Keresés

Részletes keresés

Takyka! Creative Commons License 2024.05.06 0 0 71083

Kormányállás saga folytatás

 

Ott tartottam, hogy sikerült olyan fittingeket találni a szivattyúhoz, ami elfért a a kormánydobozban. Ráadásul kiókumuláltam, hogyan tudom rápréseltetni a gyári szorító végeket a csőre, hogy ne kelljen bilincsekkel bohóckodni.

 

félkészen

 

Befűzködtem a villanyt is, majd egy szép áprilisi napon felvonultam a tett színhelyén és nekiálltam a rendszer összeépítésének.

Apróságoktól eltekintve flottul ment minden, amikor is eljött a feltöltés ideje.

Hát... Mit mondjak? Volt ott olyan kutyavilág, hogy csak na! Folyt is, spriccelt is, dőlt is a hidralikás olaj amerre csak látott. 

Eleve, a mutatvány nem egy emberes. A készlethez adott betöltő adapter szivárgott. Arról sem nem tett említést a leírás, hogy amíg van a rendszerben levegő, addig ki tud alakulni olyan nyomás a rendszerben, ami később egy nem várt pillanatban hirtelen vissza nyomja az olajat a betöltő nyíláson keresztül...

Aztán amikor már kellő idegállapotba kerültem, a maradék olaj jól beledőlt a hajó aljába. :-)

Végül az összes elém gördülő sziklaakadályt ripityára zúzva összeállt a rendszer.

 

 

Ahogy az (el)várható, finoman jár a kormány, a motor felől nincs visszahatás.

Egy probléma azért akadt, felhajtva a motrot, a munkahenger belever a satu csavarjába.

 

Ezt végül egy tartókar toldóval, meg az irányítókar átvariálásával sikerült orvosolni. Szerencsére van annyi +furat az alkatrészeken, amik ezt lehetővé tették.

Így mostmár kényelmesen fel lehet teljesen hajtani a motort.

 

T.

 

Takyka! Creative Commons License 2024.05.05 0 0 71082

Van olyan is. :-)

 

T.

Előzmény: Béci 72 (71081)
Béci 72 Creative Commons License 2024.05.05 0 0 71081

Nálad már a csónak tolja a propellert🙂

Előzmény: Takyka! (71080)
Takyka! Creative Commons License 2024.05.05 0 0 71080

A slip nem ok, hanem következmény.

Ha nem kellene a propellernek erővel tolnia a csónakot, akkor nem lenne slip. Adott fordulaton minél nagyobb az erő szükséglet, annál nagyobb a slip. (Meg mellette még millió dologtól is függ)

 

T.

Előzmény: Szilrobi_index (71078)
Béci 72 Creative Commons License 2024.05.05 -1 0 71079

Én úgy gondolom,hogy ez a slip olyasmi,mintha egy kocsi sárban,vagy hóban menne...

Az elméleti,és a tényleges sebesség közti különbség százalékban.

Előbbihez kell a fordulat,áttétel,és a csiga egy fordulata által megtett út.

Nálam pl.5000-es fordulaton kb.46-tal halad a csónak.

Az áttétel kb.1:2,7,a propeller most 19"-ra van állítva.

Tehát 53-mal menne elméletileg a hajó,ha nem lenne csúszás.

Az elméleti,és a mért sebesség között van kb.15 %

Előzmény: Szilrobi_index (71078)
Szilrobi_index Creative Commons License 2024.05.04 0 0 71078

Sziasztok!

 

Előre is elnézést a szakszerűtlen szóhasználatért.

Szétnéztem az Interneten a hogyan mérjük a pitch-et témakörben. Találtam egy tűrhetőnek tűnő módszert (amiben azért van mellémérés esélye), amit bevetettem a két csigán. A 10-es motoron lévőt ellenőrzésnek szántam, hiszen azon jelölve van, hogy F8,5.

Az eredmény:

Mindkettő átmérője 22cm azaz 8,6 inch (a tengelyközéptől mért levélvég szorozva kettővel.)

A emelkedése 8,503 mindkét csigával, csak más számokkal a képletben.

A "csalás" az benne, hogy míg az egyik csigán az egy levél két széle közötti "magasságkülönbség" (a lapátok 2/3-nál kell mérni a módszer szerint) 32mm, addig a másiknál ez 36mm, viszont az egyik 60fok "széles", míg a másik csak 50fok.

Ezt szemre nem lehet megítélni. A mérés során is kis mellémérés nagy különbségeket okozhat, ezért többször is megismételtem a méréseket.

 

Összegezve, most úgy tűnik, hogy a két csiga a számokat tekintve azonos, csak másképp. Szemre kisebb a 10-es levele.

