Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

409 Creative Commons License 10 perce 0 0 219841

"nem az olaj áramlásától, hanem a nyomásától valósul meg a folyadéksúrlódás"

 

Így van, csak itt szó sincs az oljpumpa nyomásáról. Annak a csapágyban kialakuló olajfilmhez annyi köze, hogy legyen elég olaj a csapágyban. A többit maga sikjócsapágy működési elve intézi. (szűkülő rés) Csapágyban kialakuló nyomáshoz képest (1000baros nagyságrend!)

a pumpa nyomása semmi. Valójában, ha a csapágy teljesen olajba merül és az be is tud jutni, akkor nincs szükség nyomásra sem.

 

Ergo, ezért nem fog a hirtelen megnövekvő terheléskor sem az olaj a másik oldalra vándorolni.

 

A többi meg amin rágódtok, a szokásos fingreszelés.

Előzmény: lafanc (219836)
Capt.IQ229 Creative Commons License 4 órája -1 2 219840

Nem zárt az olajkör.

Kijön az olaj. Föőleg a hajtókatnál.

A csapágynál nem kell a max nyomás, nem releváns.

A dci sem ettől lesz csapágyas.

Nem lehet elmagyarázni alapismeretek hiányában.

Meg paco sem érti, pedig látott már motort szétszedve. Ha jól gondolom.

Azt sem értik sokan, hogy a csapágynál és a motorban egyéb helyeken más-más követelménynek kell megfelelnie az olajnak.

Ez egy külön szakma, évekig tanulják emberek úgy, hogy van már alapképzettségük.

El kell engedni.

Előzmény: bnorci71 (219839)
bnorci71 Creative Commons License 10 órája 0 0 219839

bár az előző példádat sajna nem tudtam teljesen értelmezni és elképzelni, de mentségemre legyen egy rajz többet ér 3oldal írásnál néha :)

tegyük fel a példa kedvéért, de csak azért és mert csak az áramlást és a nyomást ketté akarjátok választani holott nem lehet mert magába mindkettő értelmezhetetlen.

 

Adott a főtengelyünk ahová X bar nyomással benyomjuk az olajat. DE ez az olajtér zárt tehát nem jön ki az olaj, de stabilan megvan a nyomásunk.

Majd a hajtórudat kezdjük el kalapáccsal ütni.

Le fog koppanni a csapágyhoz?

Le hisz az olaj a rendelkezésre álló teret ugyan kitölti nyomással, de semmi nem gátolja meg, hogy átvándoroljon a főtengely másik oldalára

 

Nem fog lekoppanni.

Miért nem mi, gátolja meg az olajat a másik oldalra vándorlástól? Mitől akar az olaj koncentrikusan elhelyezkedni a tengelyünk körül?

 

De én azt mondom nem lehet külön nézzni a nyomást és az áramlást a kettő szorosna összefügg és nem vizsgálható külön külön.

 

1.5dCI

2 vagy 2,5bar az elvárt max olajnyomás, nem emlékszem pontosan

Lófing.

Előzmény: lafanc (219836)
Capt.IQ229 Creative Commons License 15 órája -2 0 219838

Nyomás az odaSZÁLLÍTÁSÉRT felel.

A mennyiség a gépelem HŰTÉSÉR. Ez utóbbit az alapkérdés nem tárgyalta, ergo hagyjuk is.

Mi van egy 2T dugattyúcsapszeggel ami SIKLÓcsapágyas? Ott hol van az olajnyomás a képletben. Benne van az csak nem úgy ahogy Pacó gondolja.

 

Előzmény: cam aro (219831)
lafanc Creative Commons License 19 órája 0 0 219837

"axial csapagyra a vegen viszont valoszinu szukseg lesz, mert nem tudsz veszteseg nelkuli olajkort letrehozni.. igy meg elobb utobb fenekre fut."

 

Dehát nincs is olajkör, csak egy nyomás alá helyezett olajtartály. Amíg ez a feltétel teljesül, nincs szükség támcsapágyra sem:

 

"bármekkora erővel a hengerbe, ami kisebb, mint a szár keresztmetszeti felületének és a hengerben uralkodó nyomásnak a szorzata."

