1982 Közületi buszok bevonása menetrend szerinti közlekedésbe:
"A KÖZÜLETI BUSZOK BEVONÁSA A KÖZFORGALOMBA Az első fecskék" Veszprémben Az országban több mint 12 ezer autóbuszt üzemeltetnek a közületek. Ez év elejétől e buszok után 2035 személyes befogadóképességig évi 30 ezer, az ennél nagyobb utasterveik után pedig évi 60 ezer forint járulékot kell fizetni. A járulék alól csak néhány meghatározott üzemeltető mentesül, valamint azok a közületek, amelyek előírt havi kilométerértékben a közcélú személyforgalmat is szolgálják. Miként lehet célszerűen alkalmazni személyszállításra aközületi buszokat?Erről volt szó nemrég Veszprémben, a KPM megyei Közúti igazgatóságának székházában megtartott megyei szállítási bizottsági ülésen. Dr. Cseh Lajos,a KPM osztályvezetője tájékoztatta a mintegy 90 vállalat, intézmény és szövetkezet meghívott képviselőit a változásokról. A közületi buszok közforgalomba történő, meghirdetett menetrendszerinti bevonásának koordinálása érdekében hatósági jogkörrel ruházzák fel a megyei tanácsok értékes osztályait az érintett járművek üzemeltetési, illetve beszerzési engedélyének megadására. A felkészülés során nyolc megyében kísérleti járatokat indítottak. A Veszprém megyei tapasztalatokat Borbáth Károly,a 15-ös Volán személyforgalmi főosztályvezetője összegezte az ülésen, s a legfontosabb részletekről mi is vele beszélgettünk. Már tavaly részt vettünk abban a felmérésben, amely a megye közületi buszállományának megismerését szolgálta. Afelől érdeklődtünk: kik hajlandók közforgalmi célokra egy, vagy több járművet felajánlani? Személyesen, vagy levélben tárgyaltunk a lehetséges partnerekkel, s arról is tudakozódtunk, hogy a nap mely szakában, s milyen útvonalon lehetne autóbuszaikat menetrendszerinti személyszállításra alkalmazni mondta a főosztályvezető. Kiderült, hogy a megyében 121 közület több mint 500, különféle autóbuszt üzemeltet, alig kevesebbet, mint mi! ezek közül azonban elvileg is csak 85-öt tarthattunk alkalmasnak tömegközlekedési feladatokra. Az első időben erre nem nagy hajlandóság mutatkozott, de amikor megjelent a VolánTröszt állásfoglalása, amely szerint , a buszok igénybevételéért kilométerdíjazás fizethető, megjelentek az első fecskék. A nemesszalóki tsz dolgozóit Pápa és Nemesszalók között a badacsonytomaji Szolgáltató Vállalat embereit Badacsonytomaj és Balatonszepezd között, valamint a tanulószállítást Monostorapáti és Talliándörögd között már közületi buszokkal oldják meg a nap bizonyos, a Volán menetrendből kieső időszakokban. Bekötöttük az itt közlekedő 3 Ikarus 255-ösközületi busz útvonalába Vigándpetend községet is, tekintve, hogy így tapolcai üzemegységünk mentesül a buszok Talliándörögdre vezénylésétől. Ezen kívül megegyeztünk a megyeszékhelyen az ATI-val,hogy a reggeli csúcsforgalom levezetésébe besegít az oktatóbuszuk PénzesgyőrZircVeszprém útvonalon, s legújabb partnerként a noszlopi termelőszövetkezet is jelentkezett, iskolások szállítására. Mit jelent ez a 15-ös Volánnak? A busztípustól fügően 10 12 forintot fizetünk kilométerenként, s bár a nagy többség nyilván bérlettel utazik, menetjegyet is árulnak e járatokon a buszokat üzemeltető közületek nálunk külön erre felkészített dolgozói. Az igazi hasznunk, hogy nem kell üres kilométerrel kiküldeni üzemegységeinkből saját buszainkat, olyan időpontokban és útvonalon, amely menetrendünkben eddig nem szerepelt. A tanácskozáson egyébként Vajda Miklós,a tröszt személyforgalmi főosztályvezetője a megkötendő szerződések alapos átgondolására, a biztosítással, pénzügyietekkel kapcsolatos esetleges gondokra hívta fel a figyelmet, Demény Zoltán,a 15-ös Volán igazgatója pedig megyei szállítási bizottsági titkári minőségben határozati javaslatot terjesztett elő. Eszerint a megyei tanács mellett működő testületet szállítási szakemberekkel bővítik, s a tennivalók koordinálására személyszállítási bizottságot alakítanak. (S)
Sosiforda által írtakon kívül nézd meg a menetidőt a másik útvonalra is - egy emberes a járat - és a vezetési idő megszakításokat is, hol lehetne megfelelően kiadni ami jó utasnak és a személyzetnek Kecskemét és Siófok között.
A korábban az 1820-as mezőben közlekedő (Békéscsabáról ugyanígy 6.00-kor induló) Békéscsaba-Szentes-Kecskemét-Dunaújváros járatpár került meghosszabbításra Zalaegerszegre.
Feltételezem, hogy ezen a vonalon a dunaújvárosi kapcsolatot sem akarták feladni (az 1820-as vonalon a korábbi Albás Dunaújváros-Békéscsaba-Gyula járat így is megszűnt korábban).
Az 1992.08.03.-án indult, Lenti aut. áll. -Zalaegerszeg - Hévíz - Keszthely - Siófok - Tamási - Dunaföldvár - Solt - Kiskőrös - Kiskunhalas - Kiskunfélegyháza - Csongrád - Szentes - Orosháza - Csanádapáca - Békéscsaba - Gyula, Várfürdő útvonalon. A járatpárt a Zala és a Körös közösen közlekedtette.
2003.05.01.-ével három részre vágták, Lenti - Hévíz között az 1627-es vonalon közlekedő járatok (Lenti - Pápa) pótolták, Hévíz - Dunaföldvár között Zala Volán és egy Körös Volános Dunaföldvár - Gyula , majd 2003.09.01-től csak Df-Békéscsaba, azután Df-Orosháza lett helyette.
Találtam olyan kocsit, ami egy járatpár részeként hivatalosan nem megy ki a faluba a sztrájk miatt, de a faluból a városba közlekedő járata nem szerepel a sztrájk által érintett járatok között. Elégséges szolgáltatás részeként közlekedik, vagy csak egyszerűen rosszul lett összeállítva a lista?