Miért, mekkorával? Keleti-Gödöllő vasúton 36 km, az Örs-Gödöllő 26 km, és ehhez még hozzájön a Keleti-Örs 4 km. A hosszon kívül pedig akad még egy-két lényeges paraméter. A 80-as meglévő védett nyomvonalán ma elég gyorsan beérnek a vonatok. A HÉV átmegy a Gödöllői-dombságon, kerülve Mogyoród felé, leküzd a 80-asnál jóval meredekebb emelkedőket és még annál is szűkebb íveket, aztán végigporoszkál egy városi út mentén az Örsig, ahonnan hátra van még a 4 km városi környezetben nulláról megépítendő szakasz, aztán a végállomás kialakításának kérdése.
Ha már valamit akarunk a 80-assal, akkor több értelme lenne azt a régebbi elképzelést leporolni, hogy a 100-asról legyen átkötés Aszód/Hatva felé - na nem mintha az olcsó vagy épp égetően szükséges lenne.
"Nemsokára úgyis átépítik a metró állomás feletti részt (szálloda-iroda beruházás).
A felszínen el lehetett volna hozni pontosan az M2 állomása fölé. A Kerepesi út mellett megvan a szélesség végig, talán csak a Francia úti benzinkútnál szűkül be kissé."
Szerintem a Burger King előtt le kellene vinni a föld alá. Nem azért, mert nem férne el (cipőkanállal), hanem az elvágó hatás miatt.
A HÉV Stadionokig történő behozására lett volna egy gazdaságosabb lehetőség, mint levinni a metró szintre, vagy felvinni magasvezetésbe. Nemsokára úgyis átépítik a metró állomás feletti részt (szálloda-iroda beruházás).
A felszínen el lehetett volna hozni pontosan az M2 állomása fölé. A Kerepesi út mellett megvan a szélesség végig, talán csak a Francia úti benzinkútnál szűkül be kissé.
Az Örsön és a Hungária Körúton is át lehetett volna vezetni szintben, lámpaprogram kérdése (is). Tudom, vasútüzem, más biztosítóberendezés, meg szabályozás, de azért csak össze lehetne fésülni valahogy a közúttal.
"A Népstadionnál akartak közös végállomást kialakítani a Gödöllői HÉV-vel, amelynek nyomai a mai napig láthatók (4 vágány az állomáson). A Gödöllői HÉV a két külső vágányra érkezett volna, melyről egy rámpán a Keleti pályaudvar üzemi területére jutott volna ki, ahol visszafordult volna. Az egyik ilyen rámpa a '90-es évek végéig megvolt, de a benzinkút építése miatt betömték. Nyomai már csak a Déli pályaudvar felé vezető külső vágány előre vezető sínpályán fedezhetők fel, mely jelenleg tároló."
Nem erre gondoltam. Arra, hogy az eredeti, 1949-es koncepciót módosítsuk úgy, hogy a felhasználva a meglévő HÉV alagútrészeket építsünk kéregvasútat min. Rákosfalváig.
Az átállás ugye a hév Keleti-Stadi közti szakasza miatt nem történt meg. Innentől minden feltételes mód, de ha az ötvenes években megépül a metró, akár meg is valósulhatott volna az áttérés.
Persze hogy faszság. Amúgy meg nem alagutat, hanem kéregvasutat (írtam is), és nem az M2 teljes vonalával párhuzamosan, hanem az Örnagy u-tól az Örs vezér térig.
"Melette pedig a Körvasúttól az Imre utcáig 2*2 sávosan kiépíteni a Veres Péter utat
Ilyen bruházás mellett, felett, meg nem éppen a közúti kapactást kell növelni... alapszabály."
Az a probléma, hogy az M0 a Körvasúttól egy 2x1 sávos (befelé részben buszsáv), mindig zsúfolt úton érhető el. Igazad lenne, ha megfelelő méretű P+R épülne Cinkota HÉV-megálló mellett, de erre több okból sem fog sor kerülni.
"- viszont aki a Baross térig megy, annak nem kellene átszállnia a HÉV-ről
Onnan tovább mennek az emberek, annak a néhány utasnak meg dedikáltan horror áron műtárgyat építeni..... ráadásul mire kibattyog a Keletiből, az sokszáz métér és sok-sok perc, kényelmetlen."
Milyen műtárgyat? Azt írtam, hogy a HÉV legyen bevezetve a Keleti Pályaudvarra.
Nem volt meg a kihúzó. Az eredeti tervek szerint a HÉV a IV. vágányra érkezett és az I-ről indult volna. A kihúzók előépítményei vannak meg kb. a benzinkút vonaláig. (Ebből a jobb (I.) vágányiban van most a lövölde. A kihúzó a kerepesi út mellett, a régi pálya vonalában lett volna - kéreg alatt. Az alagút alapszintje kb. 5 m-rel van a fűtőházi térszint felett, az onnan szép munka lenne levinni.