 

Bár pongyola voltam, mert ez csak akkor igaz, ha külső eszközzel tartod a nyomást a hengerben. (Esetleg változtatod is)

Ha lezárod a hengert, akkor bármekkora erővel terhelheted a tengelyt axiálisan, támcsapágy nélkül is. Határt csak a szimerig nyomástűrő képessége szab.

 

"ja.. nem kell nekem hinni."  Pedig akarok.

Előzmény: cam aro (219830)
lafanc Creative Commons License 19 órája 0 1 219836

A 219825-ből látom, hogy csak anyukám érti. Aki ebből a szemléletes példából nem jutott el a felismerésig, hogy nem az olaj áramlásától, hanem a nyomásától valósul meg a folyadéksúrlódás, azon én már többet segíteni nem tudok. :(

Előzmény: Paco155 (219824)
cam aro Creative Commons License 20 órája 0 0 219835

engedd el ezt a n47  bmwt. 

majd kap masik motort,  vagy felujitottat, vagy regit javitva.. 

tok mindegy ..penz kerdes egyedul. (meg az en idom ) 

de az nem szamit. 

 

ami nem mindegy... hogy franz, sigi, es josef nem tud ossze tervezni  egy jo motort. 

ennek az okat vilagitsd mar meg.. ha pla a  honda tudott 30 eve szivo 120bhp-t 1.6bol.. 

de meg a zoccseges mercik is elmentek a holdig.. 

akkor most a prince, meg az eco, meg a . ..az miert nem tud ?

Előzmény: kisfo (219826)
cam aro Creative Commons License 21 órája 0 0 219834

90 vs 102 loero. 

a sulya fog donteni, de en nem hinnem hogy van koztuk ket liter fogyasztas kulonbseg. 

(azonos feltetelek kozt ) 

 

off. 

azze' az beszaras hogy 20 eves romokert millat kernek.. 

elore nem hatra de kanyarbol! 

=====================

Előzmény: kozso1 (219829)
mica-r Creative Commons License 21 órája 0 1 219833

spritmonitor pont de 

Előzmény: kozso1 (219829)
cam aro Creative Commons License 21 órája -1 3 219832

30 eve mar csinaltak jo motort. 

ma mar nem. 

(kezelhetjuk tenykent ? .. tudom. mi a szempont. ? 

mondjuk fogyasztas, elettartam,, kibocsajtas ) 

 

nem hiszem azt hogy atlag autozva egy 120 loeros szivo/ bol felhasznalt 4-50 bhp/ 6L/100km nek tobb lenne az emisszioja, mint a mostani mindenfele elofutesel, turboval, meg egyeb kutyafaszaval felszerelt autoknak.. 

(tudom, de. ) 

 

az egesz egy kompenzacios folyamat. 

szopatjuk a kis autost, hogy a nagy boszmek kibocsatasaval EGYUTT  > atlagban < hozza a normat. 

ez az egesz igy faszsag.. .

 

nem kellene ezt -a gyartast - tovabb  bonyolitani. 

120 paci max, a tobbire eros tax. 

szopjanak a suv-osok..  

Előzmény: kisfo (219828)
cam aro Creative Commons License 21 órája 0 1 219831

figyej battya. 

 

a lentebbi peldadba  mar belemostal mindent. 

a wiszkot, a hofokot, a mindent.  (ugye, olajterhelesnel MEG ezt ne szamoljuk...kerted..  ) 

szukitsuk ezt a kort le egy motor siklo csapagyazasara. 

a te allitasod szerint a szallitott mennyiseg a lenyeg. 

az en allitasom szerint pedig a nyomas. 

tekintsunk el attol az apro tenytol, hogy a ketto ossze fug. ***  

 

nem leszek osszeszedett, faradt vagyok. 

lesz mibe belekotnod. 

 

minden motor olajkore > nyomasszabalyzott < leszarja a wiszkot, a hofokot.. a szallitott mennyiseget. 

NYOMASSZABALYZOTT. (tekintsunk el a hybrid hulyektol. ) 

oke,  igazad lehet, szallitott menyiseget nehez merni. 

egyszerubb az olaj nyomasat. ***

 

na most a tegnapi peldamban peldaztam, hogy a kopott motornal nol a szallitott mennyiseg. 

te most a peldadban fasz se tudja, de valtozik a szallitott mennyiseg. 

