Keresés

Részletes keresés

bi-02 Creative Commons License 2024.04.22 0 7 30628

1947-től vizsgálódom Dunapentele esetében, hogy teljes legyen a kép.

 

1947-ben a Dunántúli Közlekedési Vállalat (DKV) a 2066 számú Budapest-Paks viszonylatán naponta egy járatpárt közlekedtetett Budapest-Eskü térről Dunapentelén át Paksra.

 

1948-ban a vonal Dunaföldvárig rövidült, a vonalszám 2083-ra változott és péntekenként új járat indult Dunaföldvár és Budapest között. Még mindig a DKV üzemeltetésében.

 

1949-ben megszűnik a DKV viszonylat.

1949.10.05-től a MÁVAUT (Budapesti Főnökség) szervezésében új viszonylat indul: 1020 Budapest-Adony-Perkáta-Dunapentele útvonalon munkanapokon egy járatpárral.

Érddekesség, hogy 1949.11.01-ig amíg a 6-os út el nem készült Ercsi és Adony között a töltésen, a vonal Budapest-Kisvelence-Pusztaszabolcs-Adony-Perkáta-Dunapentele kerülő útirányon át közlekedett.

 

1950-ben elkezdődik a városépítés. A 6-os főút újabb szakasza készül el a töltésen Adony és Rácalmás között.

A MÁVAUT a viszonylatot ketté bontja. Az építkezésnél Dunapentele-alsó néven új megállóhelyet illetve végállomást létesít a mai Béke tér térségében.

1020-as Budapest (Sztálin tér)-Dunaföldvár-Mohács, az új 6-os úton át munkannapokon egy-egy járatpár Mohácsra és Dunapentelére

1021 Budapest (Sztálin tér)- Adony(-Perkáta)-Dunapentele-Dunaföldvár régi viszonylat Földvárig hosszabbítva. Ezen a vonalon munkanapokon Mohácsig, hétvégén Dunaföldvárig volt járat.

Az építkezés kezdetétől a környékbeli falvakban elszállásolt munkások szervezett szállítását a Nehézipari Beruházási Vállalat (NEB) teherautókkal szervezte meg.

Ingyenes gépkocsijárat közlekedett az építkezésen belül a dolgozók szállítására Óváros-Béke tér és a Város-Gépgyár viszonylaton. Ez tekinthető a helyi közlekedés előzményének.

 

1951-ben Dunapentele nevét Sztálinvárosra változtatják

 

1952.06.30-tól a helyi gépkocsijáratokat a MÁVAUT saját kezelésbe veszi, és megindul a közforgalmú helyijárati autóbusz forgalom négy viszonylaton, amelyek eleinte betűjelzéssel voltak ellátva. (A,B,K és O)

A járatokon Fakaruszok és Ikarus 30-asok közlekedtek. A buszok kizárólag a városban, a bódés kocsik a környéken jártak. 1953-ban 6 Ik-30-as érkezett újonnan és 7 Fakarusz. Ezzel az állomány 70 kocsira nőtt.

 

"S a többi, s a többi..."

 

Ezek az előzmények.

Vannak ilyen érdekességek vasúti és hajózási vonatkozásban is. 

A kutakodásaimban köszönet illeti  F. K. topiktársat a menetrend gyűjteményében való böngészés lehetőségéért. :))

 

Előzmény: trizs77 (30622)
f_k Creative Commons License 2024.04.22 0 0 30627

A városi iparvágány személyforgalmi hasznosítás , sajnos a korabeli picit megalomán gondolkozásmód miatt nem merülhetett fel. 1950-1990 között inkább távolabb vitték a vasutat a várostól mint közelebb.

Inkább bezárták a kis vidéki állomásokat. Pl: Veszprém ( belváros), Eger-Tihamér, Debrecen-Vásártér, stb.

Menetrendváltástól Dunaújváros külső is megszűnt...

Állítólag 3 vágányos állomás volt egykoron...

Erről se táltam semmi használható infót!

