Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

bnorci71 Creative Commons License 2024.05.10 0 0 219869

azért ott egy egész más terhelés van mint egy normál vezérműnél a Pd elem miatt.

Előzmény: Tectane (219868)
Tectane Creative Commons License 2024.05.10 0 0 219868

PD TDI motornál a vezérműtengelynél is siklócsapágy van. El is tud kopni .

Előzmény: bnorci71 (219863)
kraptrovics Creative Commons License 2024.05.10 0 0 219867

Régen a veztengely is korrektül csapágyazva volt, csak rájöttek felesleges, töredék annyi nyomatékot nem kap, mint a főtengely nyugvócsapágyak.

 

A főtengelyen ha belegondolsz a hajtónyomaték folyamatosan támaszt a csapágyakon, hiszen ha valamit nem támasztok meg körkörösen, és erőt közlök vele, akkor nem forog, hanem odébbmegy.

Egyébként a veztengely csapágyazása is siklócsapágy, hogy nincsen külön betét, hanem magának az anyagnak a siklási tulajdonságai megfelelőek ehhez, az csak az egyszer használatos, "úgysem javítja senki" téma jegyében van így, ami ha belegondolok igaz is, nem jellemzően szoktak olyan állapotú motort felújítani, ahol már a fej és a tengely ennyire KO, addigra már minden odavan, egyszerűen az egész nem éri meg.

 

Előzmény: bnorci71 (219863)
cobra46 Creative Commons License 2024.05.10 0 0 219866

Csak ugy beugrott és mielött teljesen elfelejtem..annó sokat kutakodtam .., hátha tudja valaki használni a kipróbált infót:

 

A2 Webastó Zusattzheizer bekapcsolása Vcds- l

 

Alapbeállitások 22 a bekapcsolás

 

Alapbeállitások 32 ( vagy 33?) A kikapcsolás

.

Motornak közben járni kell!

Kúlsö hőmérő klimahütő elött egészen alul-- kb 5Khohmos potival kb  minusz 5C szimulálható

Előzmény: balabmw (219700)
mica-r Creative Commons License 2024.05.10 0 0 219865

Akkor még nem tudták szerintem, hogy el van méretezve a hatókar csapágya. Megelőzhető a probléma 150-200 000 km körüli hajtókar csapágy cserével.

Előzmény: sr1 (219860)
Capt.IQ229 Creative Commons License 2024.05.10 -1 0 219864

Jajjj.

Az említettek közül milyik kialakítasú van camaroék n47-esében?

Ugye nem a kenés nélküli. Kezdek izgulni, hogy hülyeséget gondoltam. 🤣

Előzmény: Paco155 (219856)
bnorci71 Creative Commons License 2024.05.10 0 0 219863

illetve van még egy kérdés ami felmerült bennem az egész téma kapcsán.

 

Elhangzott, hogy vezérműtengelynél/himbánál nagyobb mechanikai igénybevétel van mint a hajtókar csapágynál.

Miért csak a főtengelyen van siklócsapágyazás alkalmazva? A vezérműtengely simán fut az alu hengerfej furatba csapágyazás nélkül.

Előzmény: bnorci71 (219862)
bnorci71 Creative Commons License 2024.05.10 0 0 219862

tudom, hogy nem zárt az olajkör

tudom, hogy még sok más kritériumnak kel megfelelni az olajnak

DE az adott dolog is egy feltétel és gondolom ezt magába vizsgálják majd vegyészkednek.

 

Tehát ezért emeltem ki az adott feladatot.

 

A példa nem életszerű volt, de a nyomás vs áramlás kérdéskörre voltunk kíváncsiak

Ami mint írtam önmagában vizsgálva felesleges értelmetlen és értelmezhetetlen.

 

A feltett kérdésekre várom a választ.

 

 

 

De az egész beszélgetés részemről lett rosszul elindítva és talán ezért is járunk mindenfelé ami nem gond hisz ma is tanulhatok valamit :)

 

 

 

Tehát ha a motorolaj csak a HTHS értékben tér el -ami valószínű más ACEA besorolást is fog jelenteni*- hol fog problémát okozni?

Igen tudom nem csak ez az egy paraméter van az olajminőségnél, de legyen minden más most azonos, ne foglalkozzunk vele.