Tekintve, hogy eredetileg az volt a terv, hogy a metró csak a Népstadionig közlekedik, és a HÉV előszőr továbbra is a Keletibe járt volna, az alagutat és az állomást úgy építették meg, hogy a felső áramszedős HÉV szerelvények is beférjenek oda.
Ez persze nem azt jelenti, hogy olyan simán be lehetne vinni a HÉV-et a Keletibe.
Nettó faszság amit leírsz diplomás mérnökként, az a baj ezzel....
- nem kell vagyonokért magasvasutat építeni az Örs vezér terére, a jelenlegi HÉV-végállomás helye pedig felhasználható mondjuk zöldterületként, vagy P+R parkolóként
Ja, cserébe párhuzamosan az M2-vel alagutat építenél. Gondolkozz már el ezen... És úgy, hogy semmilyen pluszt nem adna ez az egész sok százmilliárdos (jelenleg 180-200 millió eur/km áron épülnek az alagutak a kontinensen) beruházás, megmaradna az átszálláskényeszer.
- viszont aki a Baross térig megy, annak nem kellene átszállnia a HÉV-ről
Onnan tovább mennek az emberek, annak a néhány utasnak meg dedikáltan horror áron műtárgyat építeni..... ráadásul mire kibattyog a Keletiből, az sokszáz métér és sok-sok perc, kényelmetlen.
elette pedig a Körvasúttól az Imre utcáig 2*2 sávosan kiépíteni a Veres Péter utat
Ilyen bruházás mellett, felett, meg nem éppen a közúti kapactást kell növelni... alapszabály.
A Tisztelt Olvtárs - veled együtt - oly határozottan foglalt állást a történtekkel kapcsolatban, mintha vele történt volna meg ez a sajnálatos eset. Ezért írtam azt, hogy akkor lehet bizonyítani. Egyébként Te tudod, hogyan történt? Pünkösd vasárnap reggel volt a környéken másik utas az amúgy is viszonylag kis forgalmú állomáson? A jóember közölte, hogy Ő most márpedig rosszul lesz, és olimpiai gyakorlatot adott elő a korláton, mielőtt átesett rajta? Vagy csak az előítéletek buzognak? Még egyszer leírom: a szerencsétlen rosszul lett, fogta a korlátot, aztán átbukott rajta és beszorult a két korlát közé. Néhány másodperc alatt. Mire bárki is feleszmélt volna, már megtörtént. A diszpécser és a többi forgalmi dolgozó meg tette a dolgát, az érvényes utasítások, szabályok szerint.
Mátyásföldiként mondom, sikerült a lehető legrosszabb és legdrágábbnak tűnő megoldásokat összeszedni.
Én hülye gépészmérnökként és érintett helyi lakosként, aki HÉV-vel és autóval is közlekedik, valamint hobbija a történelem és a helytörténet, úgy gondolom, hogy a legjobb megoldás az lenne (lett volna):
- Puskás Ferenc Stadion állomástól a HÉV kéregvasútként vezetve Mátyásföld Imre utcáig, felette pedig a Körvasúttól az Imre utcáig 2*2 sávosan kiépíteni a Veres Péter utat
- Puskás Ferenc Stadion állomásnál a HÉV az eredeti kihúzó helyén (ami felett most tudtommal az OMV kút van) feljönne a Keleti Pályaudvar területére, és ott be lenne vezetve a csarnokba/hoz valamelyik vágányon (legjobb lenne a 9-es, ha nem megoldható, akkor a 10-13)
- Mátyásföld Imre utcától kifelé nehéz alkotni a töltésen futó vágányok miatt.
Előnyök:
- nem kell vagyonokért magasvasutat építeni az Örs vezér terére, a jelenlegi HÉV-végállomás helye pedig felhasználható mondjuk zöldterületként, vagy P+R parkolóként
- a Kerepesi út Albertirsai út - Keresztúri út közötti szakasza lehetne 2*2 sáv + buszsáv mindkét irányba, ennek előnyeit gondolom nem kell ecsetelni
- HÉV-ről a 2-es metróra így az átszállás Puskás Ferenc Stadion állomásnál lenne (mint ahogy azt eredetileg tervezték)
- viszont aki a Baross térig megy, annak nem kellene átszállnia a HÉV-ről
- a Baross téren átszállhatna a 4-es metróra, meg bármire ami ott közlekedik (tudom itt az lesz a gond, hogy gyalogolnia kell)
A kettős üzemű járművek meg mehetnének végig a teljes HÉV+Metró vonalon."
Megjegyzem, ez a HÉV-metró összekötés legolcsóbb megoldása még mindig az lenne, hogy a hévet behozni kéreg alatt a Népstadionig. Leginkább Cinkotától, vagy legalább Rákosfalvától.
A baj, hogy a hév kihúzóját nem csinálták meg a Népstadionnál, a meglévő előépítményeket meg elépítették. De megfelelő technológiával (és akarattal) a fordítás kezelhető lenne a végpont felőli oldalon is.
Mikor az 50-es években így megtervezték, még kihalt volt az Örs környéke. Aztán a metró építését felfüggesztették, és amikor újra kezdték, már a mostani kialakításra tértek át.