Muszáj lesz kotornom egyet, mert a gyorsszakaszoló rajzát is meg akarom mutat, sokan már nem is tudják, mi volt az. A 1017-be szerelték utoljára, aztán onnan is hamar kikerült, mert a magyar pályákon csak a baj volt vele...
Szia Krisztina, törőlap helyett használják és meg is értik a törőlemez kifejezést is - de nem az az eredeti elnevezése ennek az ütközőket védő alkatrésznek.
A legnagyobb ütközési erőt az szemlélteti jól hogy egy üres kocsi csattan a másik üres kocsira, vagy egy teli szerelvény egy másik teli szerelvényre.. ezt kisaccoltam.
De a munkaemésztő ütközőkről csak annyit tudok hogy mintha lengéscsillapító tulajdonságuk is lenne.
Ez miben számít egy nem munkaemésztős esethez képest?
A dinamikus erőtárolásról pedig még nem is hallottam. És az mit befolyásol ilyen esetben ..hm.. a rettenetes kárösszegen kívül?
Tízzel biztosan következmények nélküli a mutatvány.. de tizenöt már elég hogy a motor is elmozduljon a helyéről (ha jól emlékszem a Dácsiás élményemre)
DE ez mind merev mellgerendás járműalváz esetén érvényes.
..mert az ütközőt például védi a beszakadt ütköző esetén nagyon látványos Szili-kialakítás : ami azt jelenti hogy erős ráütközés alkalmával az alváz mellső tartólemezei beszakadnak és az ütközők belecsúszhatnak a kasztniba.
(a helyükre hegeszteni őket könnyebb, mint egy másik alvázat keríteni a talánesetlegvéletlenülmégiscsak meggörbült szerkezet helyett)
Az elfogadható ráütközési sebesség 10 km/h normál, 12 km/h emelt munkaemésztésű ütközőnél. De ez csak egy tényező a képletből. Lényeges még a legnagyobb ütközési erő, a dinamikus energiatároló képesség és a munkaemésztés.
Egyszer nekm is sikerült elfolyatnom a hűtővizet még a román motoros M43 -asból.. talán a tízötvennégyesből.
Azt hiszem álló kocsisorra csattantam rá.. mondjuk tizenöttel, tizennyolccal.. talán még a szerszámos faláda is fölburult. A főmotor vagy tíz centit mozdult arrébb, a csőkötések persze szíjjelcsúsztak.. elfolyt egyből az összes emulziós hűtőfolyadék.
A jegyzőkönyvbe csak annyi kerül, követési távolság...
Kétezres évek elején három autót sikerült egymásba küldeni, amikor először vezettem automata váltós kocsit. Mondjuk mögöttünk voltak, mi nem kaptunk semmit belőle, de napokig röhögtem.
Az egyik képen a Kabina radar polarizáció-fordítója látszik:
A másik kép egy szokásos "tyúklétra" tápvonal...
Ami a kis képen a háttérben látszik, az az ELM-2048 szerelvény egyik kocsija. A teljes radar 3, illetve tűzvezetőként 2 kocsiból áll. Már egy éve itt van belőle 2 darab, de csak most volt idő felavatni. Nem Veszprémben lesznek, hanem Kupon és Jután...