 

*és innentől nem belevaló olaj,

Előzmény: Capt.IQ229 (219840)
kisfo Creative Commons License 2024.05.10 -1 0 219861

biztosan nem tudom, tudni szerintem átlagos igenybevetelre stb. ma is tudna D, J, ..."akárhol"

 

de amire gondolok, ahogy én látom, ami "vesszöparipám": megváltoztak az idök, a mentalitas, a prioritások  (Japanban is, de mashonnan indultak es relativ elszigeteltség még segíti); prioritás: az embereké is és a fejlesztésben is, iparban is

 

mentalitas: szerintem X eve többen voltak büszkek a jo munkajukra, többen igyekeztek jo munkat vegezni, ma a szorakozas, a "lifestyle", "mert en megtehetem", a "könnyebb élet" a menö

 

prioritasok: költség es minöség és lehessek rá büszke kérdése;

nem nulla figyelem volt a költsegre X1, X2 éve, de kevesebb, mint ma; ma lehet az a no.1 szempont; 

minöség: korábban inkább akartak "top" minöséget csinálni, ritkán (de ma még ritkábban) volt a "na mutassuk meg, hogy a mienk jobb" volt a tömegiparban is

ma: hülye, nem alapvetö, felesleges feature-ök sokasaga, mert arra jön be a vevö -> akkor arra figyel a fejlesztes, a gyartas, arra megy több ember, effort ("látványpékség" felé ment minden, a nök, a férfiak, az autók, ...)

 

 

pl. "egy tipikus X-generációs erre készít egy prezentációt, kiáll és előadja. Egy Y generációs jó eséllyel felírja fekete-fehéren, hogy ezek a fő pontjai voltak, az egyik Z generációs kolléga – és ez egy megtörtént eset - ugyanezt 3-4 emojival elintézte"

 

ebböl: https://www.portfolio.hu/uzlet/20240508/peldatlan-ami-a-magyar-munkahelyeken-zajlik-ket-kokemeny-generacios-kihivassal-nezunk-szembe-684557 

Előzmény: cam aro (219835)
sr1 Creative Commons License 2024.05.10 0 0 219860

Két pd TDI motor cseréltem.

Az egyik BXE, megfogta a siklócsapágy a főtengely. 130e km-ben. 4 évesen.  Kapott egy bontott motort, de nem BXE-et.

Eltőrt a hajtókar és kitörte a blok oldalát. A motort hazavittem és szédbontottam. Az olajteknőben semmiféle lerakodás nem volt, szemre az olajszívattyű is rendbe volt. Vezműtengelyen semmiféle kopás.

   

A másik BMM- az besült (de  szerintem a motor már régóta melegedett- ez a motor híres az olajzási problémáiról egy, nagyon sok VW Turanba ezt szerelték). Ez egy felfúrt 1.9-es 8 szelepes motor, egy nagyobb túrbóval, de asszem nem cserélték ki az olajszivattyűját és szerintem nem tudott elég olajat szállítani. Igaz, hogy vagy 340e km futása volt az autónak és részecsekeszűrős volt, de 15e km cseréltem benne az olajt és a szűrőt is. Többszőr mértek olajnyomást és mindig rendbe volt. 

Vettem egy bontott motort. A besült motorba és a bontott sem az alvázszám szerinti olajszivattyű volt szerelve.

A szakszervízbe egy csomót agyaltak, hogy milyen olajszivattyűt tegyenek a bontott motorba. 

Mivel már 6 éve hozzájuk jártam szervizelni, úgy egyeztem meg velük, hogy hozok egy jó bontott motort és fix összegét megoldják a cserét, alkatrészekkel együtt.   

Sikerült nekik. Az autót eladtam a szomszédomnak 6 éve és csak a turbót cserélte ki rajta, szinte minden nap használja és néha lakokocsit is vontat vele. 

 

Most várom, hogy a V6 TDI is besüljön. 300e km a futása.

 

Előzmény: 409 (219841)
Quattroman Creative Commons License 2024.05.10 0 0 219859
Előzmény: kozso1 (219857)
majkel Creative Commons License 2024.05.10 0 0 219858

cam,

 

ezt a műhelyben is cable tie  -nak hívják, vagy csak a google: :)

kozso1 Creative Commons License 2024.05.10 0 0 219857

Sziasztok. Tudom félig, meddig off. Olyan ügyben szeretnék tájékozódni, hogy mennyi esélyem van  vas, esetleg valamelyik szomszédos megyében fogaskerék legyártásával foglalkozó helyet, embert, céget találni? Traktor differenciálmű rózsakereket szeretnék készíttetni. Köszönöm.

Paco155 Creative Commons License 2024.05.10 0 2 219856

Paco nem fog kiakadni, már két napja, elengedte. Siklócsapágy is sok féle van. Létezik kenés nélküli, szórt kenéses, önkenő, olajfilmes, stb.  Ha te nem tudsz különbséget tenni közöttük, és pariba veszel egy kenés nélküli csapágyat egy olajfilmessel az olajkenés szempontjából akkor nem folytattam tovább mert nincs  értelme. 