 

Amit sokáig nem értettem:

A Budapest-Dunaújváros-Pécs autóbuszvonal járatai miért nem érintik a Béke téren található autóbuszállomást!

Tény, hogy a Dózsa mozi kedvezőbb helyen van, de minimális kitérés, útvonaltöbblet,menetidő többlet lenne...

A vasútállomás viszonylag kedvezőtlen helyen van, oda a ritka és hosszú menetidejű eljutás a probléma.

Régen volt egy helyi járat a talán a 16-os, 17-es a Tüzéphez.

A 18 as érinti a lakótelepeket e miatt a Béke térről igen hosszú a vasútig a menetidő...

 

Apropó van valakinek 1961-1981 közti helyi menetrendje véletlenül, esetleg vonalhálózati térkép?

 

Más: 

13 as üzemideje igen rövid 17.20 körül befejeződik, szerintem 18 óra után is jó lenne ha járna...

Előzmény: HumbiZozo (30621)
f_k Creative Commons License 2024.04.22 0 2 30626

 

1954-ben is létezett a Bp-Pécs, Bp-Mohács autóbuszvonal Sztálinvároson át.

 

 

Előzmény: trizs77 (30622)
HumbiZozo Creative Commons License 2024.04.21 0 1 30625

Erre a kérdésre nem sikerült sem hivatalos választ találni, sem a városépítők elbeszéléseiből. Igazából egy halvány magyarázat marad, a 42-es vasúti vonal Rácalmás után Mezőfalva felé kanyarodott, azt is arrább kellett "húzni", hogy a várost elérje. A várható nagy teherforgalom a kikötő felől és a gyárak felől volt várható. A jelenlegi állomás kialakítás így viszonylag elkülöníti a belső teherforgalmat és a személyforgalmat. Ha a város felől lenne a személyforgalmi épület, akkor ez a kettő keresztezné egymást.

Másik nagy kérdés, hogy ha már át kellett rakni a nyomvonalat és így építeni új állomást, akkor az miért oda került. A város akkori lakóterületétől távol volt, ezzel talán hagytak helyet a további városbővítésnek, amit a Békeváros kitöltött, de egyúttal be is zárták a várost az ott megszabott határral.

Az elgondolás mai szemmel nem volt jó egyik szempontból sem.

Előzmény: Gordon Zsigmond (30623)
Buszos2007 Creative Commons License 2024.04.21 0 1 30624

Hát a kockát gurítják, a gömbölyűt pedig viszik, ezt párszor már bizonyították

Előzmény: D 20 (30614)
Gordon Zsigmond Creative Commons License 2024.04.21 0 0 30623

Annak volt valami speciális oka, hogy a dunaújvárosi vasútállomás épületét a pályaudvar várossal ellentétes oldalára húzták fel, a semminek/pusztának fordítva neki?

Előzmény: HumbiZozo (30621)
trizs77 Creative Commons License 2024.04.21 0 0 30622

Köszi.

Megint tanultam valamit.

Jó két évvel későbbre tettem volna ezeknek a járatoknak az indulását.

Előzmény: f_k (30620)
HumbiZozo Creative Commons License 2024.04.21 0 3 30621

Egy kis érdekesség, Béke tér és Óváros között Tüzép-telep nevű megálló van. Ez ma a Szórád M. út. A város építésekor a mai Táncsics - Szórád közti részen volt akkor a tüzép, ahova vasúti vágány is vezetett délről. A mostani vasútállomástól a vasmű kerítés vonala mellett fordult vissza a Kenyérgyári út közepe felé, ez még a '80-as években megtalálható volt, emlékszem rá. Ezt csak kicsit kellett volna átgondolni/módosítani, így lehetett volna vasúti személyállomás a volt 26-os épületegyüttes és a Béke tér környékén. Meg is lenne az IMCS a város lakott részének szélén, ami sokkal kedvezőbb lenne, mint a jelenlegi vasútállomás, amit ráadásul nem is város felöli oldalán, hanem a vágányok alatt keresztülmenve kerülővel lehet elérni.