 

mi baja lesz ettol a motornak ? 

semmi. 

egesz addig semmi, mig a szallitott mennyiseg fedezni birja a kivant olajnyomast. 

ha felborul a bili, ott a megnovekedett szallitas, ami szart sem er, mert a vesztesegek miatt nem birja felepiteni a kivant nyomast.

ez fogja megolni a motor, es nem a tobblet szallitas. 

 

azt hogy min vitatkozunk en mar nem tudom. 

de volt egy allitasom, hogy leszarom az utangyartott csapagyakat, AMIG az olajnyomas jo.  

ezt tartom is. 

most mar csak arra vagyok kivancsi hogy mi a faszomon vitatkozunk, HA minden olajkor alapveto ellenorzese  a nyomas meres. 

 

Előzmény: Paco155 (219825)
cam aro Creative Commons License 22 órája 0 0 219830

ez igy eleg szimpla, radasaul nem is jo pelda egy resveszteseges motorra. 

 

ha egyeb tenyezok nem ismertek, arra tippelnek hogy a radial csapagyok kozt felepul a folyadek surlodas, ott nem lesz gond. 

axial csapagyra a vegen viszont valoszinu szukseg lesz, mert nem tudsz veszteseg nelkuli olajkort letrehozni.. igy meg elobb utobb fenekre fut. 

 

ja.. nem kell nekem hinni. 

Előzmény: lafanc (219823)
kozso1 Creative Commons License 23 órája 0 0 219829
kisfo Creative Commons License 1 napja 0 0 219828

egyetértek

 

a helyzet viszont fokozódik (a bonyolultság nagyobb részét látta át 50 éve 1 azonos kepessegü-igenyszintü-kepzettsegü-alaposságú mérnök, mint 25* eve, es akkor is inkabb, mint ma)

 

a bizonyos szempontbol (pl. mikor, milyen sulyossagu problemakhoz vezet) "erzekeny szint" valamikor lett /lesz tullepve

 

 

* szerintem mar irtam: mikor 25+ éve komoly cégnél kezdtem, akkor sok feladat "nálunk" volt, amikböl azota több team/csoport/Abteilung/Gruppe nött ki, konkret pelda: templug-gal dugattyu hömersekletének mérése, motorzaj mérése, komplett EATS ...ezeket mind a ma "combustion/thermodynamic"-nak nevezett/hetö csinalta, ma nyilvan külön baromi megnött kemiagyaros csport/team/Abteilung van, külön mech. development, akusztika,...

Előzmény: mica-r (219827)
mica-r Creative Commons License 1 napja 0 0 219827

"azaz nincs mernök, aki minden összefüggest latva "tervezte", hanem..."
Ilyen mérnök már nagyon régen nincs, nem lehet

Előzmény: kisfo (219826)
kisfo Creative Commons License 1 napja 0 0 219826

nem szivozasbol, inkabb infokent, csak ugy

 

az 1400bar-bol arra gondolok hogy diesel :-)

 

egy 4000rpm-nel 190kW-osnak mért BMW diesel eseten 2 fordulatnal bmep fölött:

 

 

tovabbra sincs fogalmam a gyakorlatrol, a problemas BMW diesel tipus eseten is adok ra eselyt, hogy nem csak / nem elsösorban a nominalis design-nal van gond, hanem sok hatas eredöje a meghibasodas

 

amiben benne a design "függetlensege" - azaz nincs mernök, aki minden összefüggest latva "tervezte", hanem Franz a hajtorudat latja leginkabb, Sigi az egesi csucsnyomast, Josef a csapagyhézagokat, Wolfgang meg az olajkört

 

meg sok mas is

Előzmény: cam aro (219815)
Paco155 Creative Commons License 1 napja 0 0 219825

Azért mert a szállított mennyiség mérése meglehetősen nehézkes egy motorban és a mérnökök egyszerűsítve nyomásmérőt helyeztek el benne amiből következtetni lehet a szállított mennyiségre attól még nem a nyomás megfogja megmenteni a csapágyadat. 