Előzmény: Capt.IQ229 (219853)
Sanyi V Creative Commons License 2024.05.10 0 0 219855

Előzmény: Quattroman (219849)
Sanyi V Creative Commons License 2024.05.10 0 0 219854

Jól van felrakva a két lánckerék ahogy leírásban is van. Két egyforma van (cikkszám is egyforma, ugyanarra az oldalra oda került vissza ahonnan levettem) csak fordítva állnak egymáshoz képest.

Előzmény: Quattroman (219849)
Capt.IQ229 Creative Commons License 2024.05.10 0 0 219853

Nekem ezt nem kell magyarázni. Pont ezért, pont csak neked írtam csak a 2T motorok sikló csapszagét. Ott sincs olajnyomás (olajpumpa általi) sem olajmennyiség dögivel.

Mégis működik.

De ez megint olyan dolog amire Paco ki fog akadni, hogy nem tartozik ide, mond meg hol kap nagyobb terhelést, mint a csapágynál. Pf....

És fenntartom, hogy felesleges is elmagyarázni, mert megfelelő alapok (itt már hidrodinamikai) nélkül nem fogja megérteni.

Úgy ahogy lafanc tengerjárós hajója is a LEGJOBB példák egyike volt. Hiszen tudjuk egy vizes vágó átvág több centi acélt is míg ugyanazon a folyadékon évtizedekig dörzsölődik egy hajó hasa. Hogylehetezemberek?

 

Mondjuk 409 1000bárja szerintem kicsit túlzás, de majd kisfo megmondja mi a lépték.

Előzmény: cam aro (219845)
lafanc Creative Commons License 2024.05.10 0 0 219852

Éppen idén 40 éve a seregben hordtuk az m zárolt zileket bontásra Budafok-Hárosra. Közben  leesett egy kompresszor. Gondoltam, jó lesz ez nekem otthonra. Mondták , kár vele kínlódni, mert olajnyomás kell neki. Mondom, nem baj, majd megoldom. Átfúrtam a hajtókarok alját, srégen, forgásiránnyal szemben. Tettem bele annyi olajat, hogy a hajtókarok forgás közben belecsapjanak. Az olajnyomás cső csonkjára gumicső, annak végére a kompresszor fölé fékolaj tartály. (Tudom nem az)

Aztán üzemelt 30 évet. Valamiről ez ugrott be, miközben olvastalak. :)

 

Rágódik a fene. Írtam egy példát az áramoltatás nélküli kenésre, ami működik állítva, fekve, axiális és radiális terhelésre egyaránt.

Előzmény: 409 (219841)
Quattroman Creative Commons License 2024.05.09 0 0 219851

hát ez az

Előzmény: cam aro (219850)
cam aro Creative Commons License 2024.05.09 0 0 219850

a 2. pontban levan irva. 

mar csak nem rontotta el. :) 

 

kerekek egyformak, de bank 1-3 (hengersor) 

a kivagas a tengely iranyaban all,

az bank 4-6 pedig elore. 

 

vagyis a ket tengelyre azonos kereket, de forditva kell fel rakni. 

 

 

Előzmény: Quattroman (219849)
Quattroman Creative Commons License 2024.05.09 0 0 219849

egy nagyon halk kérdés,

nem fordítható a lánckerék véletlenül a rossz oldalára?

Előzmény: Sanyi V (219843)
cam aro Creative Commons License 2024.05.09 0 0 219848

nem ismerem a tipust, ketto megjegyzesem lenne..

 

megkellene keresni hogy miert nem fer bele a gyari turesbe. 

ha ennek oka megvan, el lehet donteni hogy le lehet szarni a gyari ( allapotra vonatkozo ) turest, vagy javitast igenyel. 

 

rovid. 

a lanc egyenes futasa fontosabb mint a gyari tures. 

de amig nem tudod miert nem fer be a turesbe.. addig ?

 

Előzmény: Sanyi V (219843)
cam aro Creative Commons License 2024.05.09 0 1 219847

ugyanide meg egy megjegyzes. 

az olajnyomas meres semmi mas, mint az olajkor vesztesegnek merese. 

ha sok a veszteseg, (kopas ) akkor csokkeni fog a nyomas, mert a szallitasi mennyiseg vegere ert a pumpa. 

 

ebbol lett a vita.

