ahol designerek és az eredményhajszolók megegyeznek egy egézséges középútban. Terjednek egyébként, ha nem is túl gyorsan. Miért - új tervezést igényel (nem lehet elővenni a régi kliséket) mind áramlástanilag, mind statikailag-szerkezetileg, s a hajóépítők jó része nincsen erre felkészülve... Amellett nem biztos, hogy könnyen eladható - bár a Beneteau-t nézve gyanitom, meg van a megcélzott réteg, amely nem erőtlen...
- es már Alex hajójának az orrát sem műköszörűs élezte (amellett, hogy a hajó órra inkább volt "körszimmetrikus" mint sem téglametszet...
A kereskedelmi, és hadihajóknak a szállított eszközök mennyisége, tömege kontra a casco tömege adta a széles kerek orr kiképzését. Egyébként a a hajóorr teltsége nem befolyásol annyit a sebességben, mint a far kiképzés. A gályák, és kalózhajók sebességre törekedtek, ez meg a pénz hiány a keskeny hosszú hajókat eredményez. A hajó max sebesége a a hossz függvénye. Ha nics elég építő anyagod , akkor keskeny lesz. Azért a schärenkreuzerek gyoönyörűek. Szerintem mind az R képletben, de a IOR képletben keskey orr bele volt égetve. A box szabály, ami az IMOCA-MINTransat pedig azt javalja, hogy tervezz egy nagyob hajót, ami így gyorsabbnak tünik, és vágd körbe a box szabálynak megfelően. De pl Melges mindig árult scow-t. David Raison a 747-es hajójával iskolát teremtett.
Valóban, igazad van, a kereskedelmi hajóknak általában ilyen bumfordi orruk volt. De a gyors hadigályák, vagy a kalózhajók karcsúak voltak az ókorban és a középkorban is.
A karcsú orr a clipperekkel tört be. az 1600-tól 1850 a legtöbb hajónak gömbölyú telt orra volt. De nézz meg egy holland bohjert, pedig azokkal is versenyznak.
Tényleg furcsa, hogy ez a scow-or nem lett divat a túrahajókon. Én csak arra tudok gondolni, hogy valahogy nagyon régóta és igen mélyen rögzült a hajó szépségeszményünkben az éles és magas orrtőke. A nagy gyártók a radikálisan új tervek kialakításakor szerintem ilyen szubjektív szempontokból is felmérik a piac elvárásait.
Érdekes, hogy a "hajó" fogalmához kötődő talán leggyakoribb epitheton ornans a "karcsú", de semmi esetre se a "vaskos", a "széles", a "zömök".
Mint pl. Homérosznál: a leleményes Odüsszeusz, a hókarú Nauszika.
Én nagyon drukkolok nekik, valahogy idegenkedem a szárnyaktól. Nem találom rá a jó szót, de nekem valahogy "idegen" ott a hajótesten.
Naiv kolléga jövendöli mindig a scow orr elterjedését minden versenyosztályban. Kicsit értve a logikáját, én azon csodálkozom, miért nem jelenik meg tömegesen a túrahajókon (mint a versenyhajóktól megörökölt, alapvető funkcióját nem betöltő, de más szempontból praktikus vagy esztétikus megoldás, mint pl. az előredőlő fartükör, széles, lapos far, nagy kokpit, 2 kormány stb). Mekkora orrkabinokat lehetne kialakítani :) És úriember úgysem krajcol :)
Nem arra találták ki, hogy egy talpon közlekedjen. Nyaralónak viszont kiváló. :) Kb. 60 fokig szépen megy jó szélben, gyengében tehetetlen, az aránylag kicsi kormánylapátok ilyenkor szinte hatástalanok. Igazi vitorlázó élményt nem ad, de azért nem rossz vele közlekedni motorzúgás nélkül.
Ezek a katamaránok valóban a 3/4-ed szelet szeretik, 2021-ben a megnevezettel kerültük meg Korzikát (tettem is fel róla képeket), 20-24kn szélben igen jól hasítottunk. A partvonal miatt néha átváltottunk oldal, esetleg negyedszélre, erősen hullámos tengeren, időnként a szél fel-fel erősödött 26-28 kn-ra, s a reffelés meglehetősen nehézkesen működött (az egyik reffkötél igen nehezen csúszott), ilyenkor azért magamban mindig azon tépelődtem,ugyan mikor emeli meg az egyik talpát - ami az álmoskönyv szerint nem jó ezeknél a jószágoknál...
