Keresés

Részletes keresés

Mumcsel Creative Commons License 3 napja -1 4 66925

Eddig ugye arra gondoltam, hogy ez az alábbi mozdony egy O&K mozdony volt, de gyakrolatilag teljesen megegyezik a MÁVAG 85. szerkezetszámú gépekkel, a kéményt leszámítva. 

 

 

Erre az utóbbi képen megadott névből következtettem és a KBK oldalon lévő listából, ahol kizárásos alapon a Villám mozdony egy O&K gyártmány volt. Mostmár viszont úgy gondolom, hogy ez a későbbi Mackó mozdony, csak először egyenes kéménnyel rendelkezett, aztán később cserélték le Klein rendszerű kéményre. Amellett, hogy ez egyértelműen egy 85. szerkezetszámú gép, például a füstszekrény ajtaja, a kallantyúk elhejezkedése, a lámpatartó szerkezet is megegyeznek. Egy másik érv, hogy az első kép úgy van megadva, hogy 1936-ban készült, a Villámot pedig 1929-ben már leselejtezték. Persze simán lehet, hogy ez mind véletlen és gyártott az O&K licenc alapján 85. szerkezetszámú gépeket, de erről nem tudok. 

 

 

_nyunyuka Creative Commons License 5 napja -2 5 66924

Kemencei "szürke hétköznapok" :

Mumcsel Creative Commons License 2024.05.06 -1 5 66923

Ha! Még jó hogy nem jöttek rá, hogy a burzsóázia vizet is iszik, akkor azt is betiltották volna... Bár szerintem a fő érzelmi indíttatás ugyanaz volt, mint akkoriban nyugaton: a vasút egy régi, elavult, unalmas és halott technika, a jövő az közúté. (Meg persze, hogy a döntéshozók haverjai mind benne voltak a autógyártási bizniszben...) Ezzel csak az a probléma volt, hogy valójában a közúti közlekedés rossz és csak kevés esetben éri meg jobban, mint a vasút. De gondolom erről nem kell meggyőznöm az itt összegyűlteket. ;)

Előzmény: csillecsapágy (66922)
csillecsapágy Creative Commons License 2024.05.06 -1 6 66922

Volt ennek egy "a múltat végkép eltörölni", vesszen a régmúlt "burzsoá-reakciós" technika, amit az egyház és az arisztokrácia használt. Szerintem volt ebben egy erős érzelmi indíttatás, kit érdekeltek a számok.

A "Tatabánya 1961" filmben a YouTube-on is ilyen ízű megszólalást hallunk, amikor a 3. percnél feltűnnek a bánya gőzmozdony vontatású vonatai.

Előzmény: Mumcsel (66916)
Mumcsel Creative Commons License 2024.05.05 -1 1 66921

Nekem annyi van, hogy Süttőről a Mackó nevű mozdonyt elvitte a Honvédelmi Minisztérium a Marosvásárhely-Szászlekence vonalra. 

Előzmény: pgetti (66920)
pgetti Creative Commons License 2024.05.05 -1 0 66920

Váltsunk témát! Tudja valaki, hogy 1940-ben, vagy 41-ben melyik minisztérium rendelte el az erdélyi, Szászlekencei vonal kisegítésére a járműküldést? Sajnos sem a HM, sem a Közlekedési és Kereskedelmi Minisztérium rendeletgyűjtőjében nem találtam erre vonatkozó rendeletet. Anno a járművek részére kiadott katonai behívókra is volt példa, legalább is a közúti járművek esetében. A levéltárban annyi ide vonatkozó információt találtam, hogy bérleti díjat fizetett a MÁV a járművekért, ebben pl. az AEGV kevesellte a bérleti díjat és akkor a HM közvetített. Persze az AEGV azt is kevesellte, a végeredményről viszont nincs további infóm.

Mumcsel Creative Commons License 2024.05.05 -1 1 66919

Csatolok egy légi felvételt 1960-ból és egy mai Google Maps felvételt, mert kicsit átláthatatlannak éreztem ezt a szöveget egymagában. 

