Már az első mondatnál elbukott nálam a cikk. "A versenyzés a vitorlássport legmagasabb szintje."
Azért is ide írom, mert a topic címe, 'Vitorlázás". És azért is, mert a szövivel nem lehet/nincs értelme kommunikálni
(szerintem...).
Ahogy Flák Bens megfogalmazta nem is olyan régen, a vitorlázás nem sport, hanem életforma.
Igen, voltak idők amikor a sokat vízen töltők elkezdtek farkat méregetni, de qrvára be kellene látni, hogy a vitorlázás főleg nem a versenyzésről szól.
Értem a szövi és a mindenkori állam érdekeit is, de a vitorlázást ne keverjük össze a vitorlás versenyzéssel.
(na jó, ez tényleg dúlva lett volna, de a vitorlázás sokat segít a szabadsághoz vezető úton..., eredetileg valami olyat írtam, ami 80 év távlatából is elgondolkoztató )
Nem tudom milyen hajóval voltál, de eszembe jutott róla az idei egyik hétvégi sztori.
Kivételesen nem néztem hajósoknak szóló hirdetményt és valahogy elkerülte a figyelmem - nem hallottam pittyegni a telefonom - egy délelőtti SMS.
Már kifelé jöttünk Alsóörsnél, amikor csörög a telefonom és beleszól a hajó tulajdonosa: Most azonnal rántsatok motort és teljes gáz, különben belekeveredünk egy katamaránverseny mezőnyébe. Az időpont aminkor a hívást kaptam 12:19 perc volt, telefont eldobni, motort rántani, bő gázt húzni nem volt két perc, szóval közvetlen közelről láttuk 12:25-6-kor a mezőny elejét a pályajelen fordulni. Nem mondom nagy élmény volt, aztán belegondoltam hogy Balatonfüredről ezek nem egészen fél óra alatt idáig rongyoltak...
Mi is kimentünk tegnap, meg egy másik oktató cég is. Az enyémeknek mondtam, hogy az évek óta magamnak meghúzott 50 km/h- s felső határt idén kitoltam 60 km/h- ra. De miután kikötöttünk, és visszanéztük a szélmérők adatait, bizony felülről és alulról is belenyaldosott a 70 km/h- ba. De jó volt. Mindenki meg volt elégedve.
Természet anya kegyes volt ma, kicsit talán túlzásba is vitte a dolgot egy 5 körüli alapszél, 6 teteje befújásos délutánnal és ahogy nézem holnap se lesz gyengébb a szél. Így búcsúzónak épp megfelel, jövő hét közben szétszedem a hajót, amennyire tudom lekönnyítem és hétvégén (reményeim szerint) levesszük a vízről, vége az idénynek. Lehetne még húzni, talán 1-2 hétvégén még értékelhető idő lenne, cserébe viszont decemberben már nem vicces még neoprénben sem a vízbe menni. Jövőre pedig hamarabb kellene megkezdeni. Úgy április elején-közepén.
Igazából én a legkevésbé se szoktam félni a legnagyobb marhaságnak tűnő dolgot se megkérdezni. :-)
Inkább csak arra próbáltam rávilágítani, hogy a helyi szinte alig létező vitorlás élet nem teszi lehetővé fasságok egymástól ellesését, kénytelen vagyok edukálni magam. :-) Aztán ez vagy sikerül, vagy nem. Néha meg jó lenne ellesni is ezt-azt, mert a kikötőben farral manőverezést azért sikerült így a repertoáromba illeszteni és egy kicsit emelni a szinte nem is létező kikötői manőverezési magabiztosságom. :-) Bár most, hogy van saját cölöpös helyem, ide azért egész tűrhetően megtanultam már beállni, igaz a lendület néha még sok kicsit, de ezt újabban ha időben észreveszem nagy kormánymozdulattal jobbra-balra hatékonyan tudom csökkenteni.
Anno erre voltak hivatottak a kikötői kocsmák. Ahol a hosszújáratú hajók kormányosai megbeszélték, hogy ők a 8 hüvelykes, kanadai fenyő, royal keresztrúddal 3x megkerüélák a fokot. Akinek kisebb volt, beszopta. Innentől ez volt a mértékegység.
Rengeteg tapasztalatot meg szoktunk osztani mi is, sose félj kérdezni.
A lényeg:
- Aki kérdez,. az .....talán nem biztos a véleményében...
- De aki nem kérdez, az hülye is marad.
A vitorlázók (!) a legbutábbnak tűnő kérdésedre is fognak válaszolni. Mert mi is kaptunk választ:)
Edit: visszaolvasva a kérdést, szerintem engedd el. Ha zavar, hogy az egyik csapáson élesebb vagy, akkor ideje elgondolkozni a szövis versenyengedélyen. Jó, ez xar vicc akart lenni:(
B18-21-25 vonalon nézelődnél? Nem tudom annál sportosabbat lehet-e (érdemes-e) sportos nagyhajón szerzett gyakorlat nélkül bérelni. Melges, Flaar, ilyesmi.
most hogy szereztem papirt a vitorlas csonakbol kilepve kiprobalnek 1-2 nagyobb hajot is, aliga-almadi resz lenne a legidealisabb, ar fontosabb tenyezo, 30 labas csili viliktol irtozim, kisebb sportosabbat keresek de ferjen el rajta az asszony napozva. Van javaslatotok? Koszi
Hmmm. Gondolom az év közbeni nyúlás az smafu. Így még ha meg is jegyzi az ember melyik spanneren mi volt az állás, attól még az év közben kapott terhelés miatti nyúlás nem lesz korrigálva. Szerintem.par év alatt a megjegyeztem kb meg a nyúlásból adódó eltérések tényleg okozhatnak girbegurba árbocot ami még dől is valamelyik oldalra.
Néha az ember azt kívánja bárcsak lenne a közelben (kikötő) valaki akitől egy csomó minden apróságot el lehet lesni, de ilyenkor azért elgondolkodom rajta, biztos jó lenne-e ez.
Időnként nem fekszenek oda a tulajok az árboc tövébe és néznek fel? Lehet ez csak nálam alap, igaz a dyneema alsó stágolás miatt kell is ellenőrizni/állítani. Az is tény, hogy a deckre merőleges állást csak az évi egyszeri vízre tételt követő árbocállítás után szoktam beállítani, utána ha a stágolás nem lazul meg, nem nézegetem.
Ez igen gyakori kisebb- nagyobb mértékben. Leggyakrabban pedig prózai oka van. Soxor hallottam már olyan ötleteket, hogy csavarodott a test, ferde a kíl stb. De szinte soha nem ez volt a gond. Aztán kiderült, hogy minden irányba dőlt és görbült az árboc. Még szemre is.