Olvasom a hozzászólásokat köztetek a szlipről és megemlítettétek, hogy az is lehet esetleg ok. Azt hogyan kell mérni?

 

Takyka! Creative Commons License 2024.05.03 0 0 71077

Ha addigra visszaesik a nagy slip, akkor kb. igen.

 

T.

Előzmény: Béci 72 (71074)
Takyka! Creative Commons License 2024.05.03 0 0 71076

De miért fura? 19% fordulatszám változás okozott 17,7% sebességváltozást. Ennek kb. Így kell lenni.

3750-nél a sebességet megeszi a nagy slip, amiatt lassabb ott.

 

T.

Előzmény: Béci 72 (71075)
Béci 72 Creative Commons License 2024.05.02 0 0 71075

Nekem akkor is fura,hogy 4200-nál,és 5000-nél közel azonos a slip,bár 800 + fordulattól csak 7 km/h-val lesz gyorsabb,míg 3750 és 4200 között 450 többlet fordulattól lesz 6 km/h-val.

Szerintem 5000-nél is kb.49-cel kellene mennie.

Előzmény: Béci 72 (71074)
Béci 72 Creative Commons License 2024.05.02 0 0 71074

Vagyis 4000-nél 37-tel kellene mennie?

Előzmény: Takyka! (71073)
Takyka! Creative Commons License 2024.05.02 0 0 71073

Rosszul írtam! A fordulatszámot oszd a sebességgel...

 

T.

Előzmény: Béci 72 (71072)
Béci 72 Creative Commons License 2024.05.02 0 0 71072

33:3750 az kisebb,mint 39:4200,nem?

Előzmény: Takyka! (71071)
Takyka! Creative Commons License 2024.05.02 0 0 71071

Legegyszerűbb, ha elosztod a sebességet a fordulatszámmal. Minél kisebb az eredmény, annál közelebb van a tényleges sebességed a csiga emelkedéséből adódó elméleti sebességhez.

 

De, hogy jobban látható legyen, bevertem a számaidat egy táblázatba.

 

Mint látható, a slip kisebb 4200-nál, mint 3750-nél.

 

T.

Előzmény: Béci 72 (71069)
Béci 72 Creative Commons License 2024.05.02 0 0 71070

A Propulse csigán is alig van észrevehető különbség a 15" és 21" között.

Pedig a vízen ég és föld a két véglet közti eltérés.

Előzmény: Takyka! (71062)
Béci 72 Creative Commons License 2024.05.02 0 0 71069

kb.28-cal ment 3500-on

     33-mal            3750-es fordulaton

      39-cel            4200-on

      46-tal             5000-nél

Számolás nélkül(nem is tudom,hogy kell)az látszik,hogy a legutóbbi teszt minimális fordulat növekedésnél 5 km/h sebességnövekedést jelentett.

Utána már nincs ekkora különbség.

Előzmény: Takyka! (71066)
Béci 72 Creative Commons License 2024.05.02 0 0 71068

3700 körül volt most inkább.Ez nem digitális,nehéz pontosan belőni.3500 és 4000 között volt kb.félúton a mutató.4200 az jónak tűnt,utána 800 -zal magasabb fordulat csak 7 km/h sebességnövekedést eredményezett.

Előzmény: Takyka! (71066)
Béci 72 Creative Commons License 2024.05.02 0 0 71067

Ezzel a csónakkal nagyon csendes idő kell,hogy lehessen tartani a tengeren a 4000-es fordulatot.

Előzmény: Takyka! (71066)
Takyka! Creative Commons License 2024.05.02 0 0 71066

Eddig sem akartad elhinni nekem, hogy jobb lehet a fogyasztásod, mint lassabb tempónál, aztán itt van, ráadásul szarabb körülmények között.

A mostani teszteden 3800-nál még mindig nagyobb volt a slip, mint előzőleg 4200-nál...

 

T.

Előzmény: Béci 72 (71064)
Béci 72 Creative Commons License 2024.05.02 0 0 71065

Minden lehetséges,kell bele egy passzoló agy🙂

Előzmény: BMW Power (71063)
Béci 72 Creative Commons License 2024.05.02 0 0 71064

Nagyon optimista vagy!🙂

Előzmény: Takyka! (71061)
BMW Power Creative Commons License 2024.05.02 0 0 71063

igen, mert kisebb levelű, nagyobb a slipje gondolom. Ez akkor derülne ki ha ugyanarra a motorra tenné, de mint tudjuk ez nem lehetséges.
 

Előzmény: Béci 72 (71060)
Takyka! Creative Commons License 2024.05.02 0 0 71062

Két egymáshoz közeli méretet nehéz szemre megkülönböztetni.

A fenti képen az egyik 15", a másik 11" emelkedésű, aztán alig van különbség.

 

T.

 

Előzmény: lapar (71057)
Takyka! Creative Commons License 2024.05.02 0 0 71061

Nem gondolnám, hogy számottevően kisebb fogyasztást el tudsz érni, de lehet, még 36-nál sem emelkedne a fogyasztásod km alapon. Márpedig, ha több 1000km-t akarsz megtenni, akkor lehet jól jön minden ingyen km/h...

 

Ha a 🌊 -ok engedik.

 

T.

Előzmény: Béci 72 (71054)
Béci 72 Creative Commons License 2024.05.02 0 0 71060

A 10-es motor ugyanazon a csónakon,és terhelés mellett kb.300 fordulattal tovább forgott,és 4-5 km/h -val lassabb volt.

Vagyis,nem lehet egyforma a két csiga.

Előzmény: BMW Power (71059)
BMW Power Creative Commons License 2024.05.02 0 0 71059

 3. verzió: ugyanaz :)

Előzmény: lapar (71057)
lapar Creative Commons License 2024.05.01 0 0 71058

"lehet, hogy beviszem egy boltba ahol a hozzáértők megmondják, hogy mekkora)"

 

Naiv optimista!

Szólj, ha megtalálod azt a boltost, aki megmondja!

(de azért ne higgy neki feltétel nélkül)

Előzmény: Szilrobi_index (71055)
lapar Creative Commons License 2024.05.01 0 0 71057

Nem értek egyet veled.

Az általad rajzolt távolság valóban nagyobb, de az abból adódik, hogy a csiga levél "eleje. és "vége nagyobb távolságra van. Ez abból adódik, hogy a levél felülete nagyobb (ahogy az lenni szok kisebb emelkedésű munkacsigáknál.)

Ha viszont megfigyeled, hogy a levél szöge mekkora a csiga tengelyhez képest, akkor látszik, hogy fordítva van, mint ahogy Te látod. Amelyik kisebb szöget zár be a tengellyel, az a nagyobb emelkedésű. Csak nem olyan széles a csigalevél, ezért kisebb a rajzolt egyeneseid közötti távolság.

Előzmény: 409 (71037)
Béci 72 Creative Commons License 2024.05.01 0 0 71056

Ha vissza lenne butítva 10-re,akkor nem menne 5 km/h-val gyorsabban,mint a másik 10-es.A csiga valószínű,kicsit nagy emelkedésű rá,bár az 5200 körüli max.fordulat nem annyira rossz,de ha beül még két fő,akkor nem lesz optimális 

Előzmény: Szilrobi_index (71055)
Szilrobi_index Creative Commons License 2024.05.01 0 0 71055

A hurkákat még otthon egy kompresszorral fújtam fel, le sem engedem őket, így tárolom.

Amikor kiérek a tetthelyre, akkor egy kézi SUP pumpával szoktam felfújni a két légpadlót és ráfújok egy kicsit a hurkákra is, így beállítva a gyári értékeket 0,25 bar illetve 0,8 bar. A pumpának van saját mérője, de van egy külön nyomásmérőm is. Érzésre is keménynek tűnik menet közben is a padló.

 

Nem lógatok semmit a vízbe, még egy kötelet se.

Nekem egy kicsit korábbi kiadású Honwave-em van, lehet közte különbség.

Önmagában nem vagyok elégedetlen, csak a múltkori 14-15km/h volt megdöbbentően lassú, főként úgy, hogy annál a 10LE-s is többet tudott. A mostani sebesség és siklási hajlam ha megmaradna a célzott terhelés mellett, akkor végülis nekünk megfelel.

Ettől még azért nagyobb különbséget vártam az új motortól.

 

Összegezve az eddigieket:

- vagy a csónak kialakítása rossz (ezt azért nem gondolom, mert az ajánlott a max 15LE és 735kg a max terhelés.)

- vagy a csiga rossz méretű (lehet, hogy beviszem egy boltba ahol a hozzáértők megmondják, hogy mekkora)

- a motorban rossz valami (koszos, gyertya, kompresszió,...)

- a motor visszabutított 10-re (vagy mindig is az volt)

 

Egyelőre nem nagyon fogok vízre jutni, így a további tesztekre várni kell. :(

 

Kellene tesztelni fogyasztást nyélgázon, üres csónakkal, tervezett terheléssel.

 

Előzmény: spapda (71049)
Béci 72 Creative Commons License 2024.05.01 0 0 71054

Szerintem ennél kevesebb csak egy másik csónakon lenne a fogyasztás.

5000-es fordulaton 46 km/h volt az átlag,és 29l/100km a fogyasztás.

Előzmény: Takyka! (71051)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!