 

Fentről lefelé a nyilak: kitérő a fejtésnél, 300+ m-es kitérő a mészkemencékhez, csonka a fejtéshez, eredetileg terelővágány, 100 m-es kitérő, csonka a fejtéshez, eredetileg a csonkás-völgyi leágazás, csonka a fejtéshez. Az utolsó kettő között A vörös híd. Persze nem tudom, hogy a vasút hídja után nevezték-e Vöröshídnak, illetve hogy vörös volt-e az a híd, de én úgy képzelem el. ;)

És a mai képen ugyanaz a sorrend, de a lila nyil mutat arra a fejtésre, amiről az újságcikk szólt, elmondása alapján tehát 1964-ben nyitották. Ez a bánya és a mészégetés is a vasút bezárásával szűnt meg... 

Előzmény: Mumcsel (66915)
Mumcsel Creative Commons License 2024.05.05 -1 2 66918

Érdekes, mert Wikipédia szerint Czinege különösen szeretett Kaszón vadászni, azt a kisvasutat ott meg meghagyták... 

 

Igen, évi 126.000 tonna. Az is tetszik nekem benne talán a legjobban, hogy a legtöbb kisvasúttól eltérően, itt nem egy árucikk szállítása volt a kizárólagos feladat, hanem vittek fát, követ, meszet, tömbkövet faragni, almát stb. Dehát mit sem számított és ez is már csak volt... 

 

A bezárás előtt közvetlenül még nagyban tervezték, hogy átalakítják a dunai rakodót kézi kezelésűről darus kezelésűre, kocsinként 2-2 konténer kialakítását, hogy gyorsabban és hatékonyabban menjen a rakodás. Sem az eredeti tulajdonos erdőgazdaság, sem a bányák, sem az almás, sem a vízügyi igazgatóság, sem a helyi lakosok, a vasúti dolgozók meg pláne nem akarták, hogy megszűnjön, de aztán csak megoldották. A mozdonyok is 13-15 évesek voltak, ez vasúti járműnél még szinte a tervezett üzemidő fele, aztán a legtöbb C50-es még ma is zötyög, Süttő és Vöröshíd között 10 éves volt a pálya, Vöröshíd és Bányahegy között 18 éves, Vízválasztó és Pusztamarót között 13 éves, Felsőbikol és Vízválasztó között lehetett a legrégebbi, a háborúban tankok széttaposták, tehát utána cserélhették, ami azt jelenti, hogy az sem lehetett 25 évnél idősebb. Ezt aligha nevezném "teljesen elavult"-nak. Nem értem miért kell azt megszüntetni és lerombolni, ami egyszer már megvan. De persze ez a legtöbb kisvasútnál így volt. 

 

RIP

Előzmény: C50 (66917)
C50 Creative Commons License 2024.05.05 0 3 66917

A vasút Cinege elvtársnak volt útban vadászatkor. A forgalma nagy volt, főleg a teher.

Előzmény: Mumcsel (66916)
Mumcsel Creative Commons License 2024.05.05 -1 1 66916

Érdekes, hogy ez 1963-ból van és azt bizonygatják, hogy mennyire fellendült a forgalom és több kocsit kell beszerezni, nem csak teher-, de személykocsit is, mert hát milyen jól ki volt az is használva, aztán 5 év múlva már a bezárást sürgették, mert hogy milyen kihasználatlan és elavult... Most akkor melyik? 

