Ma ismét voltam a Dunán.Pest felé mentem,jó időnek indult.Vác körül fordultam meg.Visszafelé végig "pattogtam",de tudtam tartani a 4000-es fordulatot.Érezhetően visszafogott kicsit a szél.37 km/h volt az átlag,kereken 100 km.távon 25,5 liter benzin fogyott.Ehhez a sebességhez szerintem ez nem rossz.A motor szépen járt.
Ladánybenei fűrésztelepen kollégám meglazított egy tömlőt, alá tett egy hordót. Semmi. Még jobban meglazította. Semmi. Levette a tömlőt, és viccesen belenézett. Semmi. Lette a betonra, a hordó mellé. Ekkor az aprítógép tonnás fedele úgy gondolta, most van itt az ideje a lecsukódásnak.
Ki is nyomta az összes olajat a két hengerből. kb 60 liter sprisszolt bele a gép alatti beton aknába.
Kolléga megállt az akna pereménél, majd kicsit félre fordított fejjel megnézte a tócsát. Aztán kommentálta is:
Ott tartottam, hogy sikerült olyan fittingeket találni a szivattyúhoz, ami elfért a a kormánydobozban. Ráadásul kiókumuláltam, hogyan tudom rápréseltetni a gyári szorító végeket a csőre, hogy ne kelljen bilincsekkel bohóckodni.
félkészen
Befűzködtem a villanyt is, majd egy szép áprilisi napon felvonultam a tett színhelyén és nekiálltam a rendszer összeépítésének.
Apróságoktól eltekintve flottul ment minden, amikor is eljött a feltöltés ideje.
Hát... Mit mondjak? Volt ott olyan kutyavilág, hogy csak na! Folyt is, spriccelt is, dőlt is a hidralikás olaj amerre csak látott.
Eleve, a mutatvány nem egy emberes. A készlethez adott betöltő adapter szivárgott. Arról sem nem tett említést a leírás, hogy amíg van a rendszerben levegő, addig ki tud alakulni olyan nyomás a rendszerben, ami később egy nem várt pillanatban hirtelen vissza nyomja az olajat a betöltő nyíláson keresztül...
Aztán amikor már kellő idegállapotba kerültem, a maradék olaj jól beledőlt a hajó aljába. :-)
Végül az összes elém gördülő sziklaakadályt ripityára zúzva összeállt a rendszer.
Ahogy az (el)várható, finoman jár a kormány, a motor felől nincs visszahatás.
Egy probléma azért akadt, felhajtva a motrot, a munkahenger belever a satu csavarjába.
Ezt végül egy tartókar toldóval, meg az irányítókar átvariálásával sikerült orvosolni. Szerencsére van annyi +furat az alkatrészeken, amik ezt lehetővé tették.
Így mostmár kényelmesen fel lehet teljesen hajtani a motort.
Ha nem kellene a propellernek erővel tolnia a csónakot, akkor nem lenne slip. Adott fordulaton minél nagyobb az erő szükséglet, annál nagyobb a slip. (Meg mellette még millió dologtól is függ)
Előre is elnézést a szakszerűtlen szóhasználatért.
Szétnéztem az Interneten a hogyan mérjük a pitch-et témakörben. Találtam egy tűrhetőnek tűnő módszert (amiben azért van mellémérés esélye), amit bevetettem a két csigán. A 10-es motoron lévőt ellenőrzésnek szántam, hiszen azon jelölve van, hogy F8,5.
Az eredmény:
Mindkettő átmérője 22cm azaz 8,6 inch (a tengelyközéptől mért levélvég szorozva kettővel.)
A emelkedése 8,503 mindkét csigával, csak más számokkal a képletben.
A "csalás" az benne, hogy míg az egyik csigán az egy levél két széle közötti "magasságkülönbség" (a lapátok 2/3-nál kell mérni a módszer szerint) 32mm, addig a másiknál ez 36mm, viszont az egyik 60fok "széles", míg a másik csak 50fok.
Ezt szemre nem lehet megítélni. A mérés során is kis mellémérés nagy különbségeket okozhat, ezért többször is megismételtem a méréseket.
Összegezve, most úgy tűnik, hogy a két csiga a számokat tekintve azonos, csak másképp. Szemre kisebb a 10-es levele.
Olvasom a hozzászólásokat köztetek a szlipről és megemlítettétek, hogy az is lehet esetleg ok. Azt hogyan kell mérni?
Nekem akkor is fura,hogy 4200-nál,és 5000-nél közel azonos a slip,bár 800 + fordulattól csak 7 km/h-val lesz gyorsabb,míg 3750 és 4200 között 450 többlet fordulattól lesz 6 km/h-val.
Legegyszerűbb, ha elosztod a sebességet a fordulatszámmal. Minél kisebb az eredmény, annál közelebb van a tényleges sebességed a csiga emelkedéséből adódó elméleti sebességhez.
De, hogy jobban látható legyen, bevertem a számaidat egy táblázatba.
Mint látható, a slip kisebb 4200-nál, mint 3750-nél.
3700 körül volt most inkább.Ez nem digitális,nehéz pontosan belőni.3500 és 4000 között volt kb.félúton a mutató.4200 az jónak tűnt,utána 800 -zal magasabb fordulat csak 7 km/h sebességnövekedést eredményezett.