"akkor nem értem, hogy a manual miért a nagyobb emelkedésű csigát ajánlja a kisebb súlyhoz és nagyobb sebességhez."
Pedig az a logikus amit a manual ír. Ha gyorsabban akarsz menni, akkor a csigának többet kell előre haladnia fordulatonként (nagyobb emelkedés). Ehhez viszont nagyobb teljesítmény, vagy alacsonyabb súly szükséges, különben nem tud kipörögni a motor a max teljesítményi fordulatra.
"Sík felületen nem rontom el az ívelését?"
Nem kilapítani kell, csak egyengetni a meghajlott részt az eredeti formájára. :P :)
Egyengetni nem mertem, nehogy nagyobb kárt tegyek benne. Tudom, mindenki ezt mondja, de így vettem. Előző tulaj mondta, hogy néhányszor megfogta a Duna kavicsait a Szentendrei-sziget északi csücskénél...
Finoman kalapáccsal egyengessem? Sík felületen nem rontom el az ívelését?
Az emelkedésnél akkor nem értem, hogy a manual miért a nagyobb emelkedésű csigát ajánlja a kisebb súlyhoz és nagyobb sebességhez.
Amatőr kérdés következik, bocsánat. Mit jelent a kisebb emelkedésű csiga? Amelyiknek kisebb az F értéke vagy amelyiknek nagyobb?
A mostanin nincs semmilyen jelzés. A 10LE csigáján F8.5 van ráírva (az alumínium színű a végein). A képek alapján láttok valamit, hogy milyen lehet az emelkedése a másik csigának? Hogyan lehet ezt házi körülmények között lemérni?
A manual szerint a kis súlyú, 450kg-ig és 4,8 méterig a 9" átmérő, 10,5" emelkedésű csigát ajánlja, míg a nagyobb súlyú összeállításhoz a 7"-os emelkedésűt.
Nálunk csónak 3,2m és 50kg, motor 45kg, 2 felnőtt 160kg, gyerek 40kg, cucc kb. 40kg. Mondjuk, hogy teljes terheléssel 350kg, de semmi esetre sem éri el a 450kg-ot (a csónak maximális terhelését 735kg-ot meg meg sem közelíti).
A mai teszten kb. 220kg körül lehetett.
Ezek szerint a gyári ajánlás a 9" átmérő, 10,5" emelkedésű, 3 ágú, alumínium csigát ajánlja.
Mennyi volt az össztömeg? Üres csónakkal nem próbáltad?
A WOT fordulatszám tartomány 5000-6000 a te motorodnál, ekkora terhelésnél amivel mentél a jelenlegi műszakilag éppen jó, de semmiképpen nem ideális. Nem csoda, hogy +80kg-al nem tudott megsiklani.
Legalább két hüvelykel kisebb emelkedésű csiga kellene neked. Ekkora terheléssel sokkal jobban megindulna és +1 fővel is simán siklana.
Igen, ez jó hír, csak nem értem a múltkori 15km/h maximumot. Igaz kb. +80kg volt akkor, de a 10LE 20km/h felett tudott lenni a +80kg-mal is. Igaz, nem ugyanazon a napon, tehát más körülmények között, ellenben minden alkalommal. (A 10-es halála a 3 felnőtt + 1 gyerek felállásnál jött el.)
Az is igaz, hogy a múltkori próbakor elég nagy szembeszél volt és így hullámok is, meg a sodrás is erős volt, ma meg nagyjából szélcsend.
Mit szólsz a fordulatszámokhoz? Menet közben jegyzeteltem, furcsa az a 3700-as, nagyon kimutat a többi közül. 5500 körül kellene forognia minden esetben?
Mi legyen a következő lépés? (Persze ha a plusz 80kg-val is tudná ezeket a sebességeket, akkor elégedett volnék.)
Ma végre eljutottam a Dunára a fordulatszámmérővel.
Előkészületként leszereltem a két csigát a két motorról, de sajnos nem csereszabatosak. Az egyik tengelyen 8 "borda" van a másikon 12.
Visszaszereltem így hát mindkettőt.
Sajnos a terhelés nem a szokásos, mert a család nem tudott részt venni a teszteken. Így hát bedobáltam mindent ami a közelben volt (székek, motortartó, kötelező cuccok), de így is egy felnőttnyi súly hiányzott.
A minél jobb összehasonlítás végett a régi motorral is mentem egy kört (10LE) a szokásos 2-es trimm állással.
A fordulatszámmérő 1800-at mutatott teknős állásban, 2340-et előremenetben "normál alapjáraton" és 10860-at teljes gázon. Szerintem mindet osztani kell kettővel a valós fordulathoz, mert nem állítottam semmit a kütyün (igaz a leírása szerint az alap beállítás a jó).
A maximális sebesség hegymenetben 24km/h míg völgymenetben 28km/h körül alakult.
Érzésre gyorsan siklásba vitte a cuccot.
A motorcserét követően, (15LE) ugyanazzal a terheléssel teszteltem. A fordulatszámmérő néha csinált érdekes dolgokat. Olyan volt mintha átállna néha a normál mérésre a dupla mérésről, illetve volt olyan is, amikor mintha felezővel számolna. Ezt általában a trimm állítások után tette, amikor leállítottam a motort.