Előzmény: Mumcsel (66913)
Mumcsel Creative Commons License 2024.05.05 -1 0 66915

Igen, valójában nem is egy hosszabbításról volt szó, hanem a már éptíés óta létező Vöröshíd állomáson nyitottak egy újabb fejtést, abba egy csonka vágánnyal. Egy térkép szerint volt egy 100 m-es kitérő (ez a helyszín alapján passzol is), illetve egy 200 m-es kitérő a mészkemenckék kiszolgálásához, de ez a helyszín alapján inkább 300+ m. Ezeken kívül volt még Vöröshíd és Alsóvadács között nagyjából félúton egy kitérő, az ottani fejtés kiszolgálására. utána következett az újságcikkben tárgyalt új fejtéshez vezető csonka, utána a hosszabbik kitérő, a rövidebbik kitérő, majd abból visszafelé elágazva egy csonka, ez eredetileg azért épült, mert az állomás egy meredek szakaszon volt, szóval a kocsimegfutamodás veszélye miatt terelővágánynak szánták. Ez után volt egy újabb csonka, ez volt eredetileg a Csonkás-völgybe vezető szárnyvonal, aztán jött maga a vörös híd, majd egy újabb csonka az ottani fejtésbe. 

 

Igaz, itt is írtak már mindent: Bikol, Bikolpuszta, Marótpuszta, Pusztamarót, Maróth, Gerecse Gerecs, Vadács, Vadacs stb. 

 

Mondjuk Vöröshídon - Vöröshidán viszonylag könnyű félreolvasni, elírni. ;)

Előzmény: csillecsapágy (66914)
csillecsapágy Creative Commons License 2024.05.05 -1 1 66914

A "vöröshidai" kőbányához csak egy rövidke, pár tíz méteres iparvágány ágazott ki, jól tudom?

 

Az archívumokban keresgélők munkáját nem könnyíti meg, amikor a Vörös-hídból Vöröshida lesz, Tornyópusztából Tornyapuszta (vagy fordítva), Vitányvárból Vidámvár, Vöröskopolyából Vöröskoponya, Hangita-hegyből Hangitó-hegy, és még lehetne sorolni.

Előzmény: Mumcsel (66913)
Mumcsel Creative Commons License 2024.05.05 -1 0 66913

f_k Creative Commons License 2024.05.02 0 2 66912

5 évvel "előre látott". Amolyan Freundi "elírás"

 

1955  akkor a Győri GVI lehetett....

Előzmény: Felek Ferenc (66911)
Felek Ferenc Creative Commons License 2024.05.02 -1 2 66911

Kicsit melléfogott az újságíró tolla, 1955-ben nem a MÁV, hanem a GVI vette át a kisvasutat.

Előzmény: f_k (66910)
f_k Creative Commons License 2024.05.02 0 3 66910

 

f_k Creative Commons License 2024.05.02 0 3 66909

smith Creative Commons License 2024.05.02 0 0 66908

Akár Fonyód felé is, lévén kész a csisztai bekötőút onnan.

Előzmény: nidsz (66907)
nidsz Creative Commons License 2024.05.02 0 0 66907

vajon milyen útvonalon közlekedtek le a pótlóbuszok?

Előzmény: zjakabfi (66906)
zjakabfi Creative Commons License 2024.04.30 -1 1 66906

Ez mi a fene lehet? Súlyos pályahiba? Filmforgatás?

 

 

Május elsején Balatonfenyves GV és Csisztafürdő között valamennyi vonat helyett pótlóbusz szállítja az utasokat. (30852, 30857, 30854, 30855, 30864, 30865, 30856, 30853, 30866, 30863).

 

 

Mumcsel Creative Commons License 2024.04.29 -1 2 66905

Nem tudom melyik képre gondoltál, de egyik sem a Gerecse. A 94. szerkezetszámú mozdonyok abban különböztek a 85. szerkezetszámúaktól, hogy szinte minden dimenzióban kisebbek voltak. 

 

A legjobban onnan felismerhető, hogy a 85.-nél a füstszekrény túllóg a főkereten, míg a 94.-nél egy vonalban érnek véget. 

 

Képek a Gerecséről:

 

Előzmény: Törölt nick (66903)
Törölt nick Creative Commons License 2024.04.29 -1 3 66904

...de ez a fórum mégsem az én "műfajom"... Távozom, maradok lelkes olvasónak.