Pár hete átvittünk egy Bali 4.0-ás katamaránt Füredről Fűzfőre, jó szélben max. 8 csomóval mentünk krajcban. Már sajnálom, hogy nem próbáltam ki 3/4 szélben. Időre mentünk, (daruzás) nem fért bele a szórakozás.
Merev forstágom van, jelenleg egy nem tudom milyen hajó viharfockjával szerelve, kicsit magasan van a hátsó szeme, de ha engedi a költségvetés akkor jövőre kijavíttatom ezt a hibáját mert egyébiránt elégedett vagyok vele. A fock sín így ehhez a vitorlához picit rövid, amivel a hajót vettem b@szom nagy genuához ahhoz egyértelműen nagyon rövid volt, volt egy köztes orrvitorlám is ami egyértelműen kicsi volt a hajóra, na ahhoz nem volt rövid a focksín. Talán ilyen 110-120%-os genua lenne optimális, majd egyszer ha egyszer lesz varratok egyet, csak az alapvető geometriai kérdéseken legyek már végre túl. :-)
(Bocsi, két különböző hajót láttál, a balatoni hajóm az lazy Jackes, 3 ref lépcsővel - az utána betett képen egy bérhajó volt az égei tengeren - általában furling maines hajókat bérelek a tengeren, pont azért, amire céloztál, no meg ott többnyire a szél is meg van hozzá)
Én is kényelmi okokból szoktam csak orrvitorlával mocorogni. Gyakran egyáltalán nem is vesződöm a grósszal. Mondjuk nektek az árbocba tekerés nem nagy ügy. Én inkább a fokksotton engedek. Nem szeretem félig felcsévélni a forstágra. Vagy csak egy- két kört. Esetleg csak a hátsó sarkot engedem ki, ha a grósz is fent van, és lúvolna fokk nélkül. De akkor direkt jó ha lapos.
Ha nem tudok elegendő erőt kifejteni lefelé az orrvitorla schottjával erősebb szélben, akkor az orrvitorla hátsó elé nem lesz elég feszes miközben az alsó el nagyon is az, ezért a vitorla csavarodása (asszem ez a sail twist neve) miatt a felső része a vitorlának elkezd lobogni.
Igen, kb. így működik minden orrvitorla :) Krajcban egy jobban szabott darab inkább csak "kinyílik" és nem lobog, ha az optimálisnál hátrébb van a kocsi. Viszont ahogy tompul a szél, a vitorla szögét növelned kell a hajóhoz képest. Ha meg akarod tartani a vitorlád jól beállított alakját, akkor a behúzási pontot egy köríven előre és kifelé kellene mozgatnod. Tehát minél bővebb a szél, annál könnyebben kerül relatíve túl hátra a behúzási pont és annál könnyebben kezd lobogni a vityi felső része.
Ha nem tudok elegendő erőt kifejteni lefelé az orrvitorla schottjával erősebb szélben, akkor az orrvitorla hátsó elé nem lesz elég feszes miközben az alsó el nagyon is az, ezért a vitorla csavarodása (asszem ez a sail twist neve) miatt a felső része a vitorlának elkezd lobogni. Gyenge szélben ebből semmit nem veszek észre. Azt elképzelhetőnek tartom, hogy ez különböző méretű és szabású vitorláknál másképp jelentkezik, nekem most egy elég kicsike van fent, épp csak túllóg az árboc vonalán.
Nálam ha nem jó helyen van a lekötési pont, negyedszélben az orrvitorla teteje kifordul(?) és leffegni kezd. A vitorla szabása ezt biztos befolyásolja, így lehet másnál ez máshogy működik.
Mert lazáztunk. Időnként 3/4 szeleztünk, ahhoz ez jó volt, negyedszélhez meg elment... Nem verseny volt..:). S mindezzel együtt megvolt a 6-7.5 kn, s a feeling.
- mert ez a genua óriási (majd kétszer akkora mint a main)
- sokkal kényelmesebben reffelhető
- emellett látsz minden irányban így
- s az uralkodó szélben (max 20kn befújások) a hajó még viszonylag könnyen egyensúlyban volt tartható, felette már luvgírigbe megy ebben a konstellációban...