 

A lenti az egy példa volt arra, hogy megértsd hiába van meg a nyomás ha a szállított mennyiség nincs.   De induljunk ki a te példádból.  Vadiúj motor.   Mitől is függ az a mért nyomás?   Az anyagot betuszkoló szerkezet mennyiségi lehetőségeitől és attól, hogy ez mennyi idő alatt tud kifolyni a rendszerből. Az, hogy mennyi idő alatt jut ki az meg két dologtól függ, a kiengedő keresztmetszettől, és a folyadék viszkozitásától.  A folyadék viszkozitása meg ebben a helyzetben egy dologtól függ a hőmérsékletétől.  

Eddig remélem érthető? 

 

Na akkor most a te új motorod.   

Hidegen, induláskor legyen mondjuk a motor 10 fok Celsius. Alapjárat. Olaj viszkozitása magas, olajnyomás 8 bar ( itt nyit a szelep), az olaj alig áramlik a csapágyban.

Melegen, fél óra múlva. Legyen mondjuk a motor 90 fok Celsius. Alapjárat. Olaj viszkozitása alacsony, olajnyomás 1 bar ! mert az olaj folyik mint a víz, a csapágyban nagy sebességű az áramlás.

 

 

Melyik esetben terhelhető a motorod? A pumpád ugyanazon a fordulaton működik, hidegen 8 bart nyom, de alig szállít. Melegen meg tolja az anyagot bőven és meglesz az a kívánt 4 egységed. 

 

 

 

 

 

 

Azt kellene  megértened, hogy azért a nyomást mérik a motorban mert azt könnyű.

 

 

 

Előzmény: cam aro (219821)
Paco155 Creative Commons License 1 napja 0 0 219824

Neked mi jött ki? Én tudom mi lesz az eredmény, de nem baj ha te is leírod. :D

Előzmény: lafanc (219823)
lafanc Creative Commons License 1 napja 0 1 219823

"eleve már itt téves mert nem nyomásnak kell lennie hanem megfelelő olajáramlásnak,"

 

Pfffff. :D

 

Végezzünk el gondolatban egy kísérletet és anyukám is érteni fogja, hogy terhelés szempontjából mekkora jelentősége van az áramlásnak.

Készítsünk egy résveszteség nélküli főtengelyt

Vegyünk egy hidraulika munkahengert, amiben 5 nyugvóval megcsapágyazzuk a szárat. Nyomjuk befelé a szárat bármekkora erővel a hengerbe, ami kisebb, mint a szár keresztmetszeti felületének és a hengerben uralkodó nyomásnak a szorzata. Közben forgassuk a szárat egy villanymotorral. Mondjuk jó feszes ékszíjjal, hogy meglegyen mindkét irányú terhelés.

 

Áramlás 0. Nagyon eqrtam, ha hittem Camaronak ("ha megvan az olajnyomás akkor minden mindegy" )és nem terveztem támcsapágyat a szár belső végéhez? Vajon összerág a szárvég és a hengerfenék? Nyugvók?

 

Előzmény: Paco155 (219802)
cam aro Creative Commons License 1 napja 0 0 219822

amilyen szinu volt benne eddig.  

 

vagy teljes koru atmosas utan mehet bele a gyari specifikacio. 

(aminek semmi ertelme 20+ eves csontoknal.  ) 

Előzmény: violino1 (219820)
cam aro Creative Commons License 1 napja 0 1 219821

 

olajzasrol beszelek. 

 

uj motor, viszonylag keves res vesztesegel. 

a pumpa max szallitasa fordulat x tomeg. 

legyen ez max  20 tomeg egyseg. 

 

a kenesi rendszer NYOMAS igenye  4 bar.

az ehez a nyomashoz szukseges tomeg 5 egyseg. 

a fent marado 15 egyse/ kulonbozet a nyomasszabalyzo szelepen keresztul tavozik, vissza a nem nyomott terbe.  

 

EZ a motor (elkezd kopni )  addig fog jo olajkorrel dolgozni, amig a 4bar nyomas tomeg igenye elnem eri a pumpa  max szallitast, vagyis a 20 egyseget. 