A zárójelben írt számok amiket szerintem itt is osztani kell kettővel. A felezősöket újra mértem. Fontos, hogy bármit is mutatott a fordulatszámmérő, azt folyamatosan tette, tehát akár 10860, akár 5100, akár 2560-at mutatott azt végig következetesen mutatta, tehát nem ugrált össze-vissza. A motor is egyenletesen járt, kivéve a 4-es trimm állást, de ez érthető is szerintem. Nem füstölt, nem változott a hangja, a hűtővíz is egyenletes sugárban lövellt.
Érzésre ez a motor gyorsabban siklásba vitte a cuccot. Azonnal, nagyon megemelte az orrát és már siklott is.
Alapjáraton: 1140 (2340)
Hegymenetben
trimm 1-es: 26km/h 5100/min
trimm 2-es: 27km/h 3700/min (ez mérési hiba lehetett!?)
trimm 3-es: 25km/h 4500/min
trimm 4-es: nem jó állás, "levegőt szív"
Völgymenetben:
trimm 1-es: 32km/h 5160/min
trimm 2-es: 33km/h 5200/min
trimm 3-es: 32km/h 5180/min
trimm 4-es: nem jó állás, "levegőt szív"
Érdekes, hogy völgymenetben mennyire egyforma a fordulatszám, míg hegymenetben van szórás. A sebességek mindkét irányban nagyon egyformák.
Csatolok pár képet is a csigákról, illetve a farvízről (15LE, trimm1):
A Honwave alján is van végig egy védő borítás a kielen, illetve a két hurka végén, ahol "feltámaszkodik" (netről lopott kép):
Ennek ellenére én is féltem az alját, ezért annyira igyekeztem kihúzni, hogy már stabilan üljön a csónak, ne mozgassa a víz, csak érje a légkamrákat, hogy valamelyest azért hűtse azokat.
Pláne ennél a Honwavenél, ahol rögtön a légpadló van alul, külön pvc alj nélkül. De még azt is minimum csúnyán összekaristolja a legkisebb kavicson cibálás is. Vannak csónakok amiknek az alját telerakják ilyen vastag védőgumikkal, hogy lehessen simán partrahuzigálni, de itthon még nem nagyon láttam olyat.
Engem pár éve csúnyán leb...tak itt, hogy a csónakomat kiraktam a partra.
És igazuk is volt, képzeld csak el, hogy mozog a csónak, és valami kis hegyes kö, vagy netán üvegszilánk, vasdarab, szépen kilukasztja a csónak alját...Akkor hazafelé nincsen siklás, meg semmi nincsen.
Vagy a vízben marad a hajó teljesen, vagy teljesen kiemeled a partra.
Ott még nem voltam, de a térkép alapján tényleg elég védettnek tűnik.
Örülök, ha hasznos volt a beszámolóm, bár azért ne riasszon el a nyíltabb részektől, nekünk is inkább csak az volt a konklúzió, hogy sátorral is kell készülni, ha úgy alakulna :)
A tavaly nyári beszámolód jó példa erre, olvasóként is sokat lehetett belőle tanulni. Például azt, hogy a tengeren tényleg gyorsan változhat a helyzet, fel kell készülni rá rendesen. Nekünk a kedvenc célpont a Kotori-öböl, ott picit békésebb a tenger, nincsenek nagy távolságok (széltében-hosszában is kb. 10 km-re van egymástól a két legtávolabbi part, de jellemzően akárhol vagy, 3 km-nél nincs messzebb a legközelebbi partszakasz), eléggé sűrűn lakott végig a part, és mindenhol tisztán fogható a VHF 16-os csatorna, így azt merem vállalni ilyen kis csónakkal is. Külső horvát szigetvilághoz meg mindenféle vad albán-görög eldugott gyöngyszemhez papírkutya vagyok.
Hát, ami a Dunán nagy hullámzás az a tengeren max kis kényelmetlenség, meg rázkódás. Vagy legalábbis én még nem láttam olyan hullámokat a Dunán, ami a tengeren kicsit is aggasztónak tűnne, ott meg a nagyon aggasztó is igen gyakori.
Persze, ezért is nem bánom, ha néha flúgosabb itthon az időjárás, mert legalább kitapasztalható ez a konkrét összeállítás is. Mondjuk a tengeren annyiban kényelmesebb, hogy melegebb lesz az idő és a víz is, ennek megfelelően a ruházat is más, tehát ott kevésbé szempont "szárazon maradni".
Most hárman (súlyra kettő és fél felnőtt). Erre az útra azért voltam kíváncsi ezzel a konfigurációval, mert nyáron hasonló a leghosszabb tervezett utunk a tengeren, és jó előre tudni, kinek mennyire kényelmes, illetve hogyan készüljek (tartalék) üzemanyaggal - ez utóbbinál nyilván nagy meglepetés nincs a 15-20 LE-a méretosztályon belül, de azért a saját tapasztalat mégis az igazi mérce.