellenek, pláne ha újrahasznosítható. Ezek meg horror árban vannak.

 

 

 

 

 

 

Előzmény: jee_c (57663)
atherton_ Creative Commons License 7 órája 0 0 57666

( mármint kétszer erősebb, nem? amúgyis elonnál az időt szorozni kell x-szel, a képességeket/kapacitást meg osztani.. monstre gyertya: talán spórol az árammal :D )

Előzmény: jee_c (57663)
jee_c Creative Commons License 9 órája 0 0 57665

Több infó a hibernációs kísérletekről Laura Demingtől (CEO, ha jól láttam):

https://x.com/LauraDeming/status/1797641862309937627

Előzmény: jee_c (57664)
jee_c Creative Commons License 9 órája 0 0 57664

Hibernáció hírek:

https://x.com/jasonjoyride/status/1799849085853397233

(főleg azoknak, akik messzebbre szeretnének utazni ;) )

jee_c Creative Commons License 9 órája 0 1 57663

Közben Elon videójáték streamelés közben(!) /Starlinken keresztül, kis teszt, kis reklám/ megemlítette, hogy ITF5 egy hónap múlva lesz kb, és hogy a hővédő csempék ki lesznek cserélve (egy kb 5-ször olyan erősre), és pár egyéb dolgot is.

Pl. az 5-ik repülésen meglesz a Mechazilla első Booster elkapása - de a Booster olyan pályán fog jönni, hogy az öböl, a tenger felett fel lehessen robbantani, ha nem minden 100%.

 

További részletek a threadben:

https://x.com/NosVemosEnM4rte/status/1799962142910960112

(mi a fene ez a böszme nagy gyertya? :D )

ShaReRe Creative Commons License 10 órája 0 2 57662

Gratula a XII.ker-i Kutyáknak!

Előzmény: divaoni01 (57590)
jee_c Creative Commons License 11 órája 0 0 57661

Van hasonló elven működő erőműves cég is -vagy ők is foglalkoznak ezzel.

Előzmény: szilvatövis (57658)
szilvatövis Creative Commons License 21 órája 0 0 57660

Miért nem alkalmas ez a rakétamotor (elvileg) példának okáért vízmelegítésre, mint bármilyen más gázégő... legyen az rakétamotor akár.

Repülőgép hajtóműveket használnak hőerőművekben, kiváló eredménnyel.

Előzmény: Platon (57659)
Platon Creative Commons License 21 órája 0 0 57659

Ez egy rakéta motor. Nem erőmű.

 

Annak viszont nagyon jó. Ha minden úgy működik ahogy a Princeton fizikus csapata gondolja sok év kísérletezés után, akkor ez fog minket elvinni a Marsra.

 

Nem, nem a starship. Annak még a hold is nagy probléma.

Előzmény: szilvatövis (57658)
szilvatövis Creative Commons License 29 órája 0 0 57658

Hol a bibi?

Ha működik, akkor elsősorban a hőerőművek kiváltására kellene koncentrálni a tervezéskor!

Ez így az ágyúval verébre tipikus esete. Kezükben van az emberiség energiaproblémájának megoldása és elküldik a Plútót tanulmányozni? Érdekes....

Előzmény: jee_c (57657)
jee_c Creative Commons License 1 napja 0 0 57657

Ők valóban nagyon ígéretesek.

Előzmény: Platon (57656)
Platon Creative Commons License 1 napja 0 0 57656

Dehogy. 

 

Ez pl. nagyon bíztató project. Konkrétan épül a prototípus. Idén Statikus tesztek, 2027 re In Orbit Demonstratort terveznek. PFRC alapú megközelítés, úgyhogy szilárd elméleti megalapozása van. Szorítsunk nekik.

 

 

 

https://pulsarfusion.com/products-development/fusion-propulsion/

 

Csak hát ugye attól, hogy szerencsés esetben mondjuk 2027-re van egy megfelelő motor, még úgy min. egy, két évtized, hogy meglegyen a finanszírozás meg a mission architektúra. 

Előzmény: mmormota (57655)
mmormota Creative Commons License 1 napja 0 0 57655

Kösz. Nem sietik el ezek szerint, olyan mint a fúziós reaktor - mindig 30 év múlva lesz kész. :-)

Előzmény: Platon (57651)
Platon Creative Commons License 2 napja -1 0 57654

Hűha. Ez nem csak simán leállt, ez felrobbant. Akkor ezzel együtt 3 motor adta meg magát. Ez nem túl jó hír.

Előzmény: jee_c (57653)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!