Előzmény: Törölt nick (66903)
Törölt nick Creative Commons License 2024.04.29 -1 4 66903

Sajnos, azt hiszem, hogy a képfelirat téves, és a képen a MÁVAG 94 szerk. számú, "Gerecse" nevű mozdony látható... De lesz itt olyan, aki ennél pontosabb választ tud adni.

Előzmény: Mumcsel (66902)
Mumcsel Creative Commons License 2024.04.29 -1 1 66902

Megjegyezném, hogy Nagybörzsönyben és Süttőn volt két külön Villám, az süttőiről csatoltam képet (gyakorlatilag megegyezik a 85. szerkezetszámú gépekkel, csak a kéménye más), a későbbi Villám (4866 gysz. 106/4 jelleg) viszont Nagybörzsönyben és Süttőn is járt. 

Előzmény: Felek Ferenc (66896)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2024.04.29 -1 7 66901

"Viszont: a mozdony 1925-ös gyártású. Létezik, hogy négy évig eladatlanul raktáron állt (pl. az ekkor már Magyarországon is kibontakozó gazdasági világválság hatására)?"

 

Én el tudom képzelni, eleve elég rövid szállítási határidővel vállalták. Vagy másfél hónap csak a mai világban tűnik rövidnek? :)

Előzmény: Törölt nick (66897)
Törölt nick Creative Commons License 2024.04.29 -2 2 66900

Tisztelettel rákérdeznék egy másik érsekségi mozdonyra, aminek létezéséről dokumentumom van: O&K (Berlin-Drewitz) 1923/10726. 3/3, szertartányos, 50 HP mozdony. A hercegprímási uradalom a börzsönyi üzem részére az O&K -tól néhány hónapra bérbevette, de arról nincs adatom, hogy oda is került volna . 1924. januárjában víznyomáspróbát és kazánvizsgálatot kértek rá.

Előzmény: k.novotny (66898)
Törölt nick Creative Commons License 2024.04.29 -2 2 66899

Feri véletlenül elírta a számot.

Helyesen: O&K 1902/939.

 

Előzmény: Törölt nick (66897)
k.novotny Creative Commons License 2024.04.29 -4 0 66898

Az Ouk 393 gyári számu mozdony sosem volt Magyarországon. ezáltal süttön sem. Ráadásul a villámhoz annyi köze van, hogy at esetleges zivatarokkor a Villám bekecspott. Amugy pedig a z ide irt mozdony B-n2t volt mig a söttöi gép a C-n2t. volt. v

Előzmény: Törölt nick (66897)
Törölt nick Creative Commons License 2024.04.29 -2 2 66897

Az új Villámhoz:

-          1929. február 29.: Esztergomból megrendelik a Magyar kir. Állami Vas-, Acél –és Gépgyáraktól;

-          1929. március 2-án a gyártó visszaigazolja a megrendelést, és április 15-re ígéri a szállítást;

-          1929. április 17-én kifizetik a vételárát (15E P.)és kérik Szobra szállításá;

-          1929. május 1-én a mozdony feladásra kerül Szobra;

-           1929. május 8-án Esztergomból bejelentik a M. kir. Vasúti és Hajózási Főfelügyelőségnek a mozdony megérkezését és intézkedést kérnek a műtanrendőri próba megtartására.

Viszont: a mozdony 1925-ös gyártású. Létezik, hogy négy évig eladatlanul raktáron állt (pl. az ekkor már Magyarországon is kibontakozó gazdasági világválság hatására)?

Előzmény: Felek Ferenc (66896)
Felek Ferenc Creative Commons License 2024.04.28 -1 4 66896

VILLÁM - 1900. Orenstein & Koppel 393 gysz.

VILLÁM’ - 1925. MÁV Gépgyár 4866 gysz. 106/4 jelleg

MACKÓ - 1915. MÁV Gépgyár, 3800 gysz. 85/7 jelleg

MACKÓ' - 1926. MÁV Gépgyár 4934 gysz. 85/14 jelleg

Előzmény: Törölt nick (66895)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!