Előzmény: f_k (30615)
f_k Creative Commons License 2024.04.21 0 1 30620

Igen

Előzmény: trizs77 (30619)
trizs77 Creative Commons License 2024.04.20 0 0 30619

Ezek 1960 évi távolságiak ?

Előzmény: f_k (30618)
f_k Creative Commons License 2024.04.20 0 2 30618

Távolsági autóbusz járat pedig valószínűleg nem érintette az akkor még javában épülő várost.

 

Nem tudom mikor indultak az első távolsági járatok Budapestről Dél felé?

 

Talán napi egy-egy pár járat Pécsre, Harkányba vagy valahová lefelé tartó távolsági járat érinthette Dunaújvárost is

 

Előzmény: trizs77 (30611)
f_k Creative Commons License 2024.04.20 0 2 30617

Sárbogárd és környéke:

Előzmény: trizs77 (30611)
f_k Creative Commons License 2024.04.20 0 1 30616

Nagyon szépen köszönöm!

Előzmény: HumbiZozo (30612)
f_k Creative Commons License 2024.04.20 0 3 30615

1960

 

Előzmény: HumbiZozo (30613)
D 20 Creative Commons License 2024.04.20 0 0 30614

30M? Az már gazdasági totálkár, nem?...

Előzmény: Buszos2007 (30606)
HumbiZozo Creative Commons License 2024.04.20 0 0 30613

Egy ebben a topikban író szaktárs régebben felrakta az 1960 körüli helyi viszonylatokat ide, visszatekerve megtalálhatod, ha van hozzá időd. Most nem találom, így sajnos a linkjét nem tudom csatolni.

Előzmény: HumbiZozo (30612)
HumbiZozo Creative Commons License 2024.04.20 0 3 30612

Egy 1959 évi térkép a városról. Szaggatottal jelölve a helyi vonalak és megállók, sajnos számozás nélkül.  Régi képek alapján, főleg Fortepan oldalról összerakható, hogy a Vasmű út 1952-53 évben már a belvárosi részen, illetve az "L" épületeknél kész volt. A Dózsa mozi megálló akkor már ilyen volt, mint ma, ott nincs sok változás. A Béke tér is megvolt, de egy kicsit eltolva, mert a mai uszoda felöli kocsiállások nem voltak meg, viszont a Hunyadi út másik oldalán a mostani szobrok és parkoló helyén is buszok parkoltak. Ami érdekesség akkorról, hogy Óváros felől érkezve a Vasmű útra nem egyenesen jutott be az ember, hanem a a régi rendőrség sarkába hozott be az út, így volt egy kb 30 m kanyargás a Dózsa Gy. úton, hogy a Vasmű út elérhető legyen.

Előzmény: f_k (30610)
trizs77 Creative Commons License 2024.04.20 0 0 30611

1960-ban még a :

 - Ponyvás teherautós,

 - Fakaruszos,

 - Ik-30-as buszos autóbuszos

személyszállítás volt a jellemző.

 

1960-ban még a ponyvás teherautó adhatta a  "személyszállító buszok"  kb. felét.

1962 körül lett 50-50% a fakarusz+Ik30+Ik601 kontra ponyvás teherautó az arány.

 

A helyközi járatoknál és a helyi járatoknál többségben voltak a szerződéses, munkás járatok.

 

a Dunaújváros körüli községek egy részébe még nem vezetett kövezett út.

 

Távolsági autóbusz járat pedig valószínűleg nem érintette az akkor még javában épülő várost.

Nem tudom mikor indultak az első távolsági járatok Budapestről Dél felé?

Talán napi egy-egy pár járat Pécsre, Harkányba vagy valahová lefelé tartó távolsági járat érinthette Dunaújvárost is?

 

Előzmény: f_k (30610)
f_k Creative Commons License 2024.04.20 0 1 30610

Kérdés a hozzáértőkhöz:

 

1960-ban Dunaújvárosban hogyan nézhetett ki a helyi, helyközi, távolsági autóbusz közlekedés?