============== 

 

Előzmény: cam aro (219845)
cam aro Creative Commons License 2024.05.09 0 0 219846

a dcikben azert mentek szet a csapagyak mert a nyomas alul, az olaj mennyiseg alul,.. az olajcsere intervallum meg tul lett meretezve. 

 

roviden. 

a keves, es tulhordott olaj miatt. 

Előzmény: bnorci71 (219839)
cam aro Creative Commons License 2024.05.09 0 1 219845

siklo csapagy. 

 

alapesetben barmekkora nyomasal taplalod is.. lefog ullni a terhelt oldalra. 

(bnorci felvetese * ) 

ahoz hogy kialakuljon a hidraulikus siklas, kell meg egy aprosag. 

nevezetesen sebesseg kulonbseg a csap, es a csapagy kozt. 

az olaj tapad csaphoz, csapagyhoz is. 

viszont a ketto kozti - ellentetes iranyu - sebesseg bepreseli az olajat a csap, es a csapagy koze. 

korben, mindenhol. ...mint egy orveny kamra..vagy golyos csapagy..

 

erto olvaso felfedezheti ebben azt, hogy tulkepp se nyomasra, se szallitott mennyisegre nincs szuksege a mukodeshez.  de latom, 409 kollega mar leirta. 

 

a sebesseg kulonbsegbol kialakulo olaj 'orveny ' onmagat erositve  noveli a nyomast. 

( a nagysagrendjerol meg csak elmeletem se volt, de 409 megint brilliroz. :) 

ez miatt a nyomas miatt nem tudod elnyomni a kozpontbol a forgo tengelyt. 

es meg egy ok miatt. 

nincs ra ideje.. :) 

 

 

 

Előzmény: Capt.IQ229 (219838)
cam aro Creative Commons License 2024.05.09 0 1 219844

a nyomas arra megy amerre akar. 

hiaba tartod nyomas alatt, HA a fenek letud urulni, akkor fenekre fog futni. 

Előzmény: lafanc (219837)
Sanyi V Creative Commons License 2024.05.09 0 0 219843

Üdv. mindenkinek!

1986 Porsche 911 3.2-es szívó motor, 930/21 motorkód.

 

Következő a helyzet. Vezérműtengely lánckerekét ki kell hézagolni hogy egyvonalba legyen a segédtengelyen lévő lánckerékkel (ezeken onnan hajtja nem a főtengelyről). Kihézagoltam a gyári leírás szerint de a szélén fut a lánc annyira hogy a fog szélé fel akarja kapni a láncot. Gondoltam rá hogy úgy hézagolom ki hogy középen fusson a lánc de akkor eléggé kiesnék a megadott tűrésből. Mennyire érdemes ragaszkodni a gyári értékekhez vagy inkább szemre fusson jól a lánc? Látott már valaki ilyet? 

Capt.IQ229 Creative Commons License 2024.05.09 -2 0 219842

Köszönjük szépen, hogy leírtad. Én nem akartam csak a 2T hajtókarcsapszeggel utaltam rá.

Lapozhatunk.

Előzmény: 409 (219841)
409 Creative Commons License 2024.05.09 0 3 219841

"nem az olaj áramlásától, hanem a nyomásától valósul meg a folyadéksúrlódás"

 

Így van, csak itt szó sincs az oljpumpa nyomásáról. Annak a csapágyban kialakuló olajfilmhez annyi köze, hogy legyen elég olaj a csapágyban. A többit maga sikjócsapágy működési elve intézi. (szűkülő rés) Csapágyban kialakuló nyomáshoz képest (1000baros nagyságrend!)

a pumpa nyomása semmi. Valójában, ha a csapágy teljesen olajba merül és az be is tud jutni, akkor nincs szükség nyomásra sem.

 

Ergo, ezért nem fog a hirtelen megnövekvő terheléskor sem az olaj a másik oldalra vándorolni.

 

A többi meg amin rágódtok, a szokásos fingreszelés.

Előzmény: lafanc (219836)
Capt.IQ229 Creative Commons License 2024.05.09 -2 2 219840

Nem zárt az olajkör.

Kijön az olaj. Föőleg a hajtókatnál.

A csapágynál nem kell a max nyomás, nem releváns.

A dci sem ettől lesz csapágyas.

Nem lehet elmagyarázni alapismeretek hiányában.

Meg paco sem érti, pedig látott már motort szétszedve. Ha jól gondolom.

Azt sem értik sokan, hogy a csapágynál és a motorban egyéb helyeken más-más követelménynek kell megfelelnie az olajnak.

Ez egy külön szakma, évekig tanulják emberek úgy, hogy van már alapképzettségük.

El kell engedni.

Előzmény: bnorci71 (219839)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!