szerintem sehol nem kap az olaj akkora nyomást mint a hajtókar csapágyánál ""
szerinted.. .
azt elfelejted hogy a nyomashoz felulet is tartozik.
egy fotengely csapagyazas ugyan nominalisan valoban a legtobb nyomast kapja, de ehez kepest a felulete is tobbszorose mas, hasonlo terhelesu alkatreszeknel.. lasd fogaskerekek.. himbak.. stb.
szvsz ha leosztod azt a nyomast a feluletre.. szinte ez kapja a legkevesebb nyomast.
A magasabb HTHS érték alacsonyabb csapágykopást és hosszabb motortartósságot jelent, viszont rontja az üzemanyag-fogyasztást és csökkenti a leadott teljesítményt.""
ez a magyarazat viszont pofont ad annak a szarnak, amivel eddig a 'hig' olajokat ajanlottak, mert hogy az gyorsabban jut el a kenesi pontokra.
igen babam.. csak hogy hamarabb le is urul onnan .
szvsz a mostani 'hig' olajok egyetlen ok miatt vannak.. hogy csokkentsek a fogyasztast, ami meg = kibocsajtott Co...grammjai..
szvsz nem baj ha motor hamarabb kopik, csak emisszios normat lehessen tartani..
3x kérdeztük meg konkrét válasz helyett elkezdődött a félre beszélés hőtűrés és gázkezelés holott kimondottan fizikai terhelésről volt szó
nem véletlen raktam be idézetet
HTHS viszkozitás
A HTHS viszkozitás az olaj dinamikus viszkozitása 150 °C-on, magas (106 s-1) nyírófeszültség mellett. Azért mérik az olaj dinamikus viszkozitását ilyen körülmények között is, mert ez jól szimulálja az olaj viselkedését nagy terhelésnek kitett tengelycsapágyak esetében. A magasabb HTHS érték alacsonyabb csapágykopást és hosszabb motortartósságot jelent, viszont rontja az üzemanyag-fogyasztást és csökkenti a leadott teljesítményt.
hiányosak az ismereteim, de olvasni azért még tudok
szerintem sehol nem kap az olaj akkora nyomást mint a hajtókar csapágyánál
és egy modern motorba tervezett olajnak nem a viszkozitása a lényeg hanem pont a fent említett HTHS értéke csak kicsit nézegetni kel a gyártói specifikációkat
Hát pedig sok dízelmotor esetén amit veretnek 6. ban 50 nel mert hát megy és el is gyorsul onnan , gyakori a csapágy kiverődes úgy, hogy máshol kopás és hiba nincs.
Siklócsapágyaknál (már a neve is sokatmondó) a két csapágyfél SIKLIK egymáson. Persze ez nem igaz, mert nem egymáson, hanem a közöttük található olajfilmen. Ezen gépészeti elemek normál üzemben fémesen soha nem érintkeznek.
Egy mai korszerű motorban ezt a feladatot a legegyszerűbb megoldani kenési oldalról.
Kell megfelelő viszkozitás és eszköz ami odajuttatja a kenőanyagot és már kész is vagyunk. Kb. minden mai olaj alkalmas erre a feladatra kb. minden mai hétköznapi autóban. Igen a MOL Botond is.
Jelentős hűtési teljesítményre sincs szükség a kenőanyag részéről, hiszen csapágyakon nem igazán keletkezik hő.
Cinikusan írtad lejjebb, hogy akár vizet is lehetne.... hát nem tévedtél nagyot, kb. kizárólag csapágysiklás megvalósításához pont elég is lenne.
Problémás elemet amik igénylik a MINŐSÉGI BESOROLÁST:
Turbó.
Jellemzően a hőtűrésre gondolnánk, de talán ugyanígy -ha nem jobban- fontos a nyírási teherbírása az olajnak. irtózatos sebességgel (100ezer/perc nagyságrend) forgó alkatrészek csapágyazása.
Nyomó és nyomó/súrlódó motorelemek.
Vezérlés pl.
Egymással érintkező bütykök, himbák, görgők. EZ utóbbi megszületése kb. pont a kenési igények kielégíthetetlensége révén születhetett meg nagy teljesítményű magas fordulatú motoroknál.
Itt léphetnek fel olyan erők amik már vetekszenek a hajtóművek fogaskerekeinél fellépő foghátakon jelentkező terhelésekkel kenési viszonylatban. Öntsünk bele hajtóműolajat? :)))
Ide kell a felülethez jól tapadó tulajdonság, ami pl. a csapágyaknál kukk lényegtelen.
A fentihez kapcsolódóan a mégis elégő motorolajból keletkező káros lerakódások katalizátor, egyéb gázkezelő rendszeri gépészet károsító hatás minimalizálás.
És hidd el még csak a felszínt kapargatjuk.
Én SEM ÉRTEK hozzá. A tribológia mindezek alapja ami rendkívül összetett és szerteágazó. Ezért sem érdekel különösebben.
Az egyik, hogy camaro n47-ese CSAPÁGYhibával kiállt.
Erre szól az a (többek) kijelentés, hogy nem olajminőségből fakadó a jelenség. Talán te is voltál az aki hozta az "okosságot", hogy biztos nem OK-s olajjal ment a gép. Nem tekerek vissza.
A másik, hogy idecitálod az olajminősítést ami pedig az EGÉSZ MOTORRA értendő és butaság azt szajkózni, hogy "vannak akik az ügyfél autójába locsolnak mást mint amit az a hülye mérnök kitalált"
Mivel ilyet senki nem mondott -csak te véded a hiányos ismereten alapuló vélekedésedet itt kellene befejezni a vitát, mert el beszélünk egymás mellett.
Pontosabban TE beszélsz el a téma mellett, nem rosszindulatból, hanem a fent említett hiányos ismeretek vonalán.