A Vasmű út mikor épült meg?

A Béke tér a Dózsa mozi megállók akkori helyzete is érdekelne...

Köszi!

Buszos2007 Creative Commons License 2024.04.20 0 0 30609

Lehetséges, de nem találtam semmit róla 

Előzmény: htibor (30580)
Buszos2007 Creative Commons License 2024.04.20 0 1 30608

Debrecennek szánt buszoknak a prototípusa a 369 és a "tesója" a 370. Kis érdekesség hogy a kettő busz nem ugyan akkora, ha jól emlékszem a 369 kisebb, ellenben díjat nyert az a busz mikor még apum volt rajta, egykor az volt a megye legszebb busza

Előzmény: Aron_son (30584)
Buszos2007 Creative Commons License 2024.04.20 0 0 30607

LCV-610 busz hiány miatt helyit csinál már lassan 2 hete, de elvileg ez átmeneti. Ez volt az ITY-755-el is aztán helyiből lett selejt. Bár az LCV kétszer már volt selejt

Előzmény: Adrian1122 (30598)
Buszos2007 Creative Commons License 2024.04.20 0 2 30606

KPK-s csuklós volvó fehérvár helyin végre forgalomba állt közel 1 év  állás után és 30 millió forint rá költéssel

D 20 Creative Commons License 2024.04.19 0 0 30605

Túl sok buszos hobbista zargatta mindig azt a valamit.

Gondolom voltak belőle problémák.

 

Anno az IZL-026-hoz is voltak olyan dolgok beírva oda, hogy júj...

Pl hogy állt egy évet, miközben napi szinten ki volt adva, vagy hirtelen sokkal kevesebb km lett benne...

Előzmény: Noname167 (30604)
Noname167 Creative Commons License 2024.04.19 0 0 30604

Nem szoktam sűrün használni, csak furcsának tartottam, tartom, hogy nem lehet lekérdezni, de biztos megvan az oka. 

Előzmény: Emnegyvenegymozdony (30603)
Emnegyvenegymozdony Creative Commons License 2024.04.19 0 1 30603

Tavaly nyár eleje óta így van már kb.

Előzmény: Noname167 (30601)
BPO-537 BX-51-61 Creative Commons License 2024.04.19 0 5 30602

Van az már annál hosszabb ideje is és nem minden busznál.

Előzmény: Noname167 (30601)
Noname167 Creative Commons License 2024.04.18 0 1 30601

Január-február környékén volt az a 11-es kanyarja. KXH elvileg jobb műszaki, elektronikai állapotban van mint a KPK, de az alváza rossz állapotban van. Sorsa majd kiforrja magát.

Picit off: JSZP-n kb. 2 hónapja nem lehet lekérdezni a buszokat, nem elérhető adatigénylést ír ki (vagy valami ilyesmit...), gondolom másnál is hasonlót produkál!? 

Előzmény: bis1one (30597)
D 20 Creative Commons License 2024.04.18 0 1 30600

Durvi...

Csak ismételni tudom magam:

Átfényezni a két csuklóst mi anyagi ráfordítás lehetett?

Nem beszélve a nem tudhatjuk mi mindent kellett javítani rajtuk, s mégis kukaérettek nagyon.

 

S a LLF-515 is többet javít, mint megy...

De annak csak azért is mennie kell.

Az a förtelmes féknyeregcsattogás is nem hiszem el, hogy nem javítható.

Műhelyfőnökbácsit rá kéne ültetni egy napra utast számolni...

 

Am furi, hogy ezeknek a Volvo-knak szemre nagyon eltér a B és C nyomtávja.

Na mindegy is...

Előzmény: bis1one (30597)
Gordon Zsigmond Creative Commons License 2024.04.18 0 0 30599

Az könnyen lehet, mert úgy hallottam, igencsak ramaty állapotban van.

Előzmény: bis1one (30597)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!