(vagyis, kopas fuggvenyeben  egyre jobban zar a nyom.szab szelep ) 

abban a pillanatban ahogy a max szallitas 20 egysege nem birja teljesiteni a 4 baros nyomast, kezdodnek a kenes gondok. 

 

ha ertelmezed a fenti peldat, akkor rajossz arra, hogy ahogy a motor kopik, ugy lesz egyre nagyobb a tomeg aram, de a pumpa tulmeretezese miatt ezt letudja kovetni a tartott nyomasban.  >>

egesz addig, amig a szallitott mennyiseg keves lesz az elvart nyomashoz.

 

na most tedd ez melle a tiedet. 

 

"ha megvan az olajnyomás akkor minden mindegy" eleve már itt téves mert nem nyomásnak kell lennie hanem megfelelő olajáramlásnak, ""

 

az elakadt koksz szemcset mar nem is velemenyezem. 

==================================

 


  

Előzmény: cam aro (219813)
violino1 Creative Commons License 1 napja 0 0 219820

Üdv!

2002 Renault Clio 2 1.2  D4F  és Citroen Xsara 1.6 NFU TU5JP4 motorhoz milyen fagyálló való?

Szín számít?

cam aro Creative Commons License 1 napja 0 2 219819

A csapágy előtt meg egy elakadt koszszemcse tömíti el az olajjáratot. ""

 

ha a joska pista lenne, nem hivnak zsuzsinak. 

mara bezarhatjuk a topikot. 

Előzmény: Paco155 (219816)
cam aro Creative Commons License 1 napja 0 0 219818
Előzmény: Paco155 (219812)
cam aro Creative Commons License 1 napja 0 0 219817

szinte biztos hogy szegeny kevereken *  jar az adott tartomanyban. 

hogy ezt mi okozza, az nem online feladat, de okozhatja akar a kifujo kipuff is ( lambda szenzor ) 

 

* ertsd is. 

vagy sok a levego, vagy keves a benzin. 

 

muhelyben nem tudok segiteni, de megdobbento hogy egy szegeny keverekes hibafeltarashoz spec garazst kell keresni.. 

Előzmény: Performen (219806)
Paco155 Creative Commons License 1 napja -1 0 219816

Legyen az órád, vagy bármi szerint 8 bar olajnyomás.  A csapágy előtt meg egy elakadt koszszemcse tömíti el az olajjáratot. A magas nyomást pont az a szemcse fogja okozni, nélküle lenne mondjuk egy bar sem. Cserébe nem enged olajat a csapágyhoz ott nincs olaj utánpótlás és nem alakul ki megfelelő olajfilm.  

 

 

Nade 8 bar a nyomás! szóval elegendő igaz? 

 

Cam, a gondolataidat szedd össze :P 

Előzmény: cam aro (219813)
cam aro Creative Commons License 1 napja 0 0 219815

vedd ugy hogy nem teljes terhelesrol beszeltem. 

az hp 1400 bar sem teljes terheles. ;) 

Előzmény: kisfo (219804)
cam aro Creative Commons License 1 napja 0 0 219814

dobtam egy megkozelito  hasrapacsi erteket, gyak mindegy mekkora nyomasrol. 

 

osszehasonlitas volt a lenyeg, nem az hogy 1+1. 

Előzmény: kisfo (219804)
cam aro Creative Commons License 1 napja 0 2 219813

Camaro állítása pl., hogy "ha megvan az olajnyomás akkor minden mindegy" eleve már itt téves mert nem nyomásnak kell lennie hanem megfelelő olajáramlásnak, ""

 

 

kopott csapagynal olyan aramlas van mint a niagaraban. 

baszhatod az aramlast. .ha limitalt a szallitasi mennyiseg.  

a mennyiseg megnol, a nyomas lecsokken. 

akkor mi is kell .. ??? 

 

arrol nem is beszelve hogy nyomas, es aramlas kozt eleg egyszeru ossze fugges van. 

 

paco..

szedd ossze magad.  :)

Előzmény: Paco155 (219802)
Paco155 Creative Commons License 1 napja -1 0 219812

"mondjon egy helyet ahol nagyobb a mechanika terhelés mint a hajtókarcsapágyon"

"fel lett sorolva tobb tetel is. "

 

Mutasd meg hol. 

Előzmény: cam aro (219811)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!