kelebiai vonathelyettesitő vonalak ugye tervezetten ki fognak esni a rendszerből,
Korábban is volt Délegyháza-Budapest viszonylat már kb 1973 óta, és hasonló vonalak. A "vonatpótló" jelenleg megáll Autógyári elágazás, Taksony, Forrás üdülő, Dunavarsány bej u. megállókban, de a 660 as vonalon is Naprózsa lakópark, 30 km kő stb. megállók is kérdés hogyan lesznek kiszolgálva, de Bankháza isk. vagy épp Kiskunlacháza Faragó tanya esetében is a 653 Bp-Kunszentmiklós -( Kiskunhalas) beszántása is érdeksérelem, mert utóbbi kb 300 fős településrész mindig van utas oda....
Említhetjük Csengőd - Kullért is a 5352 es vonalon,
Tabdi vasúti kiszolgálása megszűnik így oda is kell buszt járatni...
A többibe nem megyek bele, az összes "vonatpótló" egyben pótol helyközit, mert volt egy kisebb megszüntetési hullám a Kiskunhalas-Kelebia, a Kiskunhalas- Kiskőrös- Csengőd-Szabadszállás vonalon...
Ez a valóságban úgy szokott történni, hogy még véletlenül sem a sűrűn járó Pest megyei viszonylatokból lopnak ki egy-egy járatot, ahol mondjuk 10 perc helyett 15 múlva jönne a következő busz (tudom, hogy ez is érdeksérelmet és adott esetben tömeget okoz), hanem a mondjuk napi 4 járattal rendelkező vidéki kistérségeket pusztítják tovább, és kiszedik mondjuk a közeli nagyvárosból 22:50-kor induló járatot, amiből a délutános műszakból haza lehet jutni. Így kénytelen az ember autót fenntartani rengeteg pénzért.
Az is elképzelhető, hogy további tevékenységeket fognak kiszervezni a MÁV-SZK-ba vagy egy másik külsős cégbe, így például a járműjavítás, infrastruktúra üzemeltetés (karbantartók), takaríás (van olyan autóbusz-állomás ahol a peronokat a B+N Referencia, a szolgálati helyiségeket pedig a Volán takarítja), Biztonsági Igazgatóság, Kommunikációs Igazgatóság.
Ha ezeket a területeket is kiszervezik úgy máris csökken a Volánbuszos dolgozók a létszáma.
Tavaly többek között az alkatrészellátás, informatika, HR, formaruhaellátás és a számvitel került át a MÁV-SZK-hoz.
Volánbusz szellemi dolgozók létszámára az általam ismert legfrissebb adat a 2022-es éves beszámoló: 3206 fő - ez ma is hasonló, vagy minimáisan kevesebb lehet, tekintve, hogy a teljes létszám akkor 17755 fő volt, e hónap elején pedig 17166 fő.
3100-3200 emberből nyilván matematilag sem lehet 3700 főt elbocsátani. Gyakorlatilag meg nagyságrenddel kevesebbet.
A vonat nem busz, szervezeti párhuzamosságban legfeljebb minimális tartalék lehet a rendszerben (pl. ha egy kis-közepes buszállomás a vasútállomás mellett van, akkor a Startos pénztáros betanítás után árulhatja a buszjegyeket-bérleteket). De beosztást tervezni, bérszámfejteni, ki-belépéseket adminisztrálni semmivel sem kell kevesebbet, ahogy könyvelési tételből vagy jogi esetből sem lesz ettől érdemben kevesebb.
Felsővezetőkből persze elméletben akár feleannyi is elég, de ilyenkor be szokott jönni alájuk +1 szervezeti szint, vagyis az igazgatóknak esélyesen lesz egy-egy vasutas és buszos helyettese. Ez esetben meg kérdés, szükség van-e a közös főnökükre?
10 millió km durván hangzik a címben, de továbbolvasva kiderül, hogy ez valójában csak 2,67% csökkenés.
A kelebiai vonathelyettesitő vonalak ugye tervezetten ki fognak esni a rendszerből, a maradékot meg ki lehet hozni érdemi utassérelem nélkül (minimális kihasználtságú délelőtti, késői esti, vasárnapi járatok kihúzásával).
Sofőrt talán el sem kellene bocsátani, csak nem pótolni a kilépőket.
A VEKE által delirált 3700 fős leépítés után aligha lehetne 365 millió km-t teljesíteni...
Az állami költségvetés egyébként valóban rossz állapotban van, a választások után várhatóak kiadáscsökkentések, adóemelések (sőt az lenne meglepő, ha nem lennének). Pl. buszbeszerzési tendert idén már nem nagyon várnék.
De volt már sokkal nagyobb gáz is (1995, 2006, 2008, 2011, 2022), és durva járatvágások ezekben az években sem voltak.
Publikus céginfó szerint akutális (2024.05.06.) létszám = 17166 fő
3700 fős leépítés még akkor is 20% körüli járatcsökkentést jelentene, ha a központi vízfejben nagyobbat vágna a fűnyíró... vagyis szinte biztosan kacsa
A Pest megyei Volán topicba írtam először véletlenül, pedig ide akartam:
Mi igaz VEKE Lali Közlekedési Múzeumról szóló posztjában arról, hogy a választások után 3700 dolgozót tervez kirúgni a Volán? Egyelőre úgy látom, hogy ez valami olyan infó, amit csak ő tud.
Az internetes források szerint a piacnyitásra beharangozott legújabb dátum 2025.jan.01. Hogyan látjátok, várható, hogy ez megint kitolódik? Ha nem, akkor mekkora az esély arra, hogy a "Volán" (vagy hívjuk bárhogy majd az akkori nevén) nyeri a pályáztatást és szolgáltat tovább az országban? Vagy Ti hogyan képzelitek el ezt a működési modellt jövőre?
A menetrendek.hu sok átszállási lehetőséget nem ismer.
Nagyon sokszor van úgy, hogy A-ból B-be keresek járatot, és megnézem szakaszonként is, hogy ha van olyan település, ami lehetséges átszállási pont az elképzeléseim szerint, akkor nézek úgy is. Így találtam meg egy olyan átszállási lehetőséget nemrég, amivel 1,5 órával (!) hamarabb odaértem egy szombat reggel, mint amit automatikusan adott a rendszer. A korai érkezésen nagy hangsúly volt akkor, az alapértelmezett lehetőség késői volt.
Pont ugyanezeket tesztelgettem én is a MÁV alkalmazásban.
Bár jegyet még valóban nem lehet vásárolni, de a MÁV alkalmazás kiadott olyan buszok közötti csatlakozási lehetőséget is ugyanarra az útvonalra, amire a menetrendek.hu-n kereseve nem jelent meg. Ez mindenképp érdekes...
Gondolom, ha a "rendszerben" az autóbusz megállók szerepelnek már, akkor már csak egy (valószínűleg nem kis) lépés, hogy az egész úgy ahogy van, bekerüljön a MÁV JÉ rendszerébe, és onnantól már semmi akadálya sem lenne a buszjegy vásárlásnak, vagy akár kombinált busz-vonat jegy vásárlásnak.
(Bár, ha meg MÁV automatából működik a történet, akkor az alkalmazásból miért is nem.......?)
Sajnos ez is lehetséges, az új jegy/bérlettípusok bevezetésével ezek is kikerültek a külsős alkalmazásokból, jelenleg csupán a MÁV appból lehet megvenni őket, holott személy szerint én jobban szerettem a VoxPay-t. Én azért titkon reménykedem, hogy később ezek is bekerülnek az alternatív alkalmazásokba, ahogy talán az átszállásos menetjegy is, ellenkező esetben lassan értelmét veszti tömegközlekedésre használni (max. a helyi tömegközlekedés marad meg bennük).
Én úgy sejtem, hogy ez majd a MÁV APP keretén belül fog megvalósulni, nem a mostani QR kód beolvasós jegyekkel.
Lehet, hogy nem is túl sokára :)
Közlekedési eszköznek a buszt bejelölve, a vonatot kiszedve, a településnév után a buszmegállót is kiválasztva most is kiadja utazási ajánlatként annak az utazásnak a menetrendjét, amiről a jegyet beszkenneltem (Békéscsaba, Körte sor - Békéscsaba, aut.áll. átszállás - Békéscsaba, Csaba Metál Zrt.) és sok más buszos, akár 2 átszállásos utazást is, vagyis a menetrendi adatbázis már benne van csak a kosár ikon át van húzva, 0 Ft-os jegyárat ír, tehát jegy az APP-ban még nem vehető rá.
Csak a busz ikont bejelölve amúgy van, amikor busz-vonat kombinált utazások menetrendjét is kiadja - pl. Geszt-Zalaszentgrót, van, amikor tényleg csak a buszos átszállásokat pl. Szikáncs-Kékestető.
Persze, ezekkel tisztában vagyok, hosszabb távolságon meg is éri, csupán azért kérdeztem rá, mert az általad idézett közlemény nem tér ki rá. A vonaton ugyebár bár régóta létező dolog, és ahogy látom a volán is efelé megy. A jelek szerint akkor még várni kell rá.
Azokra határozottan nem vonatkozik az átszállási lehetőség a helyközi közlekedésben. Az alkalmazásban vett jegyek helyközi továbbra is egy utazásra szólnak (nem lehet több buszon beolvasni őket).
Volánbuszos helyi közlekedésben vannak napijegyek, azokat az érvénytartamon belül többször is be lehet olvasni (pl. Dunaújváros napijegy), illetve helyi közlekedésben léteznek időalapú jegyek is (pl. Szeged, Székesfehérvár), azok is többször beolvashatók.
Érdekesség, hogy Békéscsaba helyi közlekedésében a papírjegy időalapú (60 percig érvényes), a mobiljegy viszont csak egyszeri utazásra jó, miközben ugyanez a technológia Szeged esetében ismeri és tudja kezelni a 60 perces jegyet.
Ez az átszállási lehetőség vonatkozik vajon az alkalmazásból vett jegyre is? Én mindig a VoxPay-ből veszek jegyet, de erről sehol se látok tájékoztatást, hogy az ott megvett jegyet átszállás esetén tudom-e használni két vagy több buszon. A Menetrendek.hu továbbra is külön számolja, de ott eleve nem lehet jegyet venni.
Nem tapasztaltam megnövekedett kajla bérletes utazást.Diákcsoporttal sem találkoztam.Viszont a MÁK-os kártyával és a nyugdíjas vagyok köszönéssel megnövekedett a fiatal utazok száma bizonyos ....csoportok körében.Ingyen van.Élnek is az utazás lehetőségével.Egyre többen,távolabbi megyeszékhelyre is,vagy csak a szomszéd településre.
A jegyautomatán könnyű volt megtalálni, mondjuk célzottan kerestem a buszjegy vásárlást.
A településnév elkezdésével felajánlotta a várost és azután megjelent a városon belüli sok megálló, amik között a jobb oldali le-fel nyíllal lehetett még keresni, aztán rábökni a kiválasztott megállóra.
Nem kis munka lehetett ezt a vasútinál jóval nagyobb adatbázist beintegrálni.
(Az integráltság még a vasút-busz kombinált jegyig nem jutott el, kipróbáltam, menetrendi ajánlatot adott kombinált utazásra, de jegyet nem.)
Élesben, a buszon történő felhasználást nem próbáltam ki.
Nem közismert, bár plakátok is voltak róla, hogy eddig is lehetett a MÁV-START pénztáraknál helyközi buszjegyet venni, de az nem viszonylati, hanem km övezetes volt.
Azt a lehetőséget pont egy osztálykiránduló csoport tanárnőjének ajánlottam, mert így kérhetett számlát és megvehette előre a Szentendre-Visegrád buszjegyeket. Nem foglalt külön buszt :)