Akik szeretik a By,Bhv,Bo,Bx.....
Mielőtt feltennéd a személykocsikkal kapcsolatos kérdésed, kérjük, nézz szét az alábbi oldalakon, mert lehet, hogy megtalálod rá a választ!
Kocsik adataival foglalkozó oldalak:
http://vasutikocsi.atw.hu/
Személykocsi fővizsgák: (KISABLAK)
Cseh összefoglaló a MÁV-Start járműveiről:
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_dd.php
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_rd.php
Ezzel most megakadtam. Nem ismerem az vasvázasítás során végrehajtott változtatásokat és azok kihatását a pályaszámra. Én a favázas kocsikból indultam ki és feltételeztem, hogy a szakaszok száma (ablakok száma) a vasvázasítás során nem változott. Szóval passz.
Itt valami nem stimmel. Ha megnézed a Bz 52000 átszámozását, akkor közel 1000 db-nak kellett lennie a kályha nélküliből, de több meg nem lehetett. Ha hozzáadod a 100 Bzx-et, akkor már 1000-es felül lesz az ex Bz 52000-esek száma, az meg kizárt.
Úgy tudom ,hogy a csehországi kocsik átvételéről a tűzeset után a K.M. lemondott ,bár nem tudom ,hogy az érintett kocsikon végeztek -e ekkor valami állapotfelmérést (a tűz során a fém alkatrészek is károsodhattak tehát lehet ,hogy az alváz is felejtős nem csak a felépítmény...).
Nem ismerem a pontos műszaki adatait ,de feltételezem ,hogy a 8,5 méteres tengelytávú kocsik lettek így acélvázasítva.
Amúgy meg ,ha már itt tartunk: valaki esetleg tudna jellegrajzal szolgálni erről a típusról, és az 5 és 4 ablakos Bz (esetleg Az ?) kocsikról? Illetve az utóbbi két típus milyen pályaszámcsoportokba volt besorolva? Sajnos ezeket nem találtam sem a 1967-es, sem az 1975-ös jellegrajzalbumban.
Nekem is ködösek az emlékeim, Csörgőn 2006-ban jártam utoljára a hatósági vizsgán :)
Lehet, hogy fűtés bekapcsolása emelte 1200-ra a fordulatot. Meg emlékeim szerint a Csörgőn van fűtési feszültség korlátozás kapcsoló is, ami állóhelyzetben csökkenti a zajterhelést (nem minta Csörgőnél nem lenne mindegy … :) ).
Biztos ez az 1200f/p? Én valahogy 1500-ra emlékszem (a leírás sajnos nincs a kezem ügyében). Már csak azért is, mert 1200f/p az 20f/sec, amiből nem egészen triviális feladat 50 herzet előállítani. (5 pólusú generátor kell hozzá... :-)))
Kösz a válaszokat. A nem fűtési célú felhasználásnál nem elsősorban a mozdonyokra gondoltam. Hanem arra, hogy a kocsikban a fűtőtesteknek mindegy az, hogy egyen- vagy váltóáramot kapnak, de a többi felhasználónak talán nem. Persze ha csak inverterbe megy, másba nem, annak is mindegy. De mindenütt inverter van?
"Apropó, mi a helyzet akkor, a "fűtési áramot" nem csak fűtésre használják?"
Baromira nem érdekli a mozdonyt, mire használják az általa biztosított energiát, amíg nem lépi át az áramerősség a maximumot. IC kocsikban is pl a 230V-os csatlakozókat is inverteren keresztül a fűtési feszültségről táplálják, de az IC+ bisztro részében is a hűtők, kávéfőző, kontakt grill stb is így üzemel.
Mindkét mozdonyon van/volt magas fűtési fordulatszám, ilyenkor 1200 fordulat/perc értékre emelkedett a fordulat. Emlékeim szerint a motorfordulat függvényében a feszültség 1200-1500V között, a frekvencia 33-50 Hz között változott. A megemelt fordulatszám ezt küszöbölte ki. A remot Csörgőkben illetve például a Herculeseken is vontatási inverter van, ami fix feszültséget és frekvenciát ad, remot Csörgőkön választható, hogy 1000 vagy 1500V 50Hz, Herculeseken fix 1000V 50 vagy 60 Hz.
A Gyík leírása szerint a fűtés számára a motor fordulata függvényében változó frekvenciát adott - gondolom valamennyire változó feszültséget is. Volt benne egy beállítás a nemzetközi vonatok számára, ami a motor fordulatát folytonosan a maximumon tartotta és így állandó frenvenciát és feszültséget adott a vonatfűtésnek. Gondolom, ez valamennyire megmutatkozott az üzemanyag fogyasztásban is. A másik dízel, aminél a főmotor adja a fűtést a Csörgő, feltételezem, hogy ott nem volt ilyen fokozat.
Apropó, mi a helyzet akkor, a "fűtési áramot" nem csak fűtésre használják?
Az így kialakult fűtési feszültségekhez kellett utóbb alkalmazkodni a dízelvontatásnál.
Az így kialakult vontatási ármnemekhez/fűtési feszültségekhez kellett utóbb alkalmazkodni a biztosítóberendezések sínáramköreivel, és utóbbiak "tűrőképessége" korlátozta a dízelvontatás vonatfűtési